Gå til innhold

Fikk ikke barnehageplass!


Gjest *Perser*

Anbefalte innlegg

Gjest *Perser*

Arrg fikk ikke barnehage plass icon_frown.gif jeg som hadde gledet meg at jenta mi skulle begynne i barnehage og få seg mange nye venner! og jeg kunne komme meg på jobb! uff uff...

det var 915som søkte 457 fikk plass! herregud, disse tallene er ikke bare i fra iår! i fjor var det også slike tall! at de ikke fatter hint og bygger flere barnehagener!

blir irritert og lei meg! jeg som hadde tenkt å begynne på jobb eller studere til høst icon_frown.gif

er det andre som har fått avslag?

kan vi ikke gjør noe som helst at kommunen bygger flere barnehagener?

kan jo ikke bare søke søke og aldri få plass!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Hei!

Har stor medlidenhet med deg! Det er ingen som ikke har vært i situasjonen som vet hvordan det føles.

Ett lite tips til deg: De fleste kommuner har "klageplasser", dvs noen plasser avsatt i tilfelle noen foreldre klager på vedtaket (det er faktisk et vedtak etter forvaltningsloven). Kanskje du kan klage? Datteren din (eller du) har ingen spesielle grunner til å få plass (sykdom, aleneforeldre, lite nettverk??) Bruk det du kan!

La i alle tilfeller søknaden stå inne, du kan ha hell og få plass i løpet av året. Det kan lønne seg å møte på barnehagekontoret i kommunen din personlig og levere klagen. Legg da til at du kan ta imot en plass når som helst, hvis det blir en ledig plass.

Lykke til!!

Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som også kan lønne seg for deg er å ta deg en tur til barnehagen i ditt nærmiljø,gjerne flere om det er det rundt deg og personlig snakke med styrer,da blir man ikke bare ett papir i den store bunken,og styrer kan gi dere 1 plass...

Som det ble nevnt her,nettverk(mangelen på det..) eller andre ting kan hjelpe....

Klag din nød perser icon_biggrin.gif

Lykke til,klem fra Freetime icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kommunene har vel ikke styreren mye å si når det gjelder inntak?? Er ikke sikker, har bare hørt det. Men i private barnehager er det annerledes. Har du prøvd disse? Har ikke peiling på prisforskjeller og sånt, men hvis du vil jobbe, så er det jo et alternativ.

Mange barnehager er nødt til å ta inn fler "eldre" barn fordi de kan ha flere av disse pr voksen. Derfor havner de yngste ofte litt bak i køen.

Men klag hvis du kan og prøv alt. en privat barnehage!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styreren har ikke lenger noe å si når det gjelder inntak av barn i barnehage. Alt skjer på barnehagekontoret i kommunen.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan være heldig å finne en styrer med litt bein i nesa og litt innflytelse...har akkurat,dette barnehageåret hjulpet en venninne med plass til 2 barn,i samme b-hage,den en 2 år den andre 5 år...så det skader ikke å prøve icon_smile.gif

Men andre ting man kan ha i klagen til barnehage kontoret er evt.oppvekstvilkår,om det er andre barn i nærmiljøet,språk,synd å si det,men alt som er negativt passer utmerket i sånne klager/søknader...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest *Perser*

hei alle sammen!

vi har jo ingen andre her som jeg kan stole på som kan passe på henne! ingen av familiene våres bor her, så kanskje de kan forstå litt at jeg trenger virkelig en barnehage plass, for at hun skal ha nettverk rundt seg hun også! ikke bare meg og han!

håper at det hjelper da!

hmm jeg tenkte på privat barngehage også! men på kommunalbarnehage så koster det 1400kr, men privat er det fra 3500 til 4500kr! synes det blir alt for dyrt! må betale hver mnd 4500kr + penger til mat + første mnd må vi ut med 10 000kr depositum!

men jeg skal prøve å klage! men tror ikke det hjelper stort! for ei som vi kjenner, fikk helsesøster og 3andre plasser skrive at ungene trengte barnehageplass, men allikvel fikk ikke de ikke plass! hmm tror ikke at det lønner seg å bo her i lengden!

uff, men jeg skal ikke gi meg da! skal prøve så godt jeg kan! og kanskje finne en billigere privatbarnehage!

men freetime, jeg skal se om jeg kan finne en styrer å snakke med icon_smile.gif takk for råde icon_smile.gif

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei icon_smile.gif

Jeg fikk også avslag på barnehageplass i forrige uke. Det vil si, mitt ene barn fikk full plass men ikke den andre. Det hjelper svært lite, for jeg har skoleplass fra høsten og kunne overhodet ikke tenke meg å være hjemme i ett år til.

Vi var også i samme situasjon, vi kjente ingen aktuell dagmamma og prisene i privat barnehage er altfor høye for oss.

Vi tok kontakt med pedagogisk personale som vi tidligere hadde vært i kontakt med. De tok så kontakt med barnehagen og vi fikk beskjed om at vi hadde plass allikevel!

Så i noen tilfeller kan man nok komme langt med å ta personlig kontakt med barnehagen og lignende, men det hjelper svært lite hvis søknaden din ligger langt bak i køen. Hvis du har en anbefaling fra helsestasjonen, familieterapeut e.l. havner søknaden din i en høyere prioriteringsgruppe, og sjansen for å få en plass langt større.

Når du allerede har dette og alllikevel ikke får plass tror jeg ikke det er noen flere muligheter, desverre..

_________________

heiajente.gifBirgitte1212[ Dette Innlegg er endret av: birgitte242 den 2002-05-05 21:38 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ikke glem at du får kontantstøtten hvis du ikke får kommunal plass!

Vi fikk også avslag!

Og jeg fikk han inn i en liten familiebarnehage.

Fulltidsplassen der koster 4000, vi får kontantstøtten på 3000. Ergo så koster denne plassen oss egentlig bare en tusenlapp. I motsetning til kommunalt hvor vi måtte ha betalt 3900 på høyeste satsen.

Så for oss sånn var det kansje like greit å få avslag fra kommunen.

Denne lille barnehagen virker veldig bra!

Så vi er fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært superheldig i år!

Men det har jo gått et helt år. Dette året fant vi en dagmamma. Så en lapp, og ringte på den. Hang også opp egne lapper, og fikk flere seriøse svar (og noen helt på jordet!). Med seriøse, så mener jeg de som har vært dagmamma i flere år, og har ledig plass.

Ellers så er det noe som heter barnevaktformidlingen (Oslo). Der kan man ta kontakt for å få dagmamma med referanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Perser*

hei hei

kontantstøtten, går jo ut da i januar! men jeg skal se om vi finner en billigere privatbarnehage!

jeg håper bare at hun får barnehage plass! det blir så godt for henne og se mange unger! hun har ikke så mange unger å være med! så det blir kjempe kjekt for henne!

så i neste uke skal vi gå rundt til de privatbarnehagene rundt her for å søke og se hvordan de er og hvor mye det koster!

vi håper at vi finner en bra barnehage for max3500kr!

men jeg forstod ikke helt det! kan vi forsette å få kontantstøtten selv om vi har henne på privatbarnehage?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsto heller ikke det med å få kontantstøtte når barnet er i fulltidsbhg???

Jeg hadde min datter inn i en privat familiebhg der jeg selv jobbet 1 gang pr uke - men fikk ikke kontantstøtte!!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den komunale barnehagen har "senket" prisen slik at alle skal betale likt uavhenngig av hva de tjener. Jeg gikk fra å betale 1400,-til å betale 3200,-...billigere for de som har mest.

Lettest å få plass til de "store"barna .Forsett å "mase" eller ring og spør hvilken barnehage det er lettest å få plass i for så å bytte ønskene.

Lykke til!!112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2002-05-06 22:24, Zafir wrote:

Jeg forsto heller ikke det med å få kontantstøtte når barnet er i fulltidsbhg???

Jeg hadde min datter inn i en privat familiebhg der jeg selv jobbet 1 gang pr uke - men fikk ikke kontantstøtte!!

Dessverre er det mye misforståelser rundt barnepass og kontatnstøtte. Du får ikke kantantstøtte så lenge du har barnet ditt i bhg. Det gjelder UANSETT om det er privat bhg, kommunal bhg eller familiebhg. Men det må være over et visst antall timer.

Noen dagmammer som passer flere barn kaller seg familiebhg uten at de har godkjenning. Da får du kontantstøtte, men dette er ulovlig.

Alle private barnehager og familiebarnehager er pålagt å sende inn månedlige rapporter til myndighetene hvilke barn de har i barnehagen. Noen unnlater å gjøre det. Foreldrene får dermed kontantstøtte, men dette er selvsagt ulovlig.

Jeg er opptatt av lovlydighet og likhet. Kontantstøtten har desverre gjort at alt mye foregår "under bordet" Synes nå jeg da! 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til dere andre:

Hvorfor oppfordre til å ringe å mase? Vil dere det skal bli slik at den som stikker seg mest fram og som maser mest skal få det slik en vil? Vil ikke det være å snike i køen?

Synes dere ikke det er urettferdig? Alle de hundre som står i kø har vel like stort ønske om plass? Hvorfor ikke bare akseptere at man er nummer det og det i køen? 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...