AnonymBruker Skrevet 8. september 2010 #1 Skrevet 8. september 2010 Jeg har en pus på ett år som ikke har blitt vaksinert før. I morgen skal jeg vaksinere hunden min og tenkte å kanskje vaksinere pus også. Men MÅ man vaksinere to ganger første gangen? Sånn at jeg vaksinerer nå, og kommer tilbake om noen uker? For jeg har ikke råd til det, har bare råd til en vaksine på pus. Så funker ikke vaksinen hvis jeg ikke vaksinerer to ganger første gang den får vaksine?
Envy Skrevet 8. september 2010 #2 Skrevet 8. september 2010 Når du skaffer deg dyr, må du påberegne utgifter - sånn er det! Jeg adopterte min lille vakring når hun var 3 år, så aner ikke hvordan det er med første vaksine. Men jeg for min del hopper heller over biff og cola og annet snadder en mnd til meg selv for at hun skal få viktige ting hun trenger, som f.eks vaksiner og ormkurer. Prioriteringer.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2010 #3 Skrevet 8. september 2010 Når du skaffer deg dyr, må du påberegne utgifter - sånn er det! Jeg adopterte min lille vakring når hun var 3 år, så aner ikke hvordan det er med første vaksine. Men jeg for min del hopper heller over biff og cola og annet snadder en mnd til meg selv for at hun skal få viktige ting hun trenger, som f.eks vaksiner og ormkurer. Prioriteringer. Kan du ikke svare på spørsmålet mitt?
inelen Skrevet 8. september 2010 #4 Skrevet 8. september 2010 Jeg fikk i hvertfall beskjed om å komme tilbake med pus noen uker etter for å vaksinere igjen. Det var fordi vaksinen skulle virke optimalt. Etter at grunnvaksinene er satt må du komme tilbake hvert år for revaksinering. Tror ikke det var så fryktelig dyrt noen av gangene. Mellom 200-400 kr tror jeg. Lurt med vaksinering:)
Plutseliten Skrevet 8. september 2010 #5 Skrevet 8. september 2010 Ja, du må vaksinere pus to ganger. Du må inn igjen og vaksinere tre-fire uker etter første gangen. Så en gang i året.
Gjest Opus Skrevet 8. september 2010 #6 Skrevet 8. september 2010 Tror nok du må vaksinere to ganger ja. Ring og forhør deg med dyrlegen?
Aurora M. Skrevet 8. september 2010 #7 Skrevet 8. september 2010 Jeg har kun vaksinert en gang på alle mine. Har aldri fått beskjed om å komme igjen etter noen uker. Kanskje de praktiserer litt forskjellig?
Djungelvrål Skrevet 9. september 2010 #8 Skrevet 9. september 2010 Jeg vaksinerer kun fordi hun er på kennel ca en gang i året. Tror det er unødvendig.
Gjest BabyBlue Skrevet 9. september 2010 #9 Skrevet 9. september 2010 Katten min ble vaksinert to ganger, og fikk ormekur to ganger før jeg fikk han. Helsesjekk ble også utført før jeg hentet han, om jeg husker rett. Siden det er første gangen er det viktig at dyrlegen gjennomgår en helsesjekk på katten din, bare for å forsikre seg om at den er frisk. De vaksinerer ikke rett etter hverandre, og det går som regel to uker etter hverandre før de får en ny vaksine... det gjelder i hvert fall kattunger. Å ha dyr er dyrt, sånn er det bare, så til neste månedslønn kan du kanskje legge vekk litt ekstra penger til et dyrlegebesøk? : )
kazcade Skrevet 9. september 2010 #10 Skrevet 9. september 2010 Jeg vaksinerer kun fordi hun er på kennel ca en gang i året. Tror det er unødvendig. Jeg tror det er ganske så nødvendig med vaksine uansett, spesielt hvis det er en utekatt! I det siste har jeg hørt om en del som har mistet sine uvaksinerte katter pga kattepest ol. I tillegg tar mange veterinærer en rask helsesjekk samtidig, så da får en også trygghet for at pus ser frisk og rask ut!
AnonymBruker Skrevet 9. september 2010 #11 Skrevet 9. september 2010 Katter skal ha to vaksiner som grunnvaksine for å kunne regne grunnvaksineringen som "gyldig". Deretter er det årlig vaksinering. (om katten går ute og treffer endel andre katter bør den absolutt vaksineres...)
AnonymBruker Skrevet 9. september 2010 #12 Skrevet 9. september 2010 fortsettelse forrige innlegg. Mellom de to første vaksinene skal det gå 3-4 uker. (samme vaksinen de får, men en booster får å få opp antistoff nivået...)
Gjest Airi Chikako Skrevet 9. september 2010 #13 Skrevet 9. september 2010 Ingen av våre katter har noen gang blitt vaksinert, og de har alle hatt optimale og lange liv.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2010 #14 Skrevet 9. september 2010 Katter over 2 år får kanskje to vaksiner hvis de ikke er vaksinert før. Har noe med hva dyrlegen praktiserer. Har også noe med smittepresset i miljøet også. Grunnen til vaksinering, er at mange av sykdommene kattene kan pådra seg finnes det ingen effektiv behandling mot. Og fikk du vaksinert pus i dag?
Gjest Lille-pus Skrevet 10. september 2010 #15 Skrevet 10. september 2010 Ingen av våre katter har noen gang blitt vaksinert, og de har alle hatt optimale og lange liv. Det er jo "litt dumt" å ikke vaksinere da. Det antar jeg du er helt enig i.
Lalle Skrevet 10. september 2010 #16 Skrevet 10. september 2010 Lurt å vaksinere Særlig pga kattepest, som har en dødelig utgang, hvis den ikke oppdages veldig tidlig. (bare til opplysning)
Gjest Airi Chikako Skrevet 10. september 2010 #17 Skrevet 10. september 2010 Det er jo "litt dumt" å ikke vaksinere da. Det antar jeg du er helt enig i. Ja. Enig i at å ha dyr krever et stort ansvar, og har man ikke tid og råd kan man like godt la være. Men jeg har vokst opp på landet, med katter over alt, og de fleste der ville fnyst av at noen vaksinerte akkurat kattene sine. De rente omkring som de ville, og aldri så vi vel noen av dem sykne h'en fordi de ikke var vaksinert. De andre dyra hadde dyrlegen (hester, kyr hunder) innom jevnlig, men kattene klarte seg uten. Våre er gamle og pensjonert nå, men stadig like friske.
Plutseliten Skrevet 10. september 2010 #18 Skrevet 10. september 2010 (endret) Er absolutt lurt å vaksinere dem ja.. Nå går jeg litt vekk fra det TS skrev, men har et spm. til dere som sier dette med årlig vaksinering; skal de ha vaksine bare EN gang da? eller er det også revaksinering? Var med min pus og vaksinerte henne nå nettopp (den årlige vaksinen) - og da stod det på helsekortet at hun skulle komme tilbake fire uker fra da. Nå har vi byttet dyrlege, så jeg tenker de kanskje trodde hun ikke har blitt vaksinert før. Trodde det var en gang i året (derfor skrev jeg det her i tråden også), men kanskje det er to? Endret 10. september 2010 av Plutseliten
Gjest BabyBlue Skrevet 10. september 2010 #19 Skrevet 10. september 2010 Tror man vaksinerer de to ganger som kattunger (kalles grunnvaksiner) og senere skal de bare vaksineres en gang i året, utenom ormekur. Tror i hvert fall det er slik det fungerer...?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå