AnonymBruker Skrevet 7. september 2010 #1 Skrevet 7. september 2010 Jeg har en leilighet som jeg skal leie ut. Har hatt flere visninger og folk har kommet og har nå valgt ut en. I kveld skal vedkommende komme til leiligheten min for å skrive kontrakt. Men hvordan gjøres det? Hvilke kontrakt kan dere anbefale? Noen som står på nettet? Hvordan ordnes depositumet? Kan jeg gi nøkkelen til vedkommende i dag før 3 måneders depositum har kommet inn på konto? Må utleieren ordne depositum selv? Er det utleieren som må gå i banken hans og ordne en egen konto til depositum. Må jeg også være med i ett møte i banken? Bør depositumet være på kontoen før jeg leverer nøklen? Kan dere skrive detaljert hva jeg bør gjøre fordi jeg har aldri leid ut før. Har lest husleieloven men er vanskelig å forstå lover. Hva snakker vi om på kontraktsmøtet i dag? Trenger råd.
Bintou Skrevet 7. september 2010 #2 Skrevet 7. september 2010 Last ned mal for kontrakt er her: http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/kontrakt_skjema/husleiekontrakt Depositumskonto skal utleier opprette og ta all kost for dette. Banken vil jo da hjelpe deg, men kontoen skal stå i leietakers navn og må derfor også møte i banken og legitimere seg og signere for oppretting av konto og vilkår for dette. Ville ikke hatt overtagelse av leiligheten/nøkkel før kvittering på depositumet er fremvist. Det var det lille jeg hadde å bidra med. Sikkert noen andre som kan mer Lykke til!
Gjest Cho Skrevet 7. september 2010 #3 Skrevet 7. september 2010 Men hvis det står i kontrakten at depositum skal være innbetalt den og den datoen på den og den kontoen, har du ditt på det tørre hvis du gir nøkkelen nå og leier bestemmer seg for å ikke betale depositumet. Forhåpentligvis vil jo ikke det skje, men få det uansett med i kontrakten (det pleier å stå i standard leiekontrakter), så kan du ikke bli lurt.
Smula2 Skrevet 7. september 2010 #4 Skrevet 7. september 2010 Jeg har leid ut leilighet i mange, mange år og jeg råder deg innstendig til å innhente kredittsjekk på vedkommende. For å gjøre dette må du ha hans samtykke og personens personnummer. Du får da en oversikt over mislighold og jeg kan garantere deg at du slipper mye bryderi. Mange forsvinner når jeg opplyser at jeg ønsker dette. Det er helt fair, men da velger jeg noen andre. Etter at jeg begynte med dette, samt referansesjekk mot arbeidsgiver så har jeg ikke hatt en eneste ubehagelig opplevelse! IKKE utlevere noe før første husleie, samt dep er inne på din konto. Dep. må dere opprette i banken sammen. Skriver du kontrakt i kveld så skriv feks at du tar forbehold om at kredittsjekken er uten negative poster. Ellers bruker jeg alltid kontrakten hos huseiernes landsforening, men dersom du ikke er medlem så får du den ikke ut elektronisk allerede i kveld. Lykke til:)
AnonymBruker Skrevet 7. september 2010 #5 Skrevet 7. september 2010 Virket ikke helt som du har begrepene i orden, så bare for å ha sagt det; det er du som er utleier. Han som leier er leietager.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2010 #6 Skrevet 7. september 2010 Jeg har leid ut leilighet i mange, mange år og jeg råder deg innstendig til å innhente kredittsjekk på vedkommende. For å gjøre dette må du ha hans samtykke og personens personnummer. Jeg trodde reglene var langt strengere enn at hvem som helst kan kredittsjekke. Gjør du dette ulovlig, bruker du firma eller har reglene endret seg i det siste? Jeg vil presisere at utleiere som ikke bruker et firma som Utleiemegleren, ikke har lov å kredittsjekke mulige leietakere, sier Ask Ottesen. http://www.nettavisen.no/okonomi/privat/article2633566.ece
Barcelone Skrevet 7. september 2010 #7 Skrevet 7. september 2010 Ville kanskje ikke ha leid ut leiligheten uten å ha satt meg inn i hvordan det fungerer. Mye luringer der ute.
Smula2 Skrevet 7. september 2010 #8 Skrevet 7. september 2010 Jeg trodde reglene var langt strengere enn at hvem som helst kan kredittsjekke. Gjør du dette ulovlig, bruker du firma eller har reglene endret seg i det siste? http://www.nettavisen.no/okonomi/privat/article2633566.ece Grunnen er nok at jeg har reg et eiendomsselskap, et as.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2010 #9 Skrevet 8. september 2010 Jeg bruker et firma for å leie ut leilighetene mine, og de gjør alltid en kredittskjekk på vedkommende. Syns det er veldig fint, for da utelukkes de som er tidligere dårlige betalerer. Jeg har aldri hatt problemer med å få inn leien ved de som firmaet har funnet til meg. Sparer meg selv for mye jobb også Jeg bruker ikke utleiemeglerne, men et firma som kun tar oppdraget ved å finne en leietaker. Deretter trekker firmaet seg delvis ut , jeg betaler ikke noe til de hver måned slik man gjør til utleiemeglerne, men betaler et engangsbeløp til megleren (første måneds husleie - altså hvor mye megleren har klart å leie ut leieligheten for). Jeg har ansvaret for styre og stell i gården og hovedansvaret med leietakeren min. Men skulle det vise seg at leietakeren slår seg vrang, har jeg meglerfirmaet i ryggen. Da kan de komme inn og hjelpe til. veldig fint!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå