Gå til innhold

ALLE guttene spiller fotball

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Vi har flyttet til et nytt nabolag, jeg og mine to barn. Datteren min går det greit med på skolen sosialt, men min sønn på snart 9 sliter. Han går masse alene i friminuttene, og det er aldri noen som besøker han :tristbla:

ringte nettopp læreren hans, og han sa at hovedproblemet er at ALLE - samtlige- av guttene elsker å spille fotball i alle frimunutter.

sønnen min HATER det samme.

så læreren visste ikke hva skolen skulle gjøre, og jeg vet heller ikke. Å tvinge han til å spille fotball er nok dødfødt. Å tvinge de andre til ikke å spille fotball? Vet ikke jeg....

Jeg blir trist og bekymret.

Læreren sier at når de gjør andre ting (feks er på tur med skolen) så fungerer han helt greit sosialt.

Gode råd? Hvordan skal jeg gå videre med dette? Jeg har selvsagt pratet mye med min sønn om dette, og han sier det samme som læreren: de andre vil bare spille fotball....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns godt de kan ha to fotballfrie dager i uka, det er da ikke uvanlig hvis det er f.eks en av gutta som ikke trives med fotball. Det kan hende det er flere der som ønsker å gjøre noe annet i blant og. Eller læreren kan ha et guttemøte hvor de diskuterer sammen hvordan de skal løse dette problemet, kanskje noen av guttene selv kan komme opp med en god løsning på problemet?

Skrevet

Dessverre for sønnen din så er det sånn at gutter liker å spille fotball.

Når jeg gikk på barneskolen var det kun to guttunger i klassen som ikke likte fotball.

De gikk veldig utenfor og var litt rare.

(Sideinfo, dagens status: han ene er homofil, og han andre sitter bare og røyker hasj hele dagen.)

Sier ikke at det er noen sammenheng men.. når man melder seg ut av en sosial aktivitet, blir man veldig utmeldt og da blir det konsekvenser av det da.

Hvorfor liker ikke sønnen din fotball da? Er det bare at han er dårlig til det..?

Om sønnen din skal bli gående utenfor blir det jo veldig kjedelig for han å gå rundt uten å sosialisere med de andre ungene.. da stopper jo den sosiale utviklingen hans. Det vil jo gå veldig utover han senere.

Leit å si det men.. kanskje sønnen din er litt annerledes enn de andre..?

Evt. kunne dere jo prøve å øve litt hjemme da, hvis det var bare at han syntes han ikke var noe flink til det og det ikke er noe gøy å være dårligst.. kan jo øve hjemme til han blir flinkere til det.

Noen reagerer jo sånn på noe de er dårligst i klassen til, at de ikke ønsker å være med på det..

Skrevet

Skal man tvinge alle til ikke å spille fotball fordi en ikke vil være med på det? Dersom fotballspillingen i friminuttene er omtrent som på min skole, så burde han bare hive seg med. Vi kunne være 100 stykker ute på banen samtidig på barneskolen, og 80% var mer rundingsbøyer enn fotballspillere.

• Liker 1
Skrevet

Det kan jo hende han ikke vil være med fordi

a) han er sjenert

b) redd for å ikke være flink

c) føler han er dårligst og vil ikke flaue seg ut

d) de andre kanskje gjør narr av han for ikke å være flink

Uansett må han jo bare prøve, hvis han vil være med i gjengen.

Skrevet

Han blir neppe mer populær hvis de andre nektes å spille fotball i friminuttene pga ham... Det er dessverre sånn det fort blir når man har andre interesser enn "alle andre" -enten må man innimellom delta på ting man ikke synes er så festlig for å være med på det sosiale, eller gjøre som man har mest lyst til selv og leve med at man faller litt utenfor i noen situasjoner. Mulig jeg høres veldig hard ut, men jeg var sånn selv da jeg gikk på barneskolen, og det slo meg da aldri at det var annet enn mitt eget valg -leke det flertallet ville eller gjøre det jeg ville på egen hånd.

Hvis dere har flyttet nå denne høsten, ville jeg gitt det litt mer tid -du sier jo at han fungerer greit sosialt eller, det er bare friminuttene som er problemet -godt mulig at det går seg til når de blir bedre kjent.

Gjest anonymbruker
Skrevet

Jeg syns godt de kan ha to fotballfrie dager i uka, det er da ikke uvanlig hvis det er f.eks en av gutta som ikke trives med fotball. Det kan hende det er flere der som ønsker å gjøre noe annet i blant og. Eller læreren kan ha et guttemøte hvor de diskuterer sammen hvordan de skal løse dette problemet, kanskje noen av guttene selv kan komme opp med en god løsning på problemet?

Så du mener at alle de andre guttene må droppe favorittaktiviteten sin 2 dager i uke fordi den nye gutten ikke liker denne idretten??

Ja, da blir det nok et vellykket skoleskifte.... :gjeiper:

Har ellers ingen veldig gode råd å gi, kan han ikke leke med jentene da? Evt noen mindre/større barn som ikke spiller fotball? Hvis ikke må han bare svelge det sure eplet, og gi seg i kast med litt fotballspilling han også. Snart er det jo vinter, og da finner nok alle på helt andre aktiviteter igjen..

Skrevet

Så du mener at alle de andre guttene må droppe favorittaktiviteten sin 2 dager i uke fordi den nye gutten ikke liker denne idretten??

Ja, da blir det nok et vellykket skoleskifte.... :gjeiper:

Har ellers ingen veldig gode råd å gi, kan han ikke leke med jentene da? Evt noen mindre/større barn som ikke spiller fotball? Hvis ikke må han bare svelge det sure eplet, og gi seg i kast med litt fotballspilling han også. Snart er det jo vinter, og da finner nok alle på helt andre aktiviteter igjen..

Ikke nødvendigvis, men jeg mener at guttene i klassen bør være med på å ta et kollektivt ansvar for at denne gutten også skal ha det ok på skolen. Kanskje litt drøyt med to fotballfrie dager i uka, men på vår skole hadde vi en fotballfri dag på grunn av en eller to som ikke likte fotball, og det viste seg at fotballgutta skjønte dette og at de syntes det var ok å gjøre litt annet innimellom. De trenger da ikke slutte å sparke fotball, jeg mener jo ikke det. Men de kan da også gi slipp på favorittaktiviteten en gang i blant for å være sammen med en klassekamerat som ikke spiller fotball? Eller er det for mye forlangt?

Skrevet

Alle liker ikke å spille fotball, sånn er det bare. Kanskje synes de fotball er for voldsomt, kanskje synes de det er kjipt å løpe etter ballen, kanskje liker de ikke å bli sparka på leggen hvis noen bommer, kanskje(som med meg på den alderen) liker de ikke å stå der og aldri få ballen. Da er det bedre å stå utenfor, utenfor liksom? Kanskje de rett og slett ikke liker fortball?

Min sønn likte ikke fotball. Han prøvde seg, men hadde ingen glede av det. Ikke håndball heller. Derimot er han en racer på trialbanen. Ikke at det hjelper trådstarters sønn noe i friminuttene iom at trial ikke er en skoleaktivitet, men det hjelper kanskje i forhold til selvfølelse og mestringsfølelse å ha en hobby man kan hevde seg i, være seg trial eller annet. Massiv avsporing, for faktum er jo at poden til TS ikke har noe problemer med å omgås de andre, bare de gjør noe annet enn å spille fotball! Kanskje skolen kunne hatt et videre tilbud av aktiviteter i skolegården? Skateboard er populært på vår skole. Hjelm er påbudt.

Jeg synes faktisk at skolen, som voksenperson, er pliktig til å ta fatt i dette og tilby et bredere spekter av aktiviteter. Man kan ikke tvinge noen til å ikke spille/spille fotball, men man kan legge tilrette med alternative aktiviteter som kan lokke grupperinger av elever sammen og virke inkluderende på den ene(kanskje det til og med er flere) som ikke liker fotball.

Gjest gjest (ts)
Skrevet

Dessverre for sønnen din så er det sånn at gutter liker å spille fotball.

Når jeg gikk på barneskolen var det kun to guttunger i klassen som ikke likte fotball.

De gikk veldig utenfor og var litt rare.

(Sideinfo, dagens status: han ene er homofil, og han andre sitter bare og røyker hasj hele dagen.)

Sier ikke at det er noen sammenheng men.. når man melder seg ut av en sosial aktivitet, blir man veldig utmeldt og da blir det konsekvenser av det da.

Hvorfor liker ikke sønnen din fotball da? Er det bare at han er dårlig til det..?

Om sønnen din skal bli gående utenfor blir det jo veldig kjedelig for han å gå rundt uten å sosialisere med de andre ungene.. da stopper jo den sosiale utviklingen hans. Det vil jo gå veldig utover han senere.

Leit å si det men.. kanskje sønnen din er litt annerledes enn de andre..?

Evt. kunne dere jo prøve å øve litt hjemme da, hvis det var bare at han syntes han ikke var noe flink til det og det ikke er noe gøy å være dårligst.. kan jo øve hjemme til han blir flinkere til det.

Noen reagerer jo sånn på noe de er dårligst i klassen til, at de ikke ønsker å være med på det..

Jeg ble faktisk litt lei meg av svaret ditt: kanskje sønnen min er litt rar?!?

Er det ENESTE saliggjørende for gutter å spille fotball? Veldig snevert, jammen glad jeg ikke er gutt!

Skrevet

Stakkars deg,- jeg skjønner at du bekymrer deg.

Kanskje kan du ta initiativet til gøye ting på fritiden, invitere noen av gutta hjem? En og en kanskje, så de bare er din og en venn? Det er lettere å bli kjent da.

Hva med å ta dem med på en skogstur i høst, grille pølser?

Eller ta dem med på Peppes en ettermiddag, min 9åring elsker å dra dit.

Jeg synes det er vanskelig å nekte fotball for de andre, men absolutt, jeg hadde fint støttet det om forslaget kom i min sønns klasse så lenge jeg hadde fått en forklaring på hvorfor (ikke hvem, men hvorfor)

Har du forresten forsøkt å snakke med noen andre foreldre om dette? Jeg hadde absolutt og helt bestemt bidratt ved å invitert din sønn hjem til oss for å gi han litt drahjelp.

Skrevet

Skal man tvinge alle til ikke å spille fotball fordi en ikke vil være med på det? Dersom fotballspillingen i friminuttene er omtrent som på min skole, så burde han bare hive seg med. Vi kunne være 100 stykker ute på banen samtidig på barneskolen, og 80% var mer rundingsbøyer enn fotballspillere.

Jeg sier ikke at de aldri skal få spille fotball, men at de kanskje har en (jada, jeg skrev to) fotballfrie dager i uka? Kan være flere som syns det er ok. Hvordan vet vi at ALLE guttene EEELSKER å spille fotball hvert eeeeeneste friminutt fem dager i uka? Kanskje det er mange som tvinger seg gjennom det eller som gjerne skulle gjort andre ting i blant?

Og skal vi lære barna våre at vi alltid må få gjøre akkurat det vi har aller mest lyst til selv om noen står totalt utenfor?

Jeg tror, som sagt, det kunne vært lurt om læreren drøftet problemet med guttene. Det kan godt hende det er mange av dem som har velutviklet empati og som har lyst til å være med på å ta ansvar for at alle skal ha en ok skolehverdag.

Skrevet

Jeg ble faktisk litt lei meg av svaret ditt: kanskje sønnen min er litt rar?!?

Er det ENESTE saliggjørende for gutter å spille fotball? Veldig snevert, jammen glad jeg ikke er gutt!

Det svaret fra Mann 30 var skikkelig ekkelt. Hvem som er homofil (som om det var en asosial sykdom på linje med rusmisbruk) og hvem som havner på skråplanet har da ingen ting med fotballferdigheter å gjøre?! Sønnen din høres ut som en fin gutt. At han ikke er flink til å spille fotball har da ingenting med å være rar å gjøre.

Skrevet

Det svaret fra Mann 30 var skikkelig ekkelt. Hvem som er homofil (som om det var en asosial sykdom på linje med rusmisbruk) og hvem som havner på skråplanet har da ingen ting med fotballferdigheter å gjøre?! Sønnen din høres ut som en fin gutt. At han ikke er flink til å spille fotball har da ingenting med å være rar å gjøre.

Tiltredes!

Gjest gjest (ts)
Skrevet

Tilleggsinfo:

På den andre skolen var alt smertefritt: han fungerte kjempegodt der. Men der var det gutter som gjorde andre ting enn å spille fotball - eller de gjorde FLERE ting, altså byttet på.

En av grunnene til at han ikke liker fotball er at han ikke er god- og da han gikk på organisert fotball (ja, han har gjort det) ble han mobbet av en annen gutt uten at treneren løftet en finger for å stoppe det. Han har altså ingen gode erfaringer med fotball.

I tillegg kommer han ikke fra noen "fotballfamilie"

Skrevet

Hei

Vi har flyttet til et nytt nabolag, jeg og mine to barn. Datteren min går det greit med på skolen sosialt, men min sønn på snart 9 sliter. Han går masse alene i friminuttene, og det er aldri noen som besøker han :tristbla:

ringte nettopp læreren hans, og han sa at hovedproblemet er at ALLE - samtlige- av guttene elsker å spille fotball i alle frimunutter.

sønnen min HATER det samme.

så læreren visste ikke hva skolen skulle gjøre, og jeg vet heller ikke. Å tvinge han til å spille fotball er nok dødfødt. Å tvinge de andre til ikke å spille fotball? Vet ikke jeg....

Jeg blir trist og bekymret.

Læreren sier at når de gjør andre ting (feks er på tur med skolen) så fungerer han helt greit sosialt.

Gode råd? Hvordan skal jeg gå videre med dette? Jeg har selvsagt pratet mye med min sønn om dette, og han sier det samme som læreren: de andre vil bare spille fotball....

Tror jeg vet hvordan ståa deres er. Jeg har selv en sønn som ikke er med å spille i fotball. Han spilte av og til i friminuttene, men var ikke med i fotballaget på fritiden. alle de andre guttene i klassen spiller på fritiden. antall treningsdager i uken har jeg for lengst mistet oversikten over, for jeg syns det er trening og kamper omtrent alle ettermiddager og helger. I tillegg er det sosiale sammenkomster der fotballgutta inviteres på bowling, pizzakos, fotballfester osv

Min gutt ramler mye ut av det sosiale pga dette. I nærmiljøet finnes det ikke alternative fritidsklubber fordi fotballen sluker opp det meste av unger. eneste alternativet her er å kjøre han inn til andre bydeler der han kan finne andre tilbud.

Han har nå heldigvis kommet over på ungdomsskolen og der er klasser mixet sammen fra ulike bydeler. heldigvis har han nå funnet andre gutter som ikke spiller fotball.

Gjest gjest (ts)
Skrevet

Takk. Jeg føler meg veldig hjelpeløs her. Læreren er også fotballspiller, faktisk, og jeg er usikker på om han gidder å hjelpe.

noen andre i skolen jeg kan snakke med?

Han er IKKE rar. Han står på slalom, svømmer, sykler og går tur. Han digger lego og star wars. skjønner ikke hva som skulle være "rart" med han, bortsett fra at han ikke liker fotball....!

Skrevet

korps. Hvis han ikke vil spille fotball, må han bli med i korps, ellers får han ingen venner. Sånn er det ofte i små plasser i Norge.. :gjeiper:

Skrevet

Ikke nødvendigvis, men jeg mener at guttene i klassen bør være med på å ta et kollektivt ansvar for at denne gutten også skal ha det ok på skolen. Kanskje litt drøyt med to fotballfrie dager i uka, men på vår skole hadde vi en fotballfri dag på grunn av en eller to som ikke likte fotball, og det viste seg at fotballgutta skjønte dette og at de syntes det var ok å gjøre litt annet innimellom. De trenger da ikke slutte å sparke fotball, jeg mener jo ikke det. Men de kan da også gi slipp på favorittaktiviteten en gang i blant for å være sammen med en klassekamerat som ikke spiller fotball? Eller er det for mye forlangt?

Hahaha, ja det blir nok vellykket. Stenge fotballbanen en dag i uken?

Vi fikk en ny gutt i klassen i 6. klasse. Han var i de fleste øyne rar og sær, og vi hadde nok lærere som prøvde å få han til å gli inn i det store fellesskapet, men det mislyktes totalt. Han her spilte fotball, han, altså. Men han hadde rare klær, snåle meninger, tegnet som en gud og luktet skikkelig VONDT (veganerfamilie som nok spiste ganske heftige mengder hvitløk flytter til den norske landsbygda tidlig på 90-tallet - you do the math). Hadde lærerne blandet seg mer inn i den ikke fullt så vellykkete integreringen hadde det nok blitt mye verre å være han i nærheten av de tøffe og kule.

Det er garantert andre aktiviteter han kan ta seg til i friminuttet sammen med de andre som ikke spiller fotball.

BTW: Jeg var selv aldri blant kulisene da jeg gikk på skolen, og holdt meg ofte borte fra fotballbanen bare av den grunn. Ikke hadde jeg venner på trinnet mitt, heller, men hang med folk fra trinnene over og under mitt eget. Jeg bare ser for meg marerittet dersom lærerne skulle blandet seg inn i min situasjon og bedt klassen "ta et kollektivt løft for å integrere Rosalie". Jeg hadde dødd. Seriøst. Og det hadde garantert ikke blitt noe enklere å være meg enn det var fra før. Heller tvert i mot.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror, som sagt, det kunne vært lurt om læreren drøftet problemet med guttene. Det kan godt hende det er mange av dem som har velutviklet empati og som har lyst til å være med på å ta ansvar for at alle skal ha en ok skolehverdag.

Det du foreslår her er jo bare en oppskrift på å gjøre gutten til mobbeoffer. Herregud.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...