AnonymBruker Skrevet 6. september 2010 #1 Skrevet 6. september 2010 Jeg og min mann (eller jeg kan vel kanskje kalle ham ex-mann) eier en borettslagsleilighet sammen, og har hver sin hjemmel i huset, altså leiligheten er oppført på begge. Han står også oppført som hovedlåntaker på huset, og jeg som medlåntaker. For noen måneder siden flyttet min mann ut, da han var utro og hadde funnet seg en annen. Alle tingene hans stod igjen her i 3 måneder etter selve bruddet før han hentet dem ut. Jeg er interessert i å få et oppgjør på huset, da han har lovet at jeg og barna skal få fortsette å bo i huset, mens han ikke er enig i utkjøpingssummen. Utkjøpingssummen går i min favør, da dette er snakk om en skjevdelingssak, altså at jeg hadde mer egenkapital enn han, og at egenkapitalen min er arv. Det beløpet jeg skal kjøpe ham ut med er ikke så høyt som han forventet. Dette har vi hatt en advokat til å sette opp, så regnestykket er juridisk korrekt. Han nekter nå å betale for seg, men jeg mener han fortsatt er pliktig til å betale iogmed at han både står som hovedlåntaker og hjemmelinnehaver i borettslaget, altså han er pliktig til å betale halvdelen av rentene på lånet og halve husleia i borettslaget. Det er pr i dag jeg som betaler dette, og for å få fortgang i saken krever jeg alle utleggssummer trukket fra det beløpet han skal kjøpes ut med. Jo lengre han venter med dette, jo mer må han betale. Han kommer nå med at jeg skal betale husleie til ham, siden det er jeg og ungene som bor i huset, noe jeg absolutt ikke er interessert i. Det var han selv som flyttet ut, jeg bad ham ikke om å gjøre det, og jeg er interessert i å få unnagjort utkjøpingen og hjemmeloverføringen raskest mulig, fordi dette har tæret på hele familien, både meg og ungene over lang tid. Kan han virkelig kreve dette av meg og det uten skriftlig husleie avtale?? Jeg kommer aldri til å skrive under på noe slikt, for skriver jeg under og betaler husleie til ham, betyr jo dette at han kan dra dette ut i evigheter? Hva er egentlig riktig her og hvem av oss har retten på sin side?
Blowers daughter Skrevet 7. september 2010 #2 Skrevet 7. september 2010 Hva er egentlig riktig her og hvem av oss har retten på sin side? Dere har begge rett. Han skal fortsatt betale sin andel av strøm, lån og kommunaleavgifter, osv. I tillegg kan han kreve husleie for den delen av boligen som han eier. Han kan kreve markedspris, men den kan ikke ha tilbakevirkende kraft. Dvs at du ikke skal betale leie fra tiden før han ba om husleie. Dere bør få i stand et oppgjør så snart som mulig, ingen grunn å vente. Ta ham med til advokat, og bli enige. Hvis du kan bevise at arven din ble brukt til bolig og ikke forbruk han han ingen sak i kreve at dere skal dele dette.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2010 #3 Skrevet 8. september 2010 Dere har begge rett. Han skal fortsatt betale sin andel av strøm, lån og kommunaleavgifter, osv. I tillegg kan han kreve husleie for den delen av boligen som han eier. Han kan kreve markedspris, men den kan ikke ha tilbakevirkende kraft. Dvs at du ikke skal betale leie fra tiden før han ba om husleie. Dere bør få i stand et oppgjør så snart som mulig, ingen grunn å vente. Ta ham med til advokat, og bli enige. Hvis du kan bevise at arven din ble brukt til bolig og ikke forbruk han han ingen sak i kreve at dere skal dele dette. Men saken er den at han ikke betaler noen ting av dise utgiftene i dag. Det er jeg som betaler det hele. Jeg har vært klar med oppgjøret siden måneden etter at han flyttet ut. Jeg kan bevise at arven min ble brukt til bolig, så den saken er grei fra oss og vår advokats side, men han nekter å godta denne summen. Han er heller ikke interessert i å være med til advokaten, det virker som om han tenker at bare vi venter med dette lenge nok, så forsvinner det Det at han nekter å betale eller gå med på et oppgjør, gjør at jeg sliter med å få sove, går og irriterer meg og bekymrer meg, samt at det får økonomiske konsekvenser for meg, siden beløpene jeg betaler nå er endel høyere enn de hadde vært om jeg kunne ha fått omgjort lånet mitt og startet på nytt. Jeg tror han gjør dette bare for å være jævlig mot meg, men hvordan i all verden kan jeg få ham til å betale? Jeg kan jo ikke akkurat sende ham inkassoregninger heller, eller la regningene forfalle- da vil det jo bare gå utover meg siden jeg også står som eier og medlåntaker. Kan noen henvise til hvor eksakt det står at han er pliktig til å betale sin andel av strøm, lån og kommunale avgifter? Jeg har vært "snill" og ikke krevd strømutgifter av ham, siden han ikke lenger bor i huset, men om det står noe sted at han skal betale halvparten, får vi føre opp dette på lista også, sammen med mobilregningene hans jeg var "dum" nok til å betale for i sommer, lånet og husleiene.
Gjest Prøvis Skrevet 9. september 2010 #4 Skrevet 9. september 2010 Men saken er den at han ikke betaler noen ting av dise utgiftene i dag. Det er jeg som betaler det hele. Jeg har vært klar med oppgjøret siden måneden etter at han flyttet ut. Jeg kan bevise at arven min ble brukt til bolig, så den saken er grei fra oss og vår advokats side, men han nekter å godta denne summen. Han er heller ikke interessert i å være med til advokaten, det virker som om han tenker at bare vi venter med dette lenge nok, så forsvinner det Det at han nekter å betale eller gå med på et oppgjør, gjør at jeg sliter med å få sove, går og irriterer meg og bekymrer meg, samt at det får økonomiske konsekvenser for meg, siden beløpene jeg betaler nå er endel høyere enn de hadde vært om jeg kunne ha fått omgjort lånet mitt og startet på nytt. Jeg tror han gjør dette bare for å være jævlig mot meg, men hvordan i all verden kan jeg få ham til å betale? Jeg kan jo ikke akkurat sende ham inkassoregninger heller, eller la regningene forfalle- da vil det jo bare gå utover meg siden jeg også står som eier og medlåntaker. Kan noen henvise til hvor eksakt det står at han er pliktig til å betale sin andel av strøm, lån og kommunale avgifter? Jeg har vært "snill" og ikke krevd strømutgifter av ham, siden han ikke lenger bor i huset, men om det står noe sted at han skal betale halvparten, får vi føre opp dette på lista også, sammen med mobilregningene hans jeg var "dum" nok til å betale for i sommer, lånet og husleiene. Hvor er logikken i at han skal være jævlig mot deg når det var han som brøt ut av forholdet fordi han fant seg en annen? Han har ikke tenkt så veldig langt når det gjelder skiftet men har kanskje sett for seg at han ble sittende med et større beløp enn han vil gjøre når alle regler blir fulgt i forhold til skjevdeling og arv som klart kan føres tilbake til osv. Du kan jo begjære offentlig skifte, da må han skaffe sin egen advokat og så ender dere sikkert på samme resultat som nå - og det er han kanskje ikke interessert i. Snakk med advokaten din om det for å sjekke ut hvordan det foregår.
HvittHus Skrevet 9. september 2010 #5 Skrevet 9. september 2010 Helt enig med Prøvis. Begjær offentlig skifte. Da får du satt igang prosessen, og kan bli ferdig med dette en gang for alle.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2010 #6 Skrevet 9. september 2010 TS her. Det er endel ting, bla at jeg har krevd full foreldrerett i ogmed at han ikke er i stand til å ta seg av sine egne barn, at han har grunn til å være hevngjerrig overfor meg. Har ikke skrevet dette tidligere. Det virker som om han prøver å psyke meg ut, for han vet at dette med huset og oppgjøret går meg på nervene løs, og at dette går utover min økonomi. Hvordan fungerer offentlig skifte? Kan noen forklare?
HvittHus Skrevet 9. september 2010 #7 Skrevet 9. september 2010 Jeg tror du vil finne det du trenger av informasjon i disse linkene. Offentlig skifte koster penger, men det koster penger å ha en advokat som ikke klarer å få i havn delingen også. http://www.domstol.no/DAtemplates/Article____4016.aspx?epslanguage=NO http://www.skilsmisse.net/deling.asp http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:61N_kPARN-kJ:www.jussbuss.no/files/File/Skifteoppgjor.pdf.pdf+offentlig+skifte+ved+skilsmisse&hl=no&gl=no&pid=bl&srcid=ADGEESjhzZ8ScyxThG9jeRDV2EifhHL_seTH2GR_48Yg6XnfnaXKjGz-Z8cyC1qYbbdFKlvwvhDSGtMC8K449qoF9YyMN1GGsGowMI4MpA7dlWzToOMnXptdwETQdhTVBmObpZ6S7uob&sig=AHIEtbQTrcIlp26qRyvipXS01UhYaxRYCQ
lulle Skrevet 9. september 2010 #8 Skrevet 9. september 2010 Håper den nye dama skjønner at de negative sidene han viser mot deg også er en del av hans personlighet.
Rabadamtimtim Skrevet 9. september 2010 #9 Skrevet 9. september 2010 Ring litt av hans familie og hans venner og forklar ståa og si at du trenger hjelp til å snakke han til fornuft. Det vil nok få et bål til å brenne under ræva på han Du må for all del heller ikke la han veksle et ord med barna før du har fått ting på stell slik du ønsker at de skal være!
AnonymBruker Skrevet 9. september 2010 #10 Skrevet 9. september 2010 Ring litt av hans familie og hans venner og forklar ståa og si at du trenger hjelp til å snakke han til fornuft. Det vil nok få et bål til å brenne under ræva på han Du må for all del heller ikke la han veksle et ord med barna før du har fått ting på stell slik du ønsker at de skal være! Det har jeg prøvd, du...men hjelper det? Nei. Fyren er snart 40 og dulles med av sin mor. Jeg er vel den stygge dragen som prøver å ta fra ham ungene. Eneste er vel broren hans, som forstår regnestykket. Har luftet litt for ham, så jeg håper at han kan ta seg en alvorsprat med ham. Jeg kan ikke nekte ham samvær med barna sine, men desverre oppstår det store skuffelser også her, men jeg håper det slår tilbake på ham selv tilslutt. Med min stramme økonomi har jeg vel ikke råd til å begjære offentlig skifte, men jeg skal nok alltids klare meg med et enda knappere budsjett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå