Gå til innhold

Placebo-effekten

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi hører jo om en test som var gjort ved å gi vitaminpiller til en testgruppe og man sa det var smertestillende, og pasienten følte seg bedre. Fordi de altså trodde de fikk smertestillende, når det egentlig var vitaminpille.

Jeg f.eks tror at hvis jeg merker at jeg holder på å bli forkjølet, så må jeg bare drikke mye te hele dagen lang, og da forsvinner som regel symptomene. Da mener jeg f.eks vondt i halsen, rennende nese etc.

Jeg tror altså at å drikke mye te hjelper mot forkjølelse, og føler kanskje at jeg tror det så sterkt at dermed forsvinner plagene.

Hva tror du ? Har du noe som du tror hjelper/bedrer og du føler virkelig har effekt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Placebo har helt klart en effekt, og dette har vel såvidt jeg vet blitt bevist gjennom forskning flere ganger.

Skrevet

Man ville ikke brydd seg om placebo-effekten dersom den ikke var virkelig. Placebo er en del av behandlingseffekten for ALLE intervensjoner. Alt fra å blåse på en finger som man har slått, til psykisk kirurgi, og HELE registeret av skolemedisinske behandlinger. Alt har en placeboeffekt.

Akkurat når det gjelder det å drikke godt ved forkjølelse, så ligger det også en reell effekt i bunnen for det, siden mange av de mest plagsomme symptomene, som slapphet, hodepine og trøtthet, sannsynligvis er knyttet til dehydrering.

Jeg har lest et sted at amerikanske medisinstudenter ofte behandler seg selv med intravenøs væsketilførsel i eksamensperioder, dersom de blir forkjølet. Det er en quick fix. Nå skal det sies at kilden er en krimroman, som starter med at en lege som gjør akkurat dette, får sparken pga mistanke om rusmisbruk på jobben. Men det virket som en såpass teknisk detalj, at jeg antar at forfatteren researchet det.

Skrevet

Ja, da jeg var ung og dum på fest trodde jeg at jeg røykte opium, kjempespennende, men så var det bare frukttobakk!

..jeg kunne ikke føle beina mine! :ler:

Skrevet

Når jeg brenner fingertuppen på en varm kaffekopp eller lignende pleier jeg å klemme fingrene på øreflippen. Det hjelper alltid. Placebo? Helt sikert :jepp:

Gjest strykebrett
Skrevet

Det er jo ikke noe tvil rundt at placeboeffekten eksisterer, det er blitt bevist gjentatte ganger.

Det motsatte finnes også, at folk kan tro at de blir syke. Foreksempel kan det rapporteres om mange tilfeller av sterk hodepine i et område der det nylig har blirr satt opp en stor radiomast, selv om masten ikke er slått på enda. Folk ser masten, tror de blir utsatt for farlig stråling og føler seg syke av det.

Skrevet

Det siste fra strykebrett kalles nocebo.

Det er for øvrig slik at i placebo-verden så fungerer blå piller bedre enn røde og to piller fungerer bedre enn én. ;)

Skrevet

Joda, placebo fungerer det, men ikke for alle.

Skrevet

Det fungerer definitivt for meg. Kan ha hodepine og henter meg en halv ibux, 2 minutter etter den er svelget er hodepinen borte. Så plagene er altså borte før virkestoffene setter i gang.

Skrevet

Ja absolutt tror jeg på Placebo-effekten. Det psykiske kan i noen tilfeller være mye sterkere enn det fysiske. Det er utrolig hva en person kan tro eller ikke tro utfra at han har påvirket seg selv til å tro det.

Skrevet

Placebo har virkning på ca 30 % av pasientene.

Gjest navnelapp
Skrevet

Fru Beist: Det å ta fingeren til øyret virkar fordi øyreflippen er kaldare enn fingeren fordi den har mindre blodomløp. Dermed blir fingeren nedkjølt. Alternativet er å dyppe den i vatn. Å ha fingeren i lufta har ikkje same kjølande effekt, fordi lufta har så lite varmekapasitet, så den kjøler ikkje noko særleg.

Skrevet

Det siste fra strykebrett kalles nocebo.

Det er for øvrig slik at i placebo-verden så fungerer blå piller bedre enn røde og to piller fungerer bedre enn én. ;)

Det jeg har lært gjennom noen medisinske studier er at lyserosa fungerer best.

Det fungerer definitivt for meg. Kan ha hodepine og henter meg en halv ibux, 2 minutter etter den er svelget er hodepinen borte. Så plagene er altså borte før virkestoffene setter i gang.

Dette skjer med meg og.

Det er et spennende tema, og jeg har vært så heldig å få være med på å arrangere noen medisinske studier og det er kjempeinteressant!

Skrevet

Jeg jobbet på sykehjem tidligere, og mange av de gamle damene sov like godt på en c-vitamintablett som på en sovepille. (Og jeg hadde ingen som helst dårlig samvittighet for å lure dem.)

Skrevet

Placebo-effekten er bevist opptil flere ganger på forskjellige nivåer gjennom forskning. Så ja, dette tror jeg fullt på! :jepp:

Skrevet

Det er jo ikke noe tvil rundt at placeboeffekten eksisterer, det er blitt bevist gjentatte ganger.

Det motsatte finnes også, at folk kan tro at de blir syke. Foreksempel kan det rapporteres om mange tilfeller av sterk hodepine i et område der det nylig har blirr satt opp en stor radiomast, selv om masten ikke er slått på enda. Folk ser masten, tror de blir utsatt for farlig stråling og føler seg syke av det.

Ja, det er Nocebo, Placebos onde tvilling fra et alternativt univers...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...