AnonymBruker Skrevet 8. september 2010 #1 Skrevet 8. september 2010 For nesten tre år siden havnet jeg og bestekompisen min til sengs etter tre glass vin. Eller, jeg vet ikke helt hva jeg skal kalle det egentlig. Jeg har opplevd voldtekt tidligere som barn og vet ikke om jeg overreagerer på grunn av det, eller om jeg faktisk har grunn til å reagere. Jeg har alltid vært veldig bestemt på å aldri ha sex uten kondom, og det visste han veldig godt. Han derimot...var motsatt. Vi hadde gjennomført forspill og alt, og jeg la meg på ryggen ned i senga og strakte meg samtidig mot bokhylla der kondomet lå. "Ikke gjør noe" sa jeg da han begynte å legge seg mellom beina mine samtidig som jeg hadde ut hånda i en sånn stopp-bevegelse, fordi jeg hadde ikke nådd tak i kondomet enda, og jeg ville ikke gjøre noe uten det på. Jeg følte jeg tydelig hadde sagt stopp til sex og at det var åpenbart at jeg var på vei til kondomet og at det måtte på før vi gjorde noe mer. "Ok," sa han, og jeg følte meg trygg på at han bare ville kose ved å ligge inntil meg da han la seg mellom beina mine og lente seg fremover. Jeg hadde fortsatt ikke nådd tak i kondomet, som lå akkurat utenfor rekkevidde. To sekunder senere holdt han meg derimot fast nede og tvang seg inn i meg! Deretter begynte han å pumpe på i et voldsomt tempo. Jeg ble veldig redd, og klarte ikke komme meg løs. Jeg visste at jeg overhodet ikke ville dette uten kondom. Risiko for kjønnsykdommer og graviditet er ikke en risiko jeg var forberedt til å ta. Samtykke hadde gått til ikke samtykke i løpet av et sekund, og nå stoppet han ikke, selv om jeg prøvde å dytte han unna. - Kondom da?! klarte jeg såvidt å mumle til slutt. Jeg fikk en "pytt sann" holdning tilbake fra kroppsspråket hans. Han sa derimot ikke et ord, men holdt meg fortsatt nede med kroppsvekten. Jeg ble for sjokkert til å klare å si noe mer. Dette var en av få personer i hele verden som visste jeg hadde blitt voldtatt som barn, og nå var det som det hele skjedde helt på nytt igjen. Klarte ikke få ut et eneste ord til om at dette ikke var ok i det hele tatt. Han kom ganske fort heldigvis. Rett etterpå la han seg inntil meg, og holdt rundt meg. Sa han ikke angret på det som hadde skjedd. Spurte om jeg hadde fått orgasme (!), noe jeg ikke hadde fått, naturlig nok. Det som er vanskelig her er at jeg vet ikke om han kjørte på når jeg hadde bedt ham ikke gjøre det, fordi han 1) ....Misforstod meg. Kanskje var jeg ikke tydelig nok da jeg ba ham vente/stoppe før han satte i gang? 2) .....Fordi han ikke ville ha sex med kondom, og så sitt snitt til å få'n inn uten kondom...og derfor kjørte på uten mitt samtykke. 3)...han skjønte ikke at kondom var en forutsetning for at jeg skulle samtykke, og det hele var en ren misforståelse fra hans side. Det er ikke så nøye for meg om dette kvalifiseres som voldtekt eller ikke. Jeg vet noen her inne kun definerer som voldtekt hvis det er mye vold involvert, men grensa går jo ved manglende samtykke. Jeg vet det er en "mild" voldtekt i så tilfelle, hvis det i det hele tatt er det. Det som er så rart er at jeg har fått flere ettervirkninger av denne hendelsen. Vanlig sex har jeg jo aldri noe problemer med, så det var tydelig at dette her, uansett hvor mildt det måtte være, ikke var vanlig sex. Jeg har fått flashbacks lignende symptomer hvor jeg omtrent kjenner ham over meg der jeg ikke får puste (får følelsen av å bli kvalt av kroppsvekten hans), problemer med å sovne, mareritt og total avsky mot alt av fysisk kontakt. Jeg sliter rett og slett mer med det enn man skulle forvente av noe som helst som ligner på vanlig sex. Så om det ikke er voldtekt har jeg likevel fått symptomer som etter en voldtekt, om dere skjønner greia. Som du ser så er jeg veldig usikker på om han mente å gjøre dette mot meg i det hele tatt. Kanskje misforstod han meg bare. Kanskje var jeg ikke tydelig nok. Uansett har ting blitt rart mellom meg og kompisen min etter dette. Vi har ikke snakket om det hele siden. Jeg føler likevel veldig behov for å vite hva som egentlig foregikk i hodet hans den kvelden. Det er stor forskjell om han ble så kåt at han ikke klarte å stoppe (dvs bevisst tvang meg til noe det var tydelig jeg ikke ville) eller om han rett og slett ikke forstod at jeg ikke ville, det vil si misforstod mine signaler. Jeg klarer ikke helt slå meg til ro med det som skjedde uten å få vite hva som egentlig lå bak fra hans side. Jeg kan liksom ikke ta det opp med ham på "Du, husker du den kvelden? Mente du å tvinge meg til sex da, eller bare skjønte du ikke at jeg ikke ville?" måte heller. Han er en person jeg er glad i og vil ha i vennekretsen min uansett hva svaret måtte være. Hvordan kan jeg ta det opp på en måte som er sånn noenlunde ok, der jeg fortsatt har sjanse til å få vite sannheten?
Kamikatze Skrevet 8. september 2010 #2 Skrevet 8. september 2010 Mulig jeg er litt gammeldags, men to stykker naken i senga, godt i gang med forspill... - Hvilke signal sender du ut om at du ikke vil ha sex da, mener du? Vil du forlange at han har stålkontroll, noe som er vanskelig nok når en er opphisset til bristepunktet, så bør du i alle fall aldri legge deg sammen med et menneske som har drukket alkohol. Alkohol sløver vurderingsevnen, det er jo liksom derfor den er så populær når snippen skal løsnes. Teknisk kan det muligens være et grensetilfelle, dersom stoppsignalet kunne feiltolkes. Men litt ansvar må du da ha selv også for hvilke situasjoner du med åpne øyne setter deg i. Vi kan gjerne lage en lov som forbyr veps å stikke mennesker. Men du må likevel ta din del av ansvaret hvis du stikker hånden inn i et vepsebol fordet, selv om du bare ville klappe dem.
aline Skrevet 8. september 2010 #3 Skrevet 8. september 2010 Jeg ville både følt det og sett på det som ett overgrep dersom en person holdt meg fast mot senga og trengte inn i meg når jeg ba ham vente til jeg hadde funnet frem kondom, helt uten tvil!! Vet ikke om ordet voldtekt er det jeg tenker, siden jeg VILLE hatt sex, bare jeg hadde fått på den kondomen, men det å kjøre på uten å bry seg om at sexpartneren ikke er klar, det er helt klart overgrep i min bok. Og til Kamikatze, jeg ville forlangt at en seksualpartner hadde så kontroll på seg selv at han evnet å vente med å trenge inn i meg/gjennomføre samleiet med meg til jeg faktisk var klar, både fysisk og psykisk. Det at jeg legger meg naken i en seng, betyr IKKE "hopp på og knull som du vil, uten å ta hensyn til om jeg er klar enda"... tro det eller ei. Bare det å i det minste sørge for at kvinnen er våt nok, altså klar!! er liksom ett minimum for min del. Kjører en mann på, bare fordi han har fått være naken sammen med meg, kan han faktisk fysisk skade meg dersom han ikke evner å vente til JEG er klar. og, har noen sagt at det skjer ikke uten kondom, hun strekker seg veldig tydelig etter kondomen, og han kjører på mens han holder henne nede med makt.... vel, da er IKKE det vanlig samleie i min verden.
Kamikatze Skrevet 8. september 2010 #5 Skrevet 8. september 2010 Jeg ville både følt det og sett på det som ett overgrep dersom en person holdt meg fast mot senga og trengte inn i meg når jeg ba ham vente til jeg hadde funnet frem kondom, helt uten tvil!! Vet ikke om ordet voldtekt er det jeg tenker, siden jeg VILLE hatt sex, bare jeg hadde fått på den kondomen, men det å kjøre på uten å bry seg om at sexpartneren ikke er klar, det er helt klart overgrep i min bok. Og til Kamikatze, jeg ville forlangt at en seksualpartner hadde så kontroll på seg selv at han evnet å vente med å trenge inn i meg/gjennomføre samleiet med meg til jeg faktisk var klar, både fysisk og psykisk. Det at jeg legger meg naken i en seng, betyr IKKE "hopp på og knull som du vil, uten å ta hensyn til om jeg er klar enda"... tro det eller ei. Bare det å i det minste sørge for at kvinnen er våt nok, altså klar!! er liksom ett minimum for min del. Kjører en mann på, bare fordi han har fått være naken sammen med meg, kan han faktisk fysisk skade meg dersom han ikke evner å vente til JEG er klar. og, har noen sagt at det skjer ikke uten kondom, hun strekker seg veldig tydelig etter kondomen, og han kjører på mens han holder henne nede med makt.... vel, da er IKKE det vanlig samleie i min verden. Ikke i min verden heller, bortsett fra at jeg oppfatter det som om at forarbeidet allerede var gjort, og at alt var oppbløtt og klart. Selvsagt er det ikke greit, men er det i denne situasjonen voldtekt? Jeg tror mer det er en misforståelse som følge av nedsatt dømmekraft. Nedsatt av kåthet, alkohol og alle signaler fram til dette tidspunktet.
aline Skrevet 8. september 2010 #6 Skrevet 8. september 2010 Ikke i min verden heller, bortsett fra at jeg oppfatter det som om at forarbeidet allerede var gjort, og at alt var oppbløtt og klart. Selvsagt er det ikke greit, men er det i denne situasjonen voldtekt? Jeg tror mer det er en misforståelse som følge av nedsatt dømmekraft. Nedsatt av kåthet, alkohol og alle signaler fram til dette tidspunktet. jeg er også usikker på om jeg vil kalle det voldtekt, men det er helt klart ett overgrep i mitt hode. Og det ville nok helt klart føltes som ett overgrep også. det var nok gjort unna forspill etter hva jeg skjønner, og tanken var jo fra begges side å ha sex, men i det hele tatt det å holde noen fast mot dennes vilje og presse seg inn i henne... det er langt over noen av mine streker. Jeg hadde blitt rasende og kastet mannen av meg og bannet så stygt jeg kunne. Ikke fordi vi hadde sex, men fordi det ble gjort som det ble. ikke bare holdt han henne fast og presset seg inn i henne, han jukket på til han kom, fort og gæli, uten noen form for beskyttelse... og mot hennes vilje. tre glass vin hadde ikke vært unnskyldning god nok for min del, hadde han drukket tre flasker og kjørt på med litt dop i tillegg så kanskje, men tre glass bør ikke egentlig være nok til å gjøre en helt retarded. jeg ville helt klart konfrontert vedkommende med det, uansett hvor ukomfertablet det hadde vært. Jeg hadde trengt å vite hva som skjedde inni hodet hans, om ikke for annet, så for å vite at det ikke kom til å skje igjen.
Gjest norah Skrevet 8. september 2010 #7 Skrevet 8. september 2010 jeg oppfatter dette ganske klart som en voldtekt. årsaken til det er ene og alene at han holdt deg fast mens du rett før hadde gitt signal om å ikke gjøre noe. dette oppfattet han tydelig når han sa "ok/javel" - men valgte å overse dine signaler. hvis dette fortsatt er en venn ville jeg helt klart tatt det opp med ham. jeg hadde ikke formulert noen spørsmål rettet mot ham, men hatt som utgangspunkt å fortelle hvordan du har hatt det i ettertid - og at du faktisk opplevde dette som et overgrep. du må være klar over at han sannsynligvis vil benekte din opplevelse av dette(enten fordi han har en forvrengt oppfatning av hva som er ok seksuell atferd eller fordi det faktisk var en bevisst handling) - og det kan være han forteller om din "løgn" til andre i frykt av at han skal bli stemplet som voldtektsmann eller anmeldt. dersom din intensjon er å fortsette med vennskapet - så ville jeg klargjort at dette ikke er noe du kommer til å fortelle om til deres felles venner, men at du ønsker å formidle din opplevelse av dette. sjangsen for at han kan gjøre dette igjen er jo stor, og han bør vite hvor nedverdigende slik atferd kan virke på et annet menneske. jeg tror bare jeg hadde lagt opp hele samtalen til å være en monolog fra min side - at jeg ikke var ute etter å debattere hendelsen(for den kan ikke omgjøres), men at jeg ønsket å belyse hvordan hans oppførsel av deg(og andre) faktisk defineres som en voldtekt, og det bør han være klar over i fremtiden. for å beskytte meg selv mot eventuelle motargumenter fra hans side(han vil jo selvsagt forsøke å forsvare seg) så hadde jeg muligens vurdert å sende noe skriftlig, men bare dersom jeg ikke hadde taklet at han nedvurderte min oppfatning. du må være klar over at han nok kommer til å gjøre et forsøk på å ugyldiggjøre din versjon, enten gjennom å stemple deg som "ustabil" pga tidligere opplevelser, eller at du husker feil etc. men dersom det du sier her er riktig, så vil nok majoriteten oppfatte dette helt klart som en voldtekt.
Kamikatze Skrevet 8. september 2010 #8 Skrevet 8. september 2010 Skje igjen? Uansett hva som er rett og galt, så vil vel ikke et menneske invitere noen som overkjører dem så totalt til sengs igjen?
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2010 #9 Skrevet 8. september 2010 Jeg tror han tolka ditt "Ikke gjør noe" som i at du helst ville ha kondomet på før sex Og ikke i som Ikke gjør noe som helst,vi skal ikke ha sex"... Dårlig forklart men jeg tenker det iallefall. Det gir jo selvfølgelig ingen god grunn til å bare pumpe igang siden han kanskje tenker drit i kondomet. Jeg ville ikke ha kalt dette voldtekt. Overtramp? Ja så absolutt. Og dette er sikkert lett for meg å si men jeg hadde blitt dritforbanna og kjefta og smelt.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2010 #10 Skrevet 9. september 2010 Ts her. Takk for svar alle sammen. Jeg er usikker på i hvor stor grad han egentlig holdt meg nede. Han brukte kroppsvekten for å få kontroll mer enn å virkelig holde meg fast, om dere skjønner? Jeg tror ikke han skjønte at jeg virkelig mente at uten kondom blir det ingen sex, selv om vi hadde snakket om det tidligere. Uansett var det ikke ok i det hele tatt. Jeg skulle ønske jeg hadde klart å bli sint slik som dere, men jeg ble bare redd - dette var jo min beste venn, og han visste hva som hadde skjedd tidligere. Gigantisk tillitsbrudd uansett. Hvis jeg forteller ham hvordan jeg opplevde det uten å anklage, vil jeg da egentlig kunne komme noe videre? Jeg mener..hvis han gjorde det med vilje og var klar over at jeg ikke samtykket, hva er egentlig oddsen for at han vil innrømme noe slikt da...? Skulle bare ønske det var mulig å vite på en eller annen måte. Klarer ikke forholde meg til ham før jeg vet om han gjorde det med vilje eller ikke. Gjorde han med vilje tror jeg at jeg ikke vil ha han i vennekretsen lenger.
Gjest Thefainter Skrevet 9. september 2010 #11 Skrevet 9. september 2010 Syns det han gjorde helt klart var et overgrep. Skriv et brev til han om alt du tenker og føler
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2010 #12 Skrevet 9. september 2010 Syns det han gjorde helt klart var et overgrep. Skriv et brev til han om alt du tenker og føler Så lenge han fortsatte etter at du hadde gjort tegn til at han skulle stoppe, var dette voldtekt uansett hva som hadde skjedd av forspill. Et nei er et nei uansett hvordan dette formidles, verbalt eller nonverbalt. Dette var voldtekt, og du har karv på erstatning, mens overgriperen må stilles for retten og dømmes til en "passelig lang" (hvilket i praksis dessverre betyr alt for kort) fengselsstraff.
Gjest Thefainter Skrevet 9. september 2010 #13 Skrevet 9. september 2010 Så lenge han fortsatte etter at du hadde gjort tegn til at han skulle stoppe, var dette voldtekt uansett hva som hadde skjedd av forspill. Et nei er et nei uansett hvordan dette formidles, verbalt eller nonverbalt. Dette var voldtekt, og du har karv på erstatning, mens overgriperen må stilles for retten og dømmes til en "passelig lang" (hvilket i praksis dessverre betyr alt for kort) fengselsstraff. Dette er jeg også enig i, men tviler på at han blir dømt på noen som helst måte. Jeg leste i en avis for et år siden eller noe at 10 av 11 voldtektsmenn slipper fri pga av bevismangel. Hvordan skal hun bevise at hun sa nei, og at han holdt henne fast?
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2010 #14 Skrevet 10. september 2010 Dette er jeg også enig i, men tviler på at han blir dømt på noen som helst måte. Jeg leste i en avis for et år siden eller noe at 10 av 11 voldtektsmenn slipper fri pga av bevismangel. Hvordan skal hun bevise at hun sa nei, og at han holdt henne fast? [...] 10 av 11 voldtektsanklagede [...]
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå