Gå til innhold

Lesebrett

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen her som har lesebrett? Er det verd pengene? Jeg lurer litt på å kjøpe et, men så lurer jeg på om viss jeg kjøper et, kan jeg da kjøpe e-bøker hvor som helst og legge inn på dette lesebrette? Eller er det slik at viss jeg kjøper kindel(amazon sitt) så kan jeg bare bruke bøker kjøpt på amazon? Og hviss jeg kjøper Spectra Electronics Readee, hvilke steder kan jeg da kjøpe bøker? Synes det er litt forvirrende... Og noen som har noe forming om hvilket lesebrett som er best?

Visste ikke helt hvor jeg skulle legge innlegget så bare la det her.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Er det noen her som har lesebrett? Er det verd pengene? Jeg lurer litt på å kjøpe et, men så lurer jeg på om viss jeg kjøper et, kan jeg da kjøpe e-bøker hvor som helst og legge inn på dette lesebrette? Eller er det slik at viss jeg kjøper kindel(amazon sitt) så kan jeg bare bruke bøker kjøpt på amazon? Og hviss jeg kjøper Spectra Electronics Readee, hvilke steder kan jeg da kjøpe bøker? Synes det er litt forvirrende... Og noen som har noe forming om hvilket lesebrett som er best?

Visste ikke helt hvor jeg skulle legge innlegget så bare la det her.

Om du kjøper kindle, så KAN du kjøpe bøker i andre butikker, men da må du selv fjerne krypteringen og kopiere dem over, dette går greit når du blir vant til det. Det er ikke ulovlig i Norge å fjerne krypteringen på bøker du kjøper.

Om du kjøper Nook, så kan du kjøpe bøker i Barnes&Nobles integrerte butikk, men i motsetning til Kindle kan du kjøpe bøker overalt og legge dem rett på Nook.

De aller fleste andre lesebrett er kompatibelt med aller fleste bokhandler, men uansett hva du velger så har du alltids muligheten til å fjerne kryptering og kopiere den ukrypterte boksen som du vil, så du blir aldri helt fastlåst.

Liste over enheter som fungerer med de fleste bokhandler (dvs Adobe Digital Editions) er her:

http://blogs.adobe.com/digitalpublishing/supported-devices

Jeg har brukt mitt lesebrett (sony prs-505) i godt over et år nå, og foretrekker den framfor papirbøker pga den veldig lange batteritiden og at den veier lite og er tynn og liten. Har den alltid med meg.

Den har ikke tastatur eller trådløs kommunikasjon, og kan kun brukes til å lese på :)

Endret av alCaldazar
Skrevet

Både jeg og samboeren har Cybook Opus ( http://bookeen.com/en/ ) og vi er veldig fornøyde. Vi kjøper bøker fra alle mulige steder, bortsett fra Amazon, Barnes & Noble og eventuelt andre som driver med lock-in av egne formater.

Jeg kan ikke tenke meg å gå tilbake til papirbok som hovedformat, så jeg håper så inderlig at finansdepartementet og bokbransjen blir ferdig med å krangle snart sånn at jeg kan få tak i norske e-bøker.

Skrevet

Tusen takk for flotte svar:D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...