Gå til innhold

Kommunale avgifter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva menes egentlig med kommunale avgifter?

Er kommunale avgifter også vannavgift?

Jeg eier en leilighet som jeg skal leie ut og som jeg skal betale kommunale avgifter for.

Men må jeg også betale vannavgift?

Hvor mye koster vannavgift?

Lønner det seg at jeg som eier leiligheten betaler vannavgiften? eller vedkommende som leier leiligheten betaler, men at hun/han betaler mindre husleie?

Blir det kluss hos kommunen hvis leieboeren betaler vannavgift eller må jeg som huseier betale? Siden leiligheten er jo min og jeg eier den og den står i mitt navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Boss, renovasjon, vann osv.

Mener at du som huseier betaler kommunale avgifter, forsikring osv, men om du baker det inn i husleia er vel gjense vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ulovlig å kreve kommunale avgifter utenom husleien. Den skal legges i husleien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er leiligheten i et sameie eller borettslag, i blokk? Isåfall har du de kommunale avgiftene allerede innbakt i husleien/felleskostnadene, som du nå betaler selv. Det inkluderer vannavgift, kloakk, søppeltømming. Leien du tar fra leietakeren blir da dette + evt påslag ift. markedspris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ulovlig å kreve kommunale avgifter utenom husleien. Den skal legges i husleien.

Hvor står dette henne?

Så jeg må altså betale kommunale avgifter selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er leiligheten i et sameie eller borettslag, i blokk? Isåfall har du de kommunale avgiftene allerede innbakt i husleien/felleskostnadene, som du nå betaler selv. Det inkluderer vannavgift, kloakk, søppeltømming. Leien du tar fra leietakeren blir da dette + evt påslag ift. markedspris.

Leiligheten er selveier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I den loven du burde kunne baklengs i søvne nå når du skal bli utleier: Husleieloven, så klart. § 3. http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-017.html

Takk, har lest husleieloven men skjønner ikke alt som står der. Finner ikke paragrafen som det står om kommunale avgifter. Hvor står den? Og hva står der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalie henviser jo til §3...

Kapittel 3. Leie og andre ytelser

§ 3-1. Leien

Leien skal fastsettes til et bestemt beløp. Det kan likevel avtales at utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet og brensel skal fordeles forholdsmessig mellom brukerne av eiendommen, jf. § 3-4. Det samme gjelder utleierens utgifter til vann og avløp når disse utgiftene skal betales etter målt forbruk.

(...)

§ 3-4. Betaling for elektrisitet og brensel mv.

Er det avtalt at leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet eller brensel i eiendommen, kan leieren kreve at utleieren hvert år legger fram regnskap som viser størrelsen på kostnadene og fordelingen av disse på eiendommens husrom. Det samme gjelder hvis leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av vann og avløp i eiendommen.

I eiendom med felles anlegg for levering av varme eller varmt vann kan et flertall på to tredjedeler av leierne kreve at det blir installert apparat for måling av den enkeltes forbruk. Det samme flertall av leierne kan kreve at det blir installert apparat for måling av den enkeltes forbruk av vann og avløp. Utleieren kan i så fall over et tidsrom på ett år utlikne omkostningene ved slike installasjoner på samtlige leiere i eiendommen.

Skal du leie ut bør du virkelig kunne den loven på rams. Er det ting som er vanskelige å forstå, så er det masse info å finne på nettet. For eksempel hos bolighjelpa.no, forbrukerportalen.no, jusstorget.no og mange fler. Søk litt rundt, så finner du både sider med info og sider hvor du kan stille spørsmål og få svar fra proffer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg, kan du ikke lese? Jeg anbefaler deg å selge leiligheten, jeg, siden du tydeligvis ikke er i stand til å skjønne noe så enkelt som Husleieloven. Hvordan skal du da klare å få satt opp (eller forstå) en kontrakt? (no offence, men du virker dum som et brød, TS)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vannmåler i leiligheten og hørte fra en at hvis det er vannmåler kan leietakern betale, men hvis det ikke er vannmåler må jeg betale. Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg, kan du ikke lese? Jeg anbefaler deg å selge leiligheten, jeg, siden du tydeligvis ikke er i stand til å skjønne noe så enkelt som Husleieloven. Hvordan skal du da klare å få satt opp (eller forstå) en kontrakt? (no offence, men du virker dum som et brød, TS)

Jeg kan lese og skrive ellers hadde jeg ikke klart å lese hva dere skriver her. Og husleieloven er ikke ett iq bevis heller. Men fremmedord synes jeg er ekstra vanskelig å forstå også er jeg redd for å gjøre noe feil. Jeg er veldig usikker på dette og jeg ble lei meg når du sier jeg er dum bare fordi jeg er usikker. Usikker er den som jeg er, men jeg er ikke dum fordi jeg er usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk linkene jeg gav deg, der er det mye info i litt andre formuleringer. For eksempel:

Leien skal fastsettes til ett beløp

Kommunale avgifter, trappevask, kabel-TV, vaktmestertjeneste, forsikringer osv. skal være innbakt i husleien.

(...)

Som tillegg til leien kan det bare kreves dekning for utleiers utgifter til elektrisitet og brensel. Slik tilleggsbetaling må være avtalt på forhånd. Leietaker har ikke krav på å få installert egen strømmåler, med mindre det er et fellesanlegg for oppvarming eller varmtvann. Han kan kreve at utleier årlig legger frem regnskap som viser størrelsen på kostnadene og fordelingen av kostnadene.

(fra bolighjelpa.no)

Husleien skal fastsettes til ett bestemt beløp. Det betyr at alle kostnader utleier har med eiendommen og leieforholdet skal være inkludert i dette beløpet.

Som leietaker trenger du altså bare å forholde deg til ett beløp. Er du utleier må du altså huske på å inkludere alle kostnader i husleien. Du kan altså ikke særskilt betalt for eiendomsskatt, renovasjon, feiing, kabel-TV, forsikring, utlevering av nøkler, skriving av kontrakt m.m.

(...)

Det er to unntak fra denne regelen. Som tillegg til husleien kan det avtales dekning av utleiers utgifter til elektrisitet og brensel. Det kan også avtales at det som tillegg til husleien skal betales for vann og avløp når disse utgiftene er betalt etter målt forbruk. Er det ikke installert vannmåler kan det altså ikke tas betalt for vann og avløp.

Tilleggsbetaling for strøm/brensel og vann/avløp må være avtalt på forhånd. Utleier kan altså ikke komme med krav om betaling for strøm m.m. etter at leieavtalen er inngått uten at dette framgår av avtalen. Leier kan kreve at utleier årlig legger frem regnskap som viser størrelsen på kostnadene og fordelingen av kostnadene på eiendommens husrom.

(fra forbrukerportalen.no)

I tillegg fant jeg denne, "Håndbok i husleierett" fra leieboerforeningen. Den er rettet mot leietakere, men det finnes masse relevant for deg der og. Der står det bl.a.

Lovlige pengeytelser

Det er bare adgang til å avtale at leieboeren skal betale husleie,

tillegg for brensel og elektrisitet. Nytt fra 1. september 2009 er

også at leieboer kan bli belastet for forbruk av vann og avløp.

En forutsetning for å belaste leieboer for vann og avløp er at

utleieren selv betaler dette basert på målt forbruk. Dette kan

variere fra kommune til kommune.

Tillegg for elektrisitet og brensel, vann

og avløp

Det kan avtales at leieboeren skal betale utgifter til forbruk av

elektrisitet, brensel. Etter 1. september 2009 vil det også kunne

avtales at forbruk vann og avløp skal kunne belastes, forutsatt

at utleieren selv faktureres dette ved målt forbruk.

Hvis det er fellesanlegg for levering av slike ytelser, kan et

flertall på 2/3 av leieboerne kreve at alle får sin egen måler.

Utleierens stemme teller ikke. En eventuell framleier har stemmerett

i stedet for hovedleieren.

I tilfeller hvor det ikke er mulig å måle leieboerens forbruk,

kan utleieren fastsette hvordan utgiftene skal fordeles blant

leieboerne. Fordelingen må ikke være urimelig. Her er det rom

for ulike varianter, for eksempel basert på størrelse, antall beboere

osv. Er fordelingsnøkkelsen urimelig er leieboerne

ikke

bundet av fordelingsmåten. Leieboeren kan kreve innsyn i

brenselsregnskapene. Er utgiftene inkludert i husleien, skal

leieboeren uansett kun betale avtalt leie.

Jeg foreslår virkelig at du tar kontakt med noen som er juridisk kyndig før du starter utleie - både for hjelp til å forstå loven og for å kunne sette opp en kontrakt som ivaretar både dine og leietakers interesser i henhold til loven. Det er uproft og utrolig dårlig gjort å ikke sette seg inn i sine egne plikter før man leier ut til noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig med Pingting her TS. I og med at du ikke forstår deg på prargrafene i husleieloven (de som de andre her og forøker å forklare deg ganske tydelig), så er det rett og rimelig at du kontakter juridisk hjelp for å få klarhet i hva som er dine rettigheter og plikter.

De andre har vært veldig tydelig i måten de har forklart det på. Og du må faktisk sette deg inn i husleieloven, plikter og rettigheter, etc før du leier ut. Tviler på at jeg forklarer det noe bedre, men slik det er nå kan du bake inn disse avgiftene i husleien (altså en fast sum som både husleier og huseier signerer på), eller gi blaffen i det. I begge tilfellene må du uansett betale avgiftene selv til kommunen. Utgiftene får du da eventuelt dekket inn gjennom den faste husleien leietakeren betaler. Det er det som er det vanligste.

Hva med å leie ut gjennom en utleieformidler TS? i og med at du ikke forstår deg på det som er absolutt nødvendig å forstå seg på for å kunne leie ut, så kan det jo være en god løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å leie ut gjennom en utleieformidler TS? i og med at du ikke forstår deg på det som er absolutt nødvendig å forstå seg på for å kunne leie ut, så kan det jo være en god løsning.

Det var jo en veldig god idé! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte det helt nå. Skjønte det tidlig i tråden men var redd jeg missforsto bare og ønsket en lettere forklaring noe jeg fikk. Fordi jeg har spurt flere venner og de mener forskjellige ting og da blir jeg enda mere usikker. Men jeg skjønner at jeg selv må betale kommunale utgifter. Takk for enklere forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte det helt nå. Skjønte det tidlig i tråden men var redd jeg missforsto bare og ønsket en lettere forklaring noe jeg fikk. Fordi jeg har spurt flere venner og de mener forskjellige ting og da blir jeg enda mere usikker. Men jeg skjønner at jeg selv må betale kommunale utgifter. Takk for enklere forklaring.

...nei, da har du ikke skjønt det. Det er et veldig fint utgangspunkt at du spør, men jeg har inntrykk av at du ikke setter deg så veldig inn i svarene du får?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...