Gå til innhold

Slankepiller

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har lest litt av hvert om slankepiller, men mest negativt. Eller det vil si at media sier positive ting om produktet, men en stor del av befolkningen ser ut til å mene noe annet.

Er det pga "fordommer" mot slike piller, eller er det KUN bløff ?

Jeg forstår at pillen ikke fjerner fett i seg selv, men at den kan bidra til å redusere søtsuget og gi økt metthetsfølelse ?

Det er ikke mange kilo jeg har tenkt til å gå ned, er bare overflødig fett som sitter som limt fast. I det siste har rumpen min vokst noe så enormt også. Dette kan sikkert komme av depresjonen min. Jeg trøste spiser og det er et ork bare å stå opp.

Selvom kalorinntaket aldri overstiger mer enn det som er "normalt" så legger jeg altså på meg, men igjenn - det har hvert dårlig med trening, pluss at jeg vedsiden av å trene hver dag før spiste mindre enn jeg gjør nå.

Jeg blir bare mer og mer deprimert av å se at vekten øker fra dag til dag ( bare på 2 uker har jeg gått opp nesten 4 kilo)

Så som sagt, det gjør ikke saken bedre. Nå har jeg i tilegg til dette sosial angst, å er midt i en periode hvor jeg rett og slett ikke klarer å gå ut. Jeg får helt panikk bare av å se et enkelt menneske, så gud vet hvor dette ender.

Derfor har jeg nå tenkt litt på dette med slankepiller. Om de kan redusere matinntaket mitt og gjøre det lettere å motstå sjokolade så kunne det hvert til stor hjelp før jeg blir overvektig ( er i dag normalvektig, men snart på grensen til overvektig ( 22 i bmi)

Hva mener du om slankepiller og kunne det kanskje hvert noe for meg, inntill jeg kommer på bedre veier ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du øker i vekt, og derfor trøstespiser du? Du ser vel at dette er en selvforsterkende negativ spiral.

Nå bruker du ordet slankepiller som om det var en spesifikk ting. Det fins mange slankepiller, alt fra humbugpiller som det annonseres for i postordrekataloger til ting med dokumentert virkning, som derfor er reseptbelagt.

Felles for alle slankepiller med dokumentert effekt er at de har bivirkninger, tildels ganske alvorlige.

En annen ting er at selv om en type slankepiller skulle virke bra på deg, så løser de ikke problemet ditt. Problemet ditt er depresjonen, kommer du over den så løser også vektproblemet seg. Har du søkt hjelp for depresjonen? Pyskolog? Jeg har lest et eller annet sted at fysisk aktivitet er bra mot depresjoner. Det kan jeg skrive under på. Da jeg var ferdig med studiene søkte jeg ørten jobber uten å få napp, i tillegg så måtte jeg ut av studenthybelen i løpet av sommeren. Jeg måtte ha jobb for å få leiekontrakt andre steder, og jeg hadde ett halmstrå igjen, en jobb der jeg hadde vært på andregangs intervju. Da jeg fikk avslag også der kom tungsinnet virkelig. Allikevel klarte jeg å presse meg til å ta en sykkeltur i Nordmarka, og ganske raskt klarnet tankene. Jeg fikk et konstruktivt syn på ting, og klarte i løpet av noen dager å få en deltidsjobb så jeg hadde en inntekt. Senere på høsten fikk jeg også en ordentlig heltidsjobb, men om jeg ikke hadde tatt den sykkelturen vet jeg ikke hva jeg hadde gjort.

Skrevet

TS

Det ser ut som du tenker at: så lenge jeg går ned i vekt, så vil aaaaalle problemer bli løst. Slik er det altså ikke.

Jo mer du låser deg inne, jo værre blir det. Du må hjelpe deg selv på vei.

De som får slankepiller på resept i norge er folk som er veldig, veldig store og der det rett og slett kan være helseskadelig å være såpass stor. Da snakker vi ikke BMI på 22.Dessuten var det en slankepille, Reductil, som var populær ifjor. Den ble tatt av markedet, fordi det viste seg at den hadde direkte farlige bivirkninger for hjerte og blodårer.

Uansett hvor tungt det høres ut, så gjør du det bare værre ved å sitte inne og gomle sjokolade. Ut å gå tur.

Og kom deg til legen så du får rekvisisjon til psykolog.

Skrevet

Jeg er enig i at du bør søke profesjonell hjelp i forhold til det du sliter med, for en klarer sjelden å holde på en vektnedgang hvis man ikke får gjort noe med det som er årsaken til problemet.

Jeg kjenner imidlertid selv til den onde sirkelen, der man kan bli mer deprimert ved vektoppgang, og at velværefølelse kan bidra positivt.

Vil derfor dele min erfaring, men husk altså på at det er viktig samtidig å gjøre noe med årsaken til at man går opp i vekt:

Jeg kom tilfeldig over Transformulas WaistLine hos http://www.feelunique.com/brands/transformulas/waistline . Hadde egentlig ikke tro på de, men ble nysgjerrig. Har søkt på nettet, men ikke lest noe negativt om disse.

Jeg sliter med vektoppgang etter barnefødsler. Har imidlertid gode treningsrutiner (går 30-60 min. nesten hver dag året rundt), men har hatt dårlige vaner i helgene med alkohol (ca. flaske vin i helga eller 3-4 øl), og da fikk jeg vektoppgang med en gang. Lite godteri, men innimellom en pose med snacks på lørdagen. Kostholdet er ellers sunt og variert uten de helt store utskeielsene.

Jeg har hatt store problemer med å gå ned i vekt. Går alltid opp etter ferieturer, og de kiloene er vanskelig å bli kvitt.

Før barnefødsler var jeg slank, og spiste mye mer usunt, men vekten var stabil.

Sammenlignet med venninner har jeg ett sunnere kosthold, men må hele tiden tenke over hva jeg putter i munnen.

Første uken gikk jeg ned ca. 3,5 kg. Andre uken 5 kg. Tredje uken 6 kg.

Den første uken gikk jeg 30-40 min. hver dag. De to neste ukene har det blitt mindre av ulike grunner.

Det som har skjedd er at jeg kun har lyst på mat, når jeg er skikkelig sulten. Første uken glemte jeg å spise, slik at det kunne bli kun 2 måltider pr. dag og det var ikke bra. Viktig å holde seg til ca. 4 små måltider pr. dag. Suget etter noe i helgene forsvant fullstendig, og for første gang har jeg hatt vektnedgang etter en helg.

Av bieffekter fikk jeg ekkel smak i munnen de 10 første dagen. Videre litt problemer med søvnen i to første dagene. Kroppen var også litt nervøs/urolig den første uken.

Etter tre uker kjenner jeg ikke noe av dette.

Jeg har ingen planer om å gå på Transformulas over tid, men har brukt de for å komme igang med vektnedgang, og kommer nok til å ha de i bakhånd når vi skal ut å reise.

Jeg er klar over faren, når en slutter med slike piller. Dvs. kan gå fort opp igjen, hvis man ikke gjør noe med årsaken.

Skrevet

Første uken gikk jeg ned ca. 3,5 kg. Andre uken 5 kg. Tredje uken 6 kg.

Den første uken gikk jeg 30-40 min. hver dag. De to neste ukene har det blitt mindre av ulike grunner.

Skulle stå:

Uke 1 - 3,5 kg. Uke 2 - 1,5 kg (til sammen 5 kg). Uke 3 - 1 kg (til sammen 6 kg).

Skrevet

Selvom kalorinntaket aldri overstiger mer enn det som er "normalt" så legger jeg altså på meg, men igjen

Vel, det normale inntaket ditt er vel det som gjer at vekta er stabil, så då overstiger jo tydeleg kaloriinntaket ditt det normale då!

Eg er sørgjeleg redd for at du berre må ta tak i deg sjølv og komme deg ut, som Tiger seier litt flåsete: depresjon er eit av symptoma på at ein rør seg for lite... :-) Gå tur i skauen, der er det lite folk. Kom deg til psykolog for angsten din. Og slutt å kjøpe inn sjokolade - lag handleliste og gjer det til ein sport å følgje ho. Ikkje bli ein av dei som sponsar dei farmasøytiske selskapa fordi det er så lettvint.

Krass i dag, ser eg. Diverre er eg redd for at eg har gode poeng.

Skrevet

Kjære Ts

Her inne kan man ikke vite hvem som har kompetanse til å hjelpe, så jeg oppfordrer deg til å ringe Mental Helse, telefonnummeret dit er 116 123. Telefonen er døgnåpen. Du kan også bruke internettsida http://www.sidetmedord.no/ Der treffer du mennesker som du kan prate med og få råd av.

Lykke til.

Tråden stenges.

Mvh SportyShorty, mod

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...