AnonymBruker Skrevet 7. september 2010 #1 Skrevet 7. september 2010 Hei alle! Kan man studere psykologi profesjon i utlandet og praktisere som psykolog i Norge? Isåfall hvilke land er "godkjent"? Har så lyst til å bli psykolog, men føler at det er så vanskelig, først å få fantastiske karakterer på årsstudiet, og hvis man klarer å få A i alt (som er supervanskelig etter hva jeg hører) så er det plutselig for få plasser på profesjon så man kan miste plassen i en loddtrekning. Å starte rett på i Oslo er fint, men alt for høye karakterkrav. Så noen som vet om man kan ta profesjonsutdanningen i utlandet og bli godkjent psykolog i Norge?
Gjest norah Skrevet 7. september 2010 #2 Skrevet 7. september 2010 har bekjente som har studert i danmark og polen. de jobber alle som psykologer i norge nå. jeg ville tatt kontakt med ansa for å sjekke siste nytt innen profesjonsutdannelsene og hvilke krav som legges til grunn for godkjenning i norge. jeg vet det har vært debatter i danmark om man skal fortsette å ta inn bl. a norske studenter på profesjonsstudiene - nettopp fordi så mange av dem jo ikke benytter kompetanse i danmark i ettertid. vet ikke om det er kommer noen restriksjoner på dette, sjekk med ansa. det er jo umulig å si hvordan arbeidsmarkedet er om såpass mange år til for din del, men idag er det veldig bra i byen jeg bor i ihvertfall(ikke en av de aller største). min venninne med utdannelse fra danmark har fått flere tilbud i norge, både privat og offentlig.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2010 #3 Skrevet 7. september 2010 Neida, Norge er selvfølgelig best av aaaaalle land innen psykologi! .... NEI! Selvfølgelig er det mange andre land man kan ta en vel så bra utdannelse som i Norge. Slutt å tro at vi er verdensmestere.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2010 #4 Skrevet 7. september 2010 Neida, Norge er selvfølgelig best av aaaaalle land innen psykologi! .... NEI! Selvfølgelig er det mange andre land man kan ta en vel så bra utdannelse som i Norge. Slutt å tro at vi er verdensmestere. Tulling. Spørsmålet er ikke hvem som er like gode, men hvilke land man får en godkjent utdanning i. Noe som er veldig viktig dersom man har tenkt å jobbe i Norge. Jeg kjenner folk som har tatt utdannelsen i Sverige og Danmark, men det er vel greit å sjekke hvilke regler som gjelder akkurat nå.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2010 #5 Skrevet 8. september 2010 Tusen takk for alle svar! Hva med f.eks Skottland eller England? Hvordan kontakter man ANSA, mail? Og hvis jeg studerer psykologi i Sverige, vil jeg måtte skrive eksamener på svensk siden norsk er såpass ulikt? Det kan jo bli et problem?
AnonymBruker Skrevet 8. september 2010 #6 Skrevet 8. september 2010 Fra ansa.no: "Godkjenning - Klinisk psykologi Dersom du skal jobbe som psykolog i Norge, trenger du autorisasjon fra Statens Autorisasjonskontor for Helsepersonell (SAFH). Psykologi er et fagområde som er vesentlig forskjellig fra land til land og faget er ikke regulert gjennom direktiver, i motsetning til for eksempel medisin. Konsekvensen av dette er at utenlandsk utdanning måles opp mot norsk profesjonsstudium i psykologi. Fag eller praksis du ikke har tatt gjennom din utenlandske utdanning, men som finnes i profesjonsstudiet, må du ta ekstra når du kommer hjem. Det kan dreie seg om mange tilleggskurs. Likevel, dersom du får autorisasjon som psykolog i et annet nordisk land, vil dette danne grunnlag for norsk autorisasjon. Mange velger derfor å ta utdanning i Norden. Danmark er da mest aktuelt fordi de andre landene setter høye karakterkrav eller undervisningen foregår på islandsk og finsk." (Jeg tror kanskje Danmark opererer med kvote, altså de tar inn et veldig begrenset anntall svensker og nordmenn.) Resten fra ansa: http://www.ansa.no/Fag_og_Land/Fag/Psykologi/ Sjekk linken lengre oppe for å finne ut hvordan/om du får autorisasjon etter utdanningen som er aktuell for deg. Og til slutt, lanekassen.no. De har en oversikt over hvilke utdanninger og land de gir støtte til.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2010 #7 Skrevet 8. september 2010 http://www.safh.no/http://www.safh.no/ Statens autorisasjonskontor. Fikk ikke med linken i første innlegget.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2010 #8 Skrevet 8. september 2010 Tusen takk for alle svar! Hva med f.eks Skottland eller England? Hvordan kontakter man ANSA, mail? Og hvis jeg studerer psykologi i Sverige, vil jeg måtte skrive eksamener på svensk siden norsk er såpass ulikt? Det kan jo bli et problem? Det er stort sett tillatt å skrive på norsk i Danmark og Sverige.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2010 #9 Skrevet 10. september 2010 Hei igjen og takk for svar! Det ser jo i grunn ganske vanskelig ut (svært høye karakterkrav i Danmark etc.) men hvis jeg bare tar 5 år i foreksempel Ungarn eller Storbritannia, og den utdanningen ikke godkjennes i Norge, er det isåfall bare å ta f.eks to ekstraår i Norge for å få autorisasjon? Noen som vet hvordan det fungerer?
AnonymBruker Skrevet 12. september 2010 #10 Skrevet 12. september 2010 Jeg har inntrykket av at psykologi i utlandet er nærmest umulig. For det første sies det at man handler bakerst i jobbsøkerkøen (goodbye til de beste lønningene, hello offentlig ansettelse og gjennomsnittelig lønn) okey Danmark og Sverige fungerer nok men der er det minst like vanskelig å komme inn som i Norge. I andre land er det selvfølgelig også krav, ofte både karakterer og opptaksprøve - og kommer du inn må man bygge på 2-3 år i Norge for å få autorisasjon og deretter stille bakerst i køen. Derfor føler jeg at det enten er Norge eller et svært vanskelig prosjekt.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2010 #11 Skrevet 13. september 2010 Jeg har inntrykket av at psykologi i utlandet er nærmest umulig. For det første sies det at man handler bakerst i jobbsøkerkøen (goodbye til de beste lønningene, hello offentlig ansettelse og gjennomsnittelig lønn) okey Danmark og Sverige fungerer nok men der er det minst like vanskelig å komme inn som i Norge. I andre land er det selvfølgelig også krav, ofte både karakterer og opptaksprøve - og kommer du inn må man bygge på 2-3 år i Norge for å få autorisasjon og deretter stille bakerst i køen. Derfor føler jeg at det enten er Norge eller et svært vanskelig prosjekt. OI!!! Virkelig? Er det så umulig å studere psykologi profesjon i utlandet?
Kleni Skrevet 24. desember 2010 #12 Skrevet 24. desember 2010 Dette tviler jeg på, har du autorisasjon så har du autorisasjon. Det er faktisk de som jobber privat og har egen klinikk som tjener best, da er du ansatt hos deg selv. Men jeg kan selvfølgelig ta feil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå