Gå til innhold

Styrke knærne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trener en god del variert trening, men knærne er ikke helt gode etter mange år med aktiv ridning. Får ofte vondt i knærne når jeg løper f.eks.

Finnes det noen øvelser som styrker knærne (musklene rundt liksom)? Føler jeg må trene dem spesiellt for at de skal tåle belastningen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

øveser jeg har fått av fysioterapeuter oppgjennom ...for styrke muskler rundt knea som er bruskslitte er f eks

sitte på stol å så løfte et å et bein opp å senke d rolig ned- 10 ganger hvert bein

-stå oppå ei kasse ca 30-40 cm høg, så la den ene foten heng utfor kassa, og så ta knebøy på d andre foten 10 stk såå bytte fot

-knebøy med en slags vektgreie rundt nakken

-gå rolig opp og ned et trappetrinn , først opp å ned med ene beinet 10 ganger, så bytte etter 10 stk

ligge på gulv å sykle

stå og ta sving å svikt øvelser i tre minutt ca

(dobbeltak og diagonaltak)

knekneskåløvelse

dette er litt av de som jeg har fått for styrke opp muskulaturen rundt kneet

et godt redskap er den der IKEA arbeidskrakken til ca 129 kr. med 2 trinn på. passe å sitte på passe å gå opp ned på.... passe høgde til uttøying....stødig å god

også mulig å sitte på sånn ball å ta knestrekk-heve å senke beinet

Skrevet

øveser jeg har fått av fysioterapeuter oppgjennom ...for styrke muskler rundt knea som er bruskslitte er f eks

sitte på stol å så løfte et å et bein opp å senke d rolig ned- 10 ganger hvert bein

-stå oppå ei kasse ca 30-40 cm høg, så la den ene foten heng utfor kassa, og så ta knebøy på d andre foten 10 stk såå bytte fot

-knebøy med en slags vektgreie rundt nakken

-gå rolig opp og ned et trappetrinn , først opp å ned med ene beinet 10 ganger, så bytte etter 10 stk

ligge på gulv å sykle

stå og ta sving å svikt øvelser i tre minutt ca

(dobbeltak og diagonaltak)

knekneskåløvelse

dette er litt av de som jeg har fått for styrke opp muskulaturen rundt kneet

et godt redskap er den der IKEA arbeidskrakken til ca 129 kr. med 2 trinn på. passe å sitte på passe å gå opp ned på.... passe høgde til uttøying....stødig å god

også mulig å sitte på sånn ball å ta knestrekk-heve å senke beinet

Tusen takk:D Mange gode øvelser der^^

Skrevet

bare hyggelig å få si fra de øvelsene som je vet om, og som jeg føler hjelper å styrke mine muskler rundt knærne.

får håpe de hjlper for din del også . :)

lykke til da

Skrevet

Disse øvelsene skal jeg også prøve!

Skrevet

Når du skal jogge/løpe på tredemølle, ha på godt med oppoverbakke ("gradient"). Helst ikke under 2 %, gjerne opp mot 4-5%. Det skal visstnok være mindre belastende på knærne.

Skrevet

kandriv med spinning sykling jeg

tredemølle hadde ikke jeg noe å gjør på

gå på grusveier når er ute eller sykle.

inne skal jeg spinne eller bruk crosstrainer sa de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...