AnonymBruker Skrevet 7. september 2010 #1 Skrevet 7. september 2010 Jeg leier en leilighet av kommunen men gjelder husleieloven også får kommunale boliger? Kommunen der jeg leier leiligheten min mener ikke at husleieloven gjelder der jeg bor. Men kan kommunen lage sine egne regler? Hvilke lov gjelder for kommunale leiligheter?
Rosalie Skrevet 7. september 2010 #2 Skrevet 7. september 2010 Joda, husleieloven gjelder også for kommunale boliger. Denne paragrafen gjelder spesifikt for kommunal boliger flest, eller "boliger til vanskeligstilte på bolimarkedet", som det så fint heter: § 11-1. Boliger til vanskeligstilte på boligmarkedet Bestemmelsene i paragrafen her gjelder utleie av offentlig disponert bolig som skal brukes av vanskeligstilte på boligmarkedet. Bestemmelsene gjelder også utleie av annen bolig som er forbeholdt vanskeligstilte på boligmarkedet etter vedtak av organ for stat, fylkeskommune eller kommune. Med vanskeligstilte på boligmarkedet menes personer som trenger hjelp til å skaffe seg bolig på grunn av dårlig økonomi, nedsatt funksjonsevne, helsemessige eller sosiale problemer, dårlige kunnskaper om det norske boligmarkedet eller liknende forhold. Bestemmelsene gjelder bare dersom leieren har fått opplyst skriftlig at avtalen gjelder bolig som skal brukes av vanskeligstilte på boligmarkedet, og hvilke unntak som er avtalt etter paragrafen her. Det kan avtales at opptak av husstandsmedlem som nevnt i § 7-1 første punktum bare kan skje med utleierens godkjenning. Godkjenning kan i så fall bare nektes dersom forhold knyttet til boligens utforming eller formål tilsier det. Det kan avtales at opptak av husstandsmedlem som nevnt i § 7-1 annet punktum og framleie av del av bolig som nevnt i § 7-3 bare kan skje med utleierens godkjenning. Godkjenning kan i så fall bare nektes dersom husrommet klart blir overbefolket, eller dersom det er nødvendig på grunn av forhold ved vedkommende person, eller forhold knyttet til boligens utforming eller formål. Det kan avtales at framleie ved midlertidig fravær som nevnt i § 7-4 kan nektes dersom utleieren tilbyr seg å disponere boligen under leierens fravær, og leieren gis rett til å ta boligen i bruk igjen etter fraværet. Dersom det foreligger særlige grunner, kan det inngås tidsbestemt leieavtale for kortere tid enn tre år uten hinder av § 9-3. Det er ikke adgang til å inngå mer enn én tidsbestemt avtale for samme bolig mellom de samme partene av kortere varighet enn det som følger av § 9-3. Dersom det foreligger tungtveiende grunner, kan det likevel inngås flere tidsbestemte leieavtaler av kortere varighet enn det som følger av § 9-3. En tidsbestemt leieavtale inngått i strid med bestemmelsene her, skal anses som tidsubestemt. Uten hinder av bestemmelsene i § 3-7 kan det avtales at leier av bolig som nevnt i første ledd skal yte et lån til utleieren, dersom stat, fylkeskommune eller kommune er utleier. Hele Husleieloven: http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-017.html
AnonymBruker Skrevet 8. september 2010 #3 Skrevet 8. september 2010 Gjelder husleieloven også for kommunale leiligheter som er for mennesker med psykiske problemer? Vi har hver vår leilighet med stue, kjøkken,bad og gang, og soverom. Men det er personelet her og ett fellesrom. Men vi leier alikevell fra kommunen siden når jeg får husleia står det til kommunens navn.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2010 #4 Skrevet 8. september 2010 Ts her. og over. Står at boliger for vanskeligstilte gjelder for mennesker med helsemessige eller sosiale problemer og det har jeg. Så da gjelder husleieloven også her da. Siden den paragrafen over er under husleieloven.?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå