AnonymBruker Skrevet 8. september 2010 #1 Skrevet 8. september 2010 Kjapt og greit spørsmål: Har jeg forstått det korrekt at det som på illustrasjoner av hjertet er tegnet som blått representrer det lille kretsløpet (lungekretsløpet), mens det som er markert rødt er det store (systemkretsløpet)? Noen som vet?
AnonymBruker Skrevet 8. september 2010 #2 Skrevet 8. september 2010 Så vidt jeg vet er det som er tegnet blått venene, altså det oksygenfattige blodet, mens det røde er det oksygenrike blodet i arteriene. Men kan hende jeg tar feil. Har du et eksempel på bilde?
AnonymBruker Skrevet 8. september 2010 #3 Skrevet 8. september 2010 http://www.ellenstrom.com/FYS/FYStema3_HTML/images/pic002.jpg Her er et eksempel som viser det jeg mener. (Samme gjest som over)
Timar Skrevet 8. september 2010 #4 Skrevet 8. september 2010 Rødt er oksygenrikt blod som er fyllt opp i lungene, mens blått er oksygenfattig blod som er tømt for O2 i kapilærene.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2010 #5 Skrevet 8. september 2010 Rødt er oksygenrikt blod som er fyllt opp i lungene, mens blått er oksygenfattig blod som er tømt for O2 i kapilærene. Det har jeg skjønt Men representrer det blå det lille kretsløpet og det rødt det store? Blir litt forvirra bare. For det lille kretsløpet er som følger: I det lille kretsløpet strømmer oksygenfattig blod inn i hjertets høyre forkammer, videre til høyre hjertekammer hvorpå det pumpes ut gjennom lungearterien til lungene. I lungene deler arteriene seg til mindre årer - kapillærer - som omkranser alveolene. Her diffunderer (O2 tas opp, CO2 frigis) blodet. Deretter strømmer det nå O2- rike blodet tilbake til venstre forkammer over i venstre hjertekammer –og ut i det store kretsløpet. ??? Har nok en treg dag tror jeg...
AnonymBruker Skrevet 8. september 2010 #6 Skrevet 8. september 2010 Det har jeg skjønt Men representrer det blå det lille kretsløpet og det rødt det store? Blir litt forvirra bare. For det lille kretsløpet er som følger: I det lille kretsløpet strømmer oksygenfattig blod inn i hjertets høyre forkammer, videre til høyre hjertekammer hvorpå det pumpes ut gjennom lungearterien til lungene. I lungene deler arteriene seg til mindre årer - kapillærer - som omkranser alveolene. Her diffunderer (O2 tas opp, CO2 frigis) blodet. Deretter strømmer det nå O2- rike blodet tilbake til venstre forkammer over i venstre hjertekammer –og ut i det store kretsløpet. ??? Har nok en treg dag tror jeg... Aha. Nei, det kan ikke deles inn slik at rødt=lungekretsløpet, og blått = det store. Halve lungekretsløpet er blått (fra hjertet -> lungene). Der strømmer det O2 til blodet, og det "blir rødt". Deretter går det til hjertet igjen, som pumper det ut i kroppen (fortsatt rødt). I kroppen fordeler det seg i små kapillærer, og O2 går ut i vevet (blodet blir O2-fattig, altså blått). Det går deretter tilbake til hjertet som pumper det til lungene igjen. Ble det forståelig?
AnonymBruker Skrevet 8. september 2010 #7 Skrevet 8. september 2010 Aha. Nei, det kan ikke deles inn slik at rødt=lungekretsløpet, og blått = det store. Halve lungekretsløpet er blått (fra hjertet -> lungene). Der strømmer det O2 til blodet, og det "blir rødt". Deretter går det til hjertet igjen, som pumper det ut i kroppen (fortsatt rødt). I kroppen fordeler det seg i små kapillærer, og O2 går ut i vevet (blodet blir O2-fattig, altså blått). Det går deretter tilbake til hjertet som pumper det til lungene igjen. Ble det forståelig? Jepp, helt forståelig. Det er jo det tegningen viser, mens det er en annet forklaring om kretsløpene. Ergo ikke det samme. Skjønner prosessen her, men kanskje jeg er fargeblind? Hehe. Ønsker meg en tegning med kretsløpene! Hehe. Burde skjønne dette selv, for jeg som har skrevet det over her (skammelig!) Tror jeg er overtrøtt og drittlei hele anatomien...
AnonymBruker Skrevet 8. september 2010 #8 Skrevet 8. september 2010 Kanskje dette bildet gir litt mer mening? http://www.unm.edu/~lkravitz/MEDIA2/bloodflow3.gif
AnonymBruker Skrevet 8. september 2010 #9 Skrevet 8. september 2010 Er det du som leste kjemi her den andre dagen, forresten?
AnonymBruker Skrevet 8. september 2010 #10 Skrevet 8. september 2010 Her er en enkel video som viser kretsløpene.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2010 #11 Skrevet 8. september 2010 Kanskje dette bildet gir litt mer mening? http://www.unm.edu/~lkravitz/MEDIA2/bloodflow3.gif Det gjorde egentlig ikke det. Haha. Men har andre tegninger som gir mening. Og tekst. Så jeg har skjønt greia. Bare forvirra, men begynner å komme seg. Er det du som leste kjemi her den andre dagen, forresten? Om det er jeg, TS, som leste det? Nei, men burde kanskje gjøre det. Hehe.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2010 #12 Skrevet 8. september 2010 Her er en enkel video som viser kretsløpene. God og kort video!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå