galskap Skrevet 7. september 2010 #1 Skrevet 7. september 2010 valpen min klør og klør, han er veldig glad i å rulle og ligge i gress og han får en del stikk på magen der han ikke har stort med pels ennå. men nå er det blitt værre.. han har masse små røde prikker og er helt rød rundt pga at han klør så mye.. vet ikke helt hva det kan komme av eller hva jeg kan gjøre for å forebygge? noen som har noen forslag? eller vet hva det kan være? om det er noe til hjelp så får han kokt vom og tørfor laget på kylling til mat.. i hovedsak vom. takk på forhånd=)
Lavendela Skrevet 7. september 2010 #2 Skrevet 7. september 2010 forallergi eller våteksem kanskje? jeg hadde ringt vetrinæren
Gjest Lille-pus Skrevet 7. september 2010 #3 Skrevet 7. september 2010 (endret) Du sier valp om ham. Hvor gammel er han ? Har han klødd, mer eller mindre, helt siden du fikk ham ? Har han badet med en shampo som han ikke har brukt før, eller fått ny mat (tørrforet)? - allergireaksjon Er det bare på magen han klør ? Er det bare på magen de røde prikkene er ? Om det er så enkelt at det er "stikkene" fra gress-stråene som plager ham så kan det muligens være en idé å anskaffe en body som han kan ha på når han er ute og leker mellom de stikkende gress-strå - men helt umiddelbart tenker jeg på potensielle parasitter. Edit: Redigert på spørsmålet om mat Endret 7. september 2010 av Lille-pus
galskap Skrevet 7. september 2010 Forfatter #4 Skrevet 7. september 2010 Du sier valp om ham. Hvor gammel er han ? Har han klødd, mer eller mindre, helt siden du fikk ham ? Har han badet med en shampo som han ikke har brukt før, eller fått ny mat (tørrforet)? - allergireaksjon Er det bare på magen han klør ? Er det bare på magen de røde prikkene er ? Om det er så enkelt at det er "stikkene" fra gress-stråene som plager ham så kan det muligens være en idé å anskaffe en body som han kan ha på når han er ute og leker mellom de stikkende gress-strå - men helt umiddelbart tenker jeg på potensielle parasitter. Edit: Redigert på spørsmålet om mat hei. han er 12 uker, han har ikke klødd hele tiden. tørrforet har han fått siden jeg fikk han, har ikke dusjet han på noen uker nå så det bør ikke være grunnen. han har røde prikker på magen og litt på halsen. får vel bare ta kontakt med vetrinær og høre med dem tror jeg..
Gjest Lille-pus Skrevet 7. september 2010 #5 Skrevet 7. september 2010 (endret) hei. han er 12 uker, han har ikke klødd hele tiden. tørrforet har han fått siden jeg fikk han, har ikke dusjet han på noen uker nå så det bør ikke være grunnen. han har røde prikker på magen og litt på halsen. får vel bare ta kontakt med vetrinær og høre med dem tror jeg.. Høres smart ut med en kontroll-tur til dyrlegen ja Kløe er oftest enten allergi eller parasitter av et eller annet slag, men selvsagt ingen "regel" uten unntak. Med røde prikker tenker jeg en eller annen parasitt, - dersom det ikke er stikk av skarpe strå.... Kunne du være snill og gi oss en liten tilbakemelding på hva dyrlegen slo fast når dere har vært der ? Kan være mye nyttig info for andre i en slik tilbakemelding Endret 7. september 2010 av Lille-pus
AnonymBruker Skrevet 7. september 2010 #6 Skrevet 7. september 2010 høres litt ut som hårsekk midd, noe valper ofte har litt av... Ville definitivt sjekker han for parasitter. (Allergi er uvanlig på så unge dyr)...
Sugerøret Skrevet 8. september 2010 #7 Skrevet 8. september 2010 valper kan få slike prikker som du beskriver.De går vanligvis vekk av seg selv. Nesten som babier som får hormonutslett/prikker. Men om det ikke blir borte eller hunden virker plaget av kløingen-kontakt vetrinær
galskap Skrevet 8. september 2010 Forfatter #8 Skrevet 8. september 2010 valper kan få slike prikker som du beskriver.De går vanligvis vekk av seg selv. Nesten som babier som får hormonutslett/prikker. Men om det ikke blir borte eller hunden virker plaget av kløingen-kontakt vetrinær tenkte jeg skulle avse det noen dager.. de har blitt litt bedre nå så må se ann litt om det bedrer seg mer eller blir værre. men om jeg drar til vetrinær skal jeg gi tilbakemeld på hva hun sier=) takk for alle svar=D
lillekonval Skrevet 13. september 2010 #9 Skrevet 13. september 2010 valpen min klør og klør, han er veldig glad i å rulle og ligge i gress og han får en del stikk på magen der han ikke har stort med pels ennå. men nå er det blitt værre.. han har masse små røde prikker og er helt rød rundt pga at han klør så mye.. vet ikke helt hva det kan komme av eller hva jeg kan gjøre for å forebygge? noen som har noen forslag? eller vet hva det kan være? om det er noe til hjelp så får han kokt vom og tørfor laget på kylling til mat.. i hovedsak vom. takk på forhånd=) Hei. Min han Chihuahua klødde og klødde i lengre periode. Vi var hos veterinær og de trodde han kunne ha lus, selv om ingen ting vistes i microskop. Han ble satt på lusekur. Kløen gav seg ikke og han mistet mye pels og fikk røde utslett på magen og kastet opp en del. Ny runde til veterinær. Han har nok midd.. og vi må gi han prenesolon mot kløe. Som nye hundeeiere stolte vi på dette men han mistet så mye pels at han så ut som en nakenhund, skulle være langhåret Chi. Ny tur til veterinær, han har sikkert for allergi, han må gå på diettfor men fortsette på en lusekur for sikkerhets skyld. Herregud han spiste ikke, var slapp og sliten. Jeg kontaktet en hudspesialist for hunder og de tok blodprøve, hårprøve og sjekket han grundig. Det var øre og hårsekk midd som kom fra mor pga for dårlig imunforsvar fra henne. Alle hunder har midd men med et normalt imunforsvar går det helt fint, akkurat som hos oss med midd i sengen. Han ble nå satt på en kur som het Advocate hver 14.dag, samt regelmessig sjekk. Nå har han så mye pels og er en glad gutt. Pga feil medisinering fikk han betennelse i skjoldbrukskjertelen og er blitt overfølsom for fett, kaster opp av all mat uten om tørrfor RoialKanin. Siden dette tok tid og han ble undersøkt og behandlet av flere veterinærer fikk vi dekket det meste gjennom forsikring som kronisk sykdom. Viktig med flere uttalelser hvis man er bekymret og ikke føler at en type beh hjelper. De er jo våre nydelige kjæledyr.
galskap Skrevet 18. september 2010 Forfatter #10 Skrevet 18. september 2010 Hei. Min han Chihuahua klødde og klødde i lengre periode. Vi var hos veterinær og de trodde han kunne ha lus, selv om ingen ting vistes i microskop. Han ble satt på lusekur. Kløen gav seg ikke og han mistet mye pels og fikk røde utslett på magen og kastet opp en del. Ny runde til veterinær. Han har nok midd.. og vi må gi han prenesolon mot kløe. Som nye hundeeiere stolte vi på dette men han mistet så mye pels at han så ut som en nakenhund, skulle være langhåret Chi. Ny tur til veterinær, han har sikkert for allergi, han må gå på diettfor men fortsette på en lusekur for sikkerhets skyld. Herregud han spiste ikke, var slapp og sliten. Jeg kontaktet en hudspesialist for hunder og de tok blodprøve, hårprøve og sjekket han grundig. Det var øre og hårsekk midd som kom fra mor pga for dårlig imunforsvar fra henne. Alle hunder har midd men med et normalt imunforsvar går det helt fint, akkurat som hos oss med midd i sengen. Han ble nå satt på en kur som het Advocate hver 14.dag, samt regelmessig sjekk. Nå har han så mye pels og er en glad gutt. Pga feil medisinering fikk han betennelse i skjoldbrukskjertelen og er blitt overfølsom for fett, kaster opp av all mat uten om tørrfor RoialKanin. Siden dette tok tid og han ble undersøkt og behandlet av flere veterinærer fikk vi dekket det meste gjennom forsikring som kronisk sykdom. Viktig med flere uttalelser hvis man er bekymret og ikke føler at en type beh hjelper. De er jo våre nydelige kjæledyr. takk for bra svar=) ja jeg synes skikkelig synd på valpen min nå.. han har klødd seg halvt ihjel den siste uka..:/ men nå skal vi til dyrlegen på mandag så jeg håper de finner ut hva det er. hun jeg snakket med trodde det var hårsekkmidd eller alergi.. så får bare håpe han slipper kløen snart.. han har begynt å klø hull på seg selv og det er ikke noe kos:( men han er kjeme go og leken og spiser som vanlig så det ordner seg nok=)
galskap Skrevet 20. september 2010 Forfatter #11 Skrevet 20. september 2010 takk for bra svar=) ja jeg synes skikkelig synd på valpen min nå.. han har klødd seg halvt ihjel den siste uka..:/ men nå skal vi til dyrlegen på mandag så jeg håper de finner ut hva det er. hun jeg snakket med trodde det var hårsekkmidd eller alergi.. så får bare håpe han slipper kløen snart.. han har begynt å klø hull på seg selv og det er ikke noe kos:( men han er kjeme go og leken og spiser som vanlig så det ordner seg nok=) da har vi vært hos dyrlegen idag=) han har hudbetennelse og er satt på antibiotika kur og fått kløedempende salve.. skal tilbake om 9 dager for sjekk så får vi håpe det går i orden og ikke er noe annet=) er dyrt å dra til "dyrelegen";P men alt for veslegullet mitt da<3
lillekonval Skrevet 24. september 2010 #12 Skrevet 24. september 2010 da har vi vært hos dyrlegen idag=) han har hudbetennelse og er satt på antibiotika kur og fått kløedempende salve.. skal tilbake om 9 dager for sjekk så får vi håpe det går i orden og ikke er noe annet=) er dyrt å dra til "dyrelegen";P men alt for veslegullet mitt da<3 Lykke til. Husk på kuren Advocate om ingen ting hjelper og nevn denne for dyrlegen. ;-)
galskap Skrevet 24. september 2010 Forfatter #13 Skrevet 24. september 2010 Lykke til. Husk på kuren Advocate om ingen ting hjelper og nevn denne for dyrlegen. ;-) takk det skal jeg gjøre=) synes forresten ikke ting har blitt så mye bedre.. men han har ikke så mye utslett og ingen sår lenger heldigvis..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå