Bryllupsspira Skrevet 7. september 2010 #1 Skrevet 7. september 2010 Hei. Jeg vil gjerne kun ha de nærmeste til middagen, men så ha kaffe og kaker + fest med hele familien og venner etterpå. Men skjønner ikke helt hvordan vi skal få det til! Hva med de som ikke skal på middag? Hva skal de gjøre imens? hvordan kan man løse det? Hvor lang tid tror dere det tar med middagen? Forslag?? Tanker??
cathsim Skrevet 7. september 2010 #2 Skrevet 7. september 2010 De som ikke skal på middag får klare seg sjøl, hehe Neida. det kommer vel an på hvor du skal ha det, hvor langt folk har reist for å komme i bryllupet osv. Vi skal også bare ha de aller nærmeste i middagen, dvs foreldre, søsken m/ sine respektive, barn, forlovere og besteforeldrene. Det er ikke så mange av gjestene våre som reiser så langt, og de som ikke kan dra hjem til seg selv, har mulighet til å være hos annen familie så lenge. Det er jo muligheter for å gå på restaurant eller ta seg litt å spise for de som ikke skal ha middag. Dersom det kommer noen som ikke er kjent der du skal ha bryllupet, kan du kanskje informere litt om ulike severdigheter eller ting å gjøre i innbydelsen e.l? Det går jo an å arrangere noen slags sammenkomst for de som ikke skal ha middag. Hvis det er bra vær/sommer kunne det f.eks vært hyggelig å ordne en liten "grillfest" eller liknende. Kanskje det er noen som har en stor hage, eller det er et fint offentlig uteområde som kan brukes. Dere kan spandere litt grillmat og stille med crocket og andre spill, eller folk kan kjøpe maten selv. Kommer jo helt an på budsjettet deres
AnonymBruker Skrevet 7. september 2010 #3 Skrevet 7. september 2010 Jeg har vært kaffegjest i to bryllup. Den ene gangen var jeg ikke til stede ved selve vielsen, det var borgelig vielse på tinghuset en fredag ettermiddag. Da reiste vi rett og slett direkte til selskapet. Den andre gangen var det kirkevielse en lørdag, da var vi i kirken, og så møttes en gjeng som skulle være kaffegjester på et utested først, og satt der og ”vorset”. (Ble ganske dyrt, hehe) Ingen av gangene hadde brudeparet selv lagt noen planer for hvordan kaffegjestene skulle legge opp dagen. I begge bryllupene tok middagen lengre tid enn antatt, noe som innebar at vi som kaffegjester måtte vente ”på gangen”. Ikke bokstavelig, vi fikk sitte i en salong og vi fikk litt å drikke, men det ble litt en sånn følelse likevel. Så beregn god tid på middagen! Jeg har opplevd at bryllupsmiddager tar alt fra tre timer til fem og en halv time. Det kommer an på serveringen og på antall taler og pauser. I bryllupet som tok 5,5 time var det fire retter og ni (?) taler, så da sier det seg vel selv at det tar tid.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2010 #4 Skrevet 7. september 2010 Helt ærlig så synes jeg åverhodet ikke det er ditt problem. du har vel nok å tenke på ? men vist det er noen som har reist langt og ikke kjenner noen, så hørtes forslaget over kjempebra ut:)
MonThe Skrevet 7. september 2010 #5 Skrevet 7. september 2010 Hvis det er lang reisetid ville jeg kanskje heller vurdert å ikke invitere folk til "kun" kaffe og kaker. Skal selv gifte med ca 5 timer fra der vi bor, og inviterer derfor alle til hele dagen. Evt. går det jo an å reservere bord på en restaurant til kaffegjestene, der de står for drikke og mat selv (regner med det er pga. økonomi dere ikke inviterer alle til middag, slik at dere ikke har råd til å betale for restaurant for kaffegjestene) Er bryllupet i nærheten av der dere bor (og de fleste gjestene) hadde jeg ikke laget noe spesielt opplegg for kaffegjestene -- kanskje trommer de sammen en liten sammenkomst selv? Hvor mye tid dere skal beregne på middagen kommer jo an på hvor mange retter/hvilket opplegg dere har -- en buffet tar mye kortere tid enn en 4retters...
Rosalie Skrevet 7. september 2010 #6 Skrevet 7. september 2010 Som sagt over her, strengt tatt ikke ditt problem. MEN jeg mener at man ber ikke folk langveisfra på kun kake og kaffe. Bor folk så langt unna at det er kinkig å komme seg hjem om natta (over halvannen time kjøring vil jeg si), inviterer man de til hele dagen. Eller ikke i det hele tatt. For å invitere folk til kun kaffe og kaker når man er vel vitende om at de må overnatte på hotell og spise alle måltidene ute (noe som gir en god del kostnader), er slemt og egoistisk.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2010 #7 Skrevet 7. september 2010 Dersom jeg bare hadde blitt invitert til kaffe og kake, hadde jeg uansett ikke kommet til vielsen. Dersom folk velger å komme til vielsen må de vel nesten bare underholde seg selv til de får lov å komme til kaffe/kake.
lilleGrethe Skrevet 7. september 2010 #8 Skrevet 7. september 2010 Jeg har selv vært kaffegjest to ganger. Den ene gangen hadde vi fått overnatte hos noen venner av brudeparet, siden det var ganske langt borte, og vielsen var tidlig om morgenen. Da dro vi på vielsen, skiftet til hverdagstøy etterpå, reiste vi inn til nærmeste by (som vi ikke hadde vært i så ofte), og koste oss og dro på sightseeing og spiste middag der. Så dro vi tilbake til de vi hadde overnattet hos, skiftet tilbake til pentøy, og var med på festen på hotellet. Da var vi imidlertid ikke klar over at det ikke var åpen bar - så vi endte opp med én drink hver - litt stusslig.. Andre gangen gjorde vi litt av det samme, men da var det nærmere der vi bor, så vi kjørte begge veier samme dag. Hva dere legger opp til kommer jo helt an på hva som er tilgjengelig i nærheten, hvor langt unna gjestene bor, og om de kjenner hverandre på forhånd. Hvis gjestene som ikke skal i middagen bor i nærheten av vielsen/festen, kan de jo bare dra hjemom i mellomtiden. Hvis gjestene ikke har mulighet til å dra hjem, men kjenner hverandre, kan de ordne noe seg imellom - f-.eks grilling (hvis landlig) eller middag på restaurant (om det er mer sentralt). Hvis de ikke kjenner hverandre, kan det nok være greit å formidle kontakt om dere ikke arrangerer noe mer. I utgangspunktet synes jeg man ikke bør be kaffegjester langveisfra, men hvis dere gjør det, bør dere nok foreslå hva som kan gjøres i mellomtiden, hvis de velger å komme både i vielsen og til festen.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2010 #9 Skrevet 7. september 2010 Jeg har vært kaffegjest én gang, og da var bryllupet 3 t unna der vi bodde. Vi var invitert på en felles uhøytidelig krabbefest kvelden før, fikk overnatte i huset til brudens foreldre, og spiste middag og vorset sammen med noen andre slektninger som også var kaffegjester, og som hadde hytte i nærheten. Helt greit. Det var også åpen bar og mye kaker Ventetiden etter middagen var egentlig kjedeligst, man føler man er litt annenrangs når man må vente ute i gangen en time eller mer, men såvidt jeg husker kom vertskapet ut og ga oss noe å drikke. Vi hadde forøvrig også mulighet til å være i huset vi overnattet i og ordne middag osv der, og jeg føler vi ble "husket på" selv om det hadde vært mer stas å være i middagen også. Om vi bare hadde blitt overlatt til oss selv mellom vielsen og festen - på et sted hvor det knapt finnes restauranter og er milevis til nærmeste større tettsted, ville jeg blitt rimelig skuffa.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå