agenda Skrevet 6. september 2010 #1 Skrevet 6. september 2010 (endret) Jeg er hjemme i mammapermisjon, og i ammetåken var det visst vanskelig å forstå seg på NAV... Vil gjerne begynne å jobbe litt snart. Samtidig har barnet begynt med litt fast føde, og det hadde vært kjekt for far å være hjemme litt mens babyen fortsatt er liten I den forbindelse lurer jeg på om det er mulig at far kan ta ut noen uker av pappapermisjonen, mens jeg jobber 50% og IKKE mottar foreldrepenger? Vi vil helst at far er hjemme 100% i fire uker, mens jeg jobber 50%. Jeg vil altså utsette min permisjon 100%, men vil ikke jobbe 100%. NAV sier følgende: Sitat Når far tar ut fedrekvoten, kan mor velge om hun vil gå ut i inntektsgivende arbeid eller ikke. Når far benytter seg av fedrekvoten kan mor og far samlet ta ut 150 prosent foreldrepenger. Det er en forutsetning at mor arbeider minst 50 prosent. Jeg tenker ikke på gradert uttak, altså jobbe x% og motta resterende x% foreldrepenger. Har noen vært borti lignende? Edit: Skrivefeil. Endret 12. desember 2017 av agenda
Kara W Skrevet 7. september 2010 #2 Skrevet 7. september 2010 Det jeg fikk til svar var at jeg måtte jobbe minimum 75% for at far skulle kunne ta permisjon. Men nå er det ikke akkurat ukjent at NAV svarer litt tilfeldig etter hvem som er på jobb den dagen...
Concertina Skrevet 7. september 2010 #3 Skrevet 7. september 2010 (endret) Når far tar ut fedrekvoten så kan mor gjøre akkurat som hun vil, jobbe, være hjemme, ta ut ferie osv. Så du kan fint jobbe 50% mens han tar ut fedrekvoten. Det står jo nøyaktig det i det sitatet fra NAV.no, det er bare lagt til at man faktisk kan ta ut 150% permisjonspenger samtidig. (det samme står i Rettskildene §14-12 Andre ledd) (hvis far skal ta ut permisjon utover fedrekvoten, altså fra fellesukene, så stilles det krav til at mor MÅ være i jobb/studier). Endret 7. september 2010 av Concertina
agenda Skrevet 7. september 2010 Forfatter #4 Skrevet 7. september 2010 Topp, det var det jeg trodde. Da er det altså ingen som prakker på oss de 150%ene. Men som Kara W sier er det så mye forskjellig som kommer ut av munnen fra NAV, så jeg tør ikke helt å stole på dem. Er godt å ha litt eksempler/erfaringer i bakhodet når jeg skal snakke med dem, i tilfelle jeg treffer på en amøbe som ikke kan sitt eget regelverk...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå