Gå til innhold

De spiser på McDonald's hver dag i skoletiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor foreldre gir barna sine penger for å spise søppel til lunsj.

Alle kameratane til sønnen min får penger av foreldrene og de flyr bort til mcd i pausen og kjøper burger og pommesfrites, gjerne de største menyene og stor cola, hver dag og noen ganger mer enn en gang om dagen også. To av vennene hans er kraftig overvektig og en har lagt på seg mye siden 8-klassen og var tynn før.

Tror sønnen min er den eneste av guttene i klassen som faktisk har med matpakke, noe han vil selv så slipper noe krangling heldigvis.

Er det virkelig så mange foreldre som ikke bryr seg med hva barna spiser eller er det bare spesielt med den skolen? Blir helt skremt av dette jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet foreldrene at det er dette de bruker pengene på?

Skrevet

Det vet jeg dessverre ikke. Jeg mistenker kanskje foreldrene til den ene gjør det da de alltid spør om man skal ha brus, potetgull, skal det være påfyll og slikt om man er på besøk og min snn har jo selv regaert på at de kun spiser hamburger, pommes frites, pølser og ellers usunn mat når han er på besøk, selv om han selv ikke er over til middag.

Vet ikke helt hvor lurt det er å være ei slarvkjærring heller?

Skrevet (endret)

Men hvis de er ungdomsskoleelever, har de lov til å gå på McD i skoletiden? Kan du ikke kontakte skolen og lufte din bekymring, du trenger jo ikke nevne navn.

Mulig jeg er fintfølende, men i mitt hode er McD hver dag å regne som mild grad av omsorgssvikt.

Endret av Kosemose
Skrevet

Mulig jeg er fintfølende, men i mitt hode er McD hver dag å regne som mild grad av omsorgssvikt.

Jeg er helt enig med deg.

Skrevet

Det er jeg enig i. Jeg regner med at foreldrene ikke vet om dette, men forslaget om å ta det opp med skolen høres bra ut. Vi hadde en bensinstasjon rett ved barneskolen og et kjøpesenter rett ved ungdomsskolen. Ingen av stedene fikk vi lov å gå i skoletiden.

Skrevet

Helt enig med deg.

Og jeg regner med skolen vil ta tak i dette hvis de blir gjort oppmerksomme på det. De burde ta tak i det ihvertfall..

Skrevet

Helt enig med deg.

Og jeg regner med skolen vil ta tak i dette hvis de blir gjort oppmerksomme på det. De burde ta tak i det ihvertfall..

Det er da ikke skolen sitt ansvar å styre hva andre sine unger putter i seg!! Hvis ikke foreldrene sender med dem matpakke, men heller penger så er det der det ligger selvfølgelig.

Er så lei av at ansvaret alltid må dyttes over på noen andre enn foreldrene.

Skrevet

Det er da ikke skolen sitt ansvar å styre hva andre sine unger putter i seg!! Hvis ikke foreldrene sender med dem matpakke, men heller penger så er det der det ligger selvfølgelig.

Ja - det er sant, det er foreldrene sitt ansvar å oppdra barna. Men som vi alle vet, er det ikke lett for foreldrene å holde styr på barna i skoletiden. Da ER det skolen sitt ansvar. Og å innføre en regel om at ingen får lov til å forlate skolen sitt område i skoletiden, burde ikke være noe stort problem for skolen. En slik regel hadde vi på skolen i alle år. Jeg vokste opp på bygda så det var bare en liten nærbutikk i nærheten, men de solgte da brus og snop der. De unngikk nå hvertfall at barna gikk å kjøpte brus og sjokolade vær dag. En brus og en sjokolade hver dag gjennom 10 år, gjør sitt med kroppen. Så litt ansvar må skolen kunne ta, selv om det er foreldrenes jobb å oppdra barna.

Skrevet

Da jeg gikk på skolen hadde vi ikke lov til å forlate skolegården, langt mindre dra på McD. Som 10. klassinger fikk vi lov til å gå på kiwi i langfri (skolen sendte alltid en lærer bort for å "holde vakt").

Det var mer slike ting jeg tenkte på, være med på å tilrettelegge en så sunn hverdag som mulig for elevene.

Skrevet

Det virker som det er snakk om vgs her, stemmer det?

I såfall har IKKE skolen ansvar for hva elevene putter i munnen i løpet av skoledagen. Man er fri til å dra hvor man vil i pauser etc. På grunnskolen har man som regel ikke lov til å forlate skolens område.

Skrevet

Når jeg gikk på ungdomskolen fikk vi gå og gjøre hva vi selv ville i pausen. Vi var ikke inngjerdet som små sauer som vi var på barneskolen :P

Skrevet

Her hadde matbutikkene rundt ungdomsskolen skilt: Ingen adgang for skoleelever mellom klokken - og -.

Funka fjell det.

Skrevet

Er det snakk om videregående? Da har iallefall ikke skolen "makt" til å legge ned forbud om hvor de har lov å gå når de har pauser/fritimer. Det er helt opp til hver enkelt av elevene.

At foreldrene sponser dem med lunsjpenger kan jeg derimot ikke forstå når de går på videregående. Da burde de selv betale for den type ting.. Jeg fikk iallefall aldri penger av mine foreldre til å kjøpe lunsj når man hadde mat i kjøleskapet.

At disse guttene velger å spise slik mat er vel egentlig deres problem. En dag innser de vel hva de gjør med kroppen!

• Liker 1
Skrevet

At disse guttene velger å spise slik mat er vel egentlig deres problem. En dag innser de vel hva de gjør med kroppen!

Dette er jeg enig i. Når barna er så gamle at de går på VGS, så er de også gamle nok til å vite hva sånn mat gjør med kroppen. Jeg synes ikke foreldrene kan holdes ansvarlig for hva barna deres spiser når de går på VGS. Man kan komme med tips til sunn mat/lage matpakke, men mer kan man ikke gjøre....

Skrevet

Foreldrene bare ber om å få ukonsentrerte og overvektige unger. Her i huset er det kun junk på fredagskvelden, og kanskje pølser i brød til middag engang hvert skuddår. Tror ikke barna kommer til å takke foreldrene senere akkurat..... :kjefte:

Skrevet

Når jeg gikk på ungdomskolen fikk vi gå og gjøre hva vi selv ville i pausen. Vi var ikke inngjerdet som små sauer som vi var på barneskolen :P

Samme her. Skolebrød og loff (en hel) med en pakke meierismør kjøpte de fleste av oss i storefri, men siden vi var mye ute ble vi ikke tykke. Jeg spiste minst dobbelt så mye da som jeg gjør nå, men jeg hadde en helt annen forbrenning, og var mer aktiv. Man kan spise sunt selv om man spiser på McDonald's (velge vekk pommes frittes f.eks), men om man legger så lett på seg i den alderen vil jeg si at aktivitetsnivået antageligvis er et mye større problem enn hva som blir spist.

Skrevet

Samme her. Skolebrød og loff (en hel) med en pakke meierismør kjøpte de fleste av oss i storefri, men siden vi var mye ute ble vi ikke tykke. Jeg spiste minst dobbelt så mye da som jeg gjør nå, men jeg hadde en helt annen forbrenning, og var mer aktiv. Man kan spise sunt selv om man spiser på McDonald's (velge vekk pommes frittes f.eks), men om man legger så lett på seg i den alderen vil jeg si at aktivitetsnivået antageligvis er et mye større problem enn hva som blir spist.

MAnkan være tykk på utsiden selvom man er tynn på utsiden. (tette blodårer +)

Usunn mat er like usunn for alle. Og disse gutta spiser jo hamburgere og ikke "de sunne alternativene" på Mcern

Skrevet

MAnkan være tykk på utsiden selvom man er tynn på utsiden. (tette blodårer +)

Usunn mat er like usunn for alle. Og disse gutta spiser jo hamburgere og ikke "de sunne alternativene" på Mcern

Ja, det kan man selvsagt, og poenget mitt var ikke at skolebrød og en hel loff med en hel pakke smør er sunt, men at vi ikke la på oss av det fordi vi var på farten hele tiden. Usunn mat er like usunn for alle i utgangspunktet, men det er farligere med ett (usunt) McDonald's måltid hver eneste dag for en som er i lite aktivitet. Jeg synes ikke det er noe å skrike opp for at ungdom spiser mye på McDonald's, men synes man bør ta tak i det når man ser at det fører til problemer.

Skrevet

Er du sikker på at det er foreldrene som gir dem penger da? Kan vel hende det er deres egne penger, og da er det fint lite foreldrene kan si om hvordan de disponerer dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...