Gjest gjest Skrevet 7. september 2010 #1 Skrevet 7. september 2010 Vel, det har vel vært diskutert her før, men jeg prøver meg. Hvor mye tid bruker barnet ditt/barna dine på lekser, og hvor gammel er barnet/barna? Mine går i 4 og 6 klasse, og det brukes MYE tid på lekser. De skal lese henholdsvis 20 og 30 minutter i en valgfri bok (det er jo veldig bra i grunn), i tillegg sitter de MInst en time man-tors. Gjerne 2 timer og kanskje mer enkelte dager. Jeg er alene med dem, og nå kjenner jeg virkelig at det tar på. De blir slitne, og jeg blir sliten av å motivere. Og vi får liksom ikke tid til noe annet...
Gjest annemor30 Skrevet 7. september 2010 #2 Skrevet 7. september 2010 Hei,hør med læreren hvor lang tid h*n tenker at elevene skal bruke på lekser. Det er stor forskjell på hvor raske barn er til å gjøre lekser og hvor fort de lærer ting:-) Kanskje barna dine får litt i overkant mye lekser? Her er det ventet å bruke 30 min, men vi sitter alltid både to og tre ganger så lenge.. Men her går det smått også da;-)
AnonymBruker Skrevet 7. september 2010 #3 Skrevet 7. september 2010 Hm. Tror jeg aldri gjorde lekser hver dag da jeg gikk på barneskolen. Men det var jo selvfølgelig fordi vi ikke hadde så mye lekser. I hvertfall ikke etter min hukommelse. Nå går jeg allmen påbyggning, og sitter kanskje med lekser maks en time i uka. Men blir vel mer ettersom vi kommer lenger inn i pensum.
minipia Skrevet 8. september 2010 #4 Skrevet 8. september 2010 Mine går i 3. og 4. klasse, og det er faktisk forskjell på mengde lekser! 3. klassingen har generellt flere lekser hver dag (og hadde ogå det i fjor). I tillegg er 3.klassingen mer "vimsete" og faller ofte bort mens vi gjør lekser. 3. klassingen bruker i snitt 3/4 time på lekser (mens en voksen må sitte og følge med)hver dag, mens 4. klassingen bruker kanskje 20 min i snitt hver dag (alene). De skal også lese i hhv. 15 og 20 min hver dag. Dette tar vi ofte på sengen, evt. på morningen avhengig av hvor slitne de er og hvilke andre aktiviteter de har.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2010 #5 Skrevet 8. september 2010 Nå har guttene mine kommet over på ungdomsskolen, og eldstemann har praktisk talt ingen hjemmelekser. Minstemann i 8. sitter litt hver dag, max en halvtime. Det skal sies at han som går i 9. alltid har vært kjapp til å få unna skolearbeidet, jobber raskt og effektivt i skoletimene -og får dermed gjort unna stort sett alt av lekser der. Jeg har ofte vært bekymret om arbeidet blir gjort (og om det er bra nok), men læreren har gitt beskjed om at alt er OK. Noen er bare mer effektive enn andre. Men hører om andre barn/ungdommer som sitter et par-tre timer hver dag, så det varierer veldig på arbeidstempo og nøyaktighet hos hver enkelt elev. Noen trenger mer veiledning enn andre.
Gjest gjestA Skrevet 8. september 2010 #6 Skrevet 8. september 2010 Min 9-årige dater (4. klasse) bruker 1 - 1,5 time på leksene hver uke. De får ukeplan og meningen er at de skal jobbe med den hver dag, men hun gjør alt ferdig når hun kommer fra skolen på mandag.
La Guapa Skrevet 8. september 2010 #7 Skrevet 8. september 2010 Min jente på 6 år bruker ca et kvarter hver dag. De har som regel ett ark med oppgaver som er forholdsvis enkle til dagen etter.
momo Skrevet 8. september 2010 #8 Skrevet 8. september 2010 Datteren min på 9 år byttet skole i sommer, og for en forskjell. På den gamle skolen var det en time med lekser i uka. Nå er det 1-2 timer om dagen. Hadde vært fint med en fin ting midt i mellom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå