Gjest husky Skrevet 6. september 2010 #1 Skrevet 6. september 2010 Jeg kjøpte for 1 år siden en leilighet. Når jeg drar til plan og bygningsetaten (PEB) viser det seg at leiligheten er tegnet og tiltenkt som næring (kontor). I realiteten er dette en bolig med bad, kjøkken, stue etc. Slik jeg ser det har saken to mulige utfall. 1. Leiligheten må tegnes om og noen må komme å se på leiligheten. 2. Leiligheten må tegnes om og noen må komme å se på leiligheten og i tillegg forandres rom inndelingen. 1. er en billig løsning. 2. kan fort bli dyrt. Spørsmålet mitt er naturlig nok, hvem bør belastes for dette? PEB går selvsagt på nåværende eier uansett. I privat sammenheng kan jeg ta opp saken med forrige eier eller tom. megler. Jeg ser i ettertid i den tykke permen jeg fikk at i en av setningene står det at leiligheten er tiltenkt næring. I prospektet og ellers fremgår det jo helt tydelig at leiligheten ikke er oppdelt som kontor, men som en vanlig bolig. Har ikke megler ett ansvar for å sjekke opp dette og sørge for at en leilighet som blir lagt ut som bolig at den faktisk er godkjent som det og er satt opp som en bolig hos PEB? Hvis ikke ser jeg ikke helt poenget med at man i det hele tatt trenger megler (Bør leses som fagmann). Hadde vært greit med svar fra noen som har litt peiling på dette og ikke bare synsing og vill gjetting. På forhånd, takk! :-)
*Terje* Skrevet 7. september 2010 #2 Skrevet 7. september 2010 Du har tre muligheter; 1. Gå på selger 2. Gå på eierskifteforsikringen (dersom selger har denne, om ja faller mulighet 1. bort). 3. Gå på megler Kort fortalt skal det opplyses i prospekt om hva enheten du kjøper er regulert til. Har du grunn til å tro at du har kjøpt en boligseksjon på det tidspunktet budet ditt ble akseptert vil du ha en god sak. I beste fall er dette en enkel sak, hvor det ikke skal mye til å omregulere, men det kan også tenkes at leiligheten må brannsikres, isloeres (mot lyd og/eller kulde) på nytt, du må ha forbedrede rømningsveier etc. I absolutt verste fall vil du ikke få omregulert i det hele tatt, og ikke ha lov til å bo der. Rent praktisk ville jeg ha hørt med PEB hva de krever (hvor omfattende dette blir), og deretter kontakte advokat. At du har sterke krav er meget sannsynlig - såfremt det ikke bare er en liten formalitet å få det omregulert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå