Gå til innhold

Overlate daglig omsorg til besteforeldre midlertidig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette var det vanskelig å lete opp info om på offentlige nettsider, så jeg lurer på om noen her kjenner til følgende:

Er det lovlig å overlate daglig omsorg for en 12-åring til besteforeldre for noen måneder (minst 2, maks 3,5 mnd)?

Kan man gjøre det uten å gjøre noe med foreldreansvaret?

Aksepterer skole, folkeregister osv at barnet er registrert hos besteforeldre for noen måneder, og forholder seg til besteforeldrene selv om en forelder fortsatt har foreldreansvaret? (ikke samme skolekrets og ikke samme kommune)

Det er det juridiske (og gjerne praktiske tips) som er temaet for tråden, ikke hvorvidt det er akseptabelt å gjøre slikt osv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må barnet bytte skole?? Eller skal besteforeldrene kjøre barnet til og fra skolen i denne perioden?

Jeg ville tatt dette opp med skolen og forklare sitasjonen og hvorfor du skal være borte såpass lenge. Kan ikke se at foreldreansvaret må overføres for å få det til å fungere.

Skrevet

Takk for svar!

Barnet må bytte skole for 2 mnd. Det er en veldig liten skole og barnet kjenner mange av de andre elevene. Barnet ønsker selv dette.

Nå lurer jeg kanskje mer på hvilke andre instanser som har regler som gjør dette mulig/umulig?

Skrevet

Takk for svar!

Barnet må bytte skole for 2 mnd. Det er en veldig liten skole og barnet kjenner mange av de andre elevene. Barnet ønsker selv dette.

Nå lurer jeg kanskje mer på hvilke andre instanser som har regler som gjør dette mulig/umulig?

Tror det blir veldig rart å bytte skole for 2 mnd.. Det kan være forskjellige bøker, andre temaer osv som de jobber med.

Men hvis det ikke er mulig for besteforeldrene å kjøre til den gamle skolen, så må man vel bare prøve å gjøre det beste ut av det.

Snakk med kontaktlærer/rektor på den skolen barnet går, så kan de ta kontakt med den andre skolen og videre formidle info og finne en måte å samarbeide på.

Vet ikke om barnet må melde flytting, i og med at det skal tilbake etter forholdsvis kort tid.. Kan hende det må det pga skolen.. Kan jo snakke med folkeregisteret og høre hva de sier.

Skrevet

Jeg bodde litt hos mine besteforeldre. Byttet skole, men den skulle jeg også gå på når foreldrene min kom hjem. Jeg var 12 og ville dette selv. Tror ikke de sa noe til noen. Ingen tenkte over det tror jeg. Jeg hadde adresse der.

Skrevet

Jeg bodde litt hos mine besteforeldre. Byttet skole, men den skulle jeg også gå på når foreldrene min kom hjem. Jeg var 12 og ville dette selv. Tror ikke de sa noe til noen. Ingen tenkte over det tror jeg. Jeg hadde adresse der.

Det er nok sammenlignbart.

Vi bor veldig langt hjemmefra for en periode. Vi skal hjem etterpå, og da skal hun begynne på skole sammen med sine gamle venner. Det hun ønsker, er å flytte nærmere hjemstedet før vi andre kommer etter. Og besteforeldrene bor i samme region (ikke samme kommune).

Jeg tror ikke det blir rart for henne å gå de siste to mnd av skoleåret på skolen ved besteforeldrene. Vi bor veldig langt unna, så jeg tror det blir vanskelig for skolene å samarbeide. Men skolen hun går på nå er veldig god, og jeg ser at når hun kommer hjem vil hun være langt foran de andre i mange fag. Hun er også faglig sett veldig sterk.

Jeg tror heller ikke det blir snakk om "å gjøre det beste utav det", som en skrev her. Jeg skjønner at det kan virke dramatisk at hun vil flytte fra oss for noen måneder, men hele situasjonen er veldig grei og det ligger ingen dramatikk i det hele. Hun har bare lyst til å komme hjem tidligere til regionen der alle vennene og hele familien hennes er. Og vi kommer jo etter 2-3 mnd.

Hun må nok ha adresse der, rent praktisk sett.

Skrevet (endret)

...

Endret av Dhanu
Skrevet (endret)

...

Endret av Dhanu

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...