Gå til innhold

Styrketrening - hvor ofte og hvor hardt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg skal ned i vekt, og har hørt at det er viktig å trene styrke og "bygge muskler" i hele kroppen for å gå ned mest mulig i fettprosent istedet for å miste 2 kg med muskler.

Da lurer jeg på hvor ofte man bør trene styrke? Når jeg først trener styrke trener jeg alle muskelgrupper og hele kroppen. Gjør gjerne dette tre ganger i uken. Er det nok? Burde jeg øke til fire?

Og hvor hardt bør jeg trene? Noen av øvelsene (chest-press foreksempel) trener jeg så hardt at det gjør vondt, jeg nesten mister vektene og kroppen ikke klarer mer etter 5-6 rep. Skal man trene så hardt at man blir kvalm eller har en mer rolig styrketrening en effekt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal trene så det kjennes, men ikke så hardt at du risikerer å ødelegge noe :) Vanligste er å ta 10-12 repetisjoner, og klarer man mer, så øker man vekta. Tror det er bra nok å trene styrke tre ganger i uken. Det er det jeg gjør, men trener forskjellige deler av kroppen på disse tre dagene så det blir litt flere øvelser på hver muskel, samt at treningen ikke blir så lang.

Gjest Taxmannen
Skrevet (endret)

Dette er et Stronglifts Program som heter 5x5. Du kan google det og finne mere utav hvordan kosthold du burde ha osv.

3 ganger i uken.

Kjører dette programmet og det er et helkropps program som har gitt mange gode resultater. jeg føyik fra 69 kilo til 76,5 på 13 uker.. Har fått utrolig fin form på hele kroppen og føler og har vokst mye i vekter...

Program A

Knebøy 5x5

Benkpress 5x5

Inverted Row 3xF

Push ups 3xF

Reverse crunsh 3x15

Program B

Knebøy 5x5

Militær press 5x5

Markløft 1x5

Hang ups 3xf

Planken 3x1min

Du kjører a og b annen hver gang. Du kan trene tirs,tors,søn eller man,ons,fre. må ha 48 timers pause mellom hver økt.. er 1 gang i uken du får en ekstra fridag. Vist du tar f.eks Program A på man da tar du B på ons.. annenhver gang.

5x5 betyr 5 set med 5 repitisjoner. Da er det sånn når du tar din siste repitisjon at du skal ikke kunne klare og ta 1 til. Vil seffølgelig ta litt tid og lære seg hvor mye vekter man skal bruke men det kommer nokk seg. Ville ikke tatt lengre pause mellom hvert sett enn 3-5 min

3xf betyr du skal ta 3 set med så mange så mulige repitisjoner med GOD teknikk.

kjørte dette i 13 uker med sikkelig kosthold, Søv og teknikk! Fikk så gode resultater at jeg forsatt med samme program. Har nesten gått 1 år siden jeg startet og det er så artig og se tilbake på loggen hva jeg brukte og ta i de forskjellige øvelsene. jeg var ikke akkurat noen feit person. Kanksje lubben. Har vertfall gått mye opp i vekt med muskler. I tillegg til dette gikk jeg mye på fjellet.

du kan lese alt her: http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/

Endret av Taxmannen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...