Morea Skrevet 6. september 2010 #1 Skrevet 6. september 2010 De siste par årene har jeg hatt den glede å være på endel brylluper i utlandet. Og ser at de er ganske forskjellige, fra hverandre og norske. Nå er jo norske brylluper også forskjellige, men det er en del ting. Så jeg tar meg retten til å generalisere litt. Kanskje har dere noen eksempler også. I Norge har jeg nå fått et inntrykk av at det brukes mye penger på bruden. (Ikke alle, men mange) Negler, kjole, undertøy, frisør sminke etc etc etc. Kirkeseremonien eller tinghuset ganske kort. Maaange taler. Noe som kan være bra eller dårlig alt etter som. Toast master som ofte er flink med stram regi. Rumensk bryllup i Frankrike. Fullt kaos, men dritgøy. Ingen toastmaster, ingen taler. Bare masse mat (kjøtt) og masse sprit. Presten ledet an dansen på tradisjonelt vis. Bordsettingen var: gamliser (æresbord), familiebord, gale (snart fulle) venner-bord. Veldig dressed down vil jeg si. Amerikansk bryllup. Ikke så ulikt de norske jeg var på, men det er litt mer stasj og pønnt og så var det noen gjester som kom i jeans!!!! Ikke så fin på det, men herregud! Gresk: masse røkelse og huhaa! Stooor kjole og masse mat. Barn og besteforeldre/gammeltanter etc overalt. Kvelden endte i gråtende brud som ble trøstet av forlovere i like, ferskenfargede kjoler og en drita full brudgom med rødvin nedover hele skjorta. De er mine beste venner, og de er heldivis fortsatt gift. Dansing og kasting av dyrt porselen (trodde det bare var på film). Sort dress og hvit skjorte, damene lang kjole for det meste. Mye sminke, men det kler jo de litt mindre bleke greske damene mer enn noen av oss norske. Jeg med mitt blonde hår ville sett syk ut. Fransk overklassebryllup. Dette overrasket meg. Bruden var kjempefin! Men hun hadde ikke en svindyr kjole (ha settingen i bakgrunnen), hun ordnet håret og sminke selv, med litt hjelp av mor og tante. Tre - fire forlovere hver som representerte gode venner fra ulike perioder i deres liv. Enkle gifteringer, ikke tykke med store diamanter som blir mer og mer vanlig (jeg synes de er fine også). Alle mennene har sjakett, damene kjole og hatt. Gjerne i sterke farger. Fokus (og kostnadene..) var på festen. Masse, masse vin og champagne, festen sluttet seks. Eller, det var da jeg gikk, da var det 100 igjen... brudgommen og bruden sa bare et par ord, ingen tale. Ellers som norsk taleoppsett. Ja det var de jeg hadde... Noen andre??
lilleGrethe Skrevet 7. september 2010 #2 Skrevet 7. september 2010 Har vært i noen brylluper i England, men var bare til kaffen på to av dem, så noe kan jo variere. Der er det vanlig med voksne brudepiker, evt noen "blomsterpiker" i tillegg. Brudepikene er da istedenfor brudens forlover, men den beste venninnen er Maid of Honour, evt Matron of Honour hvis hun er gift. Mannen har tilsvarende ushers i tillegg til forloveren. Vielsene jeg har vært i har vært lengre enn i Norge - rundt 1 time har vært vanlig. Og så tar det også lengre tid fordi brudeparet må underskrive vigselspapirene under vielsen - da har de gjerne noe solosang el.l. mens det gjøres. Der jeg har vært middagsgjest har det vært færre talere enn i norske brylluper - brudens far, brudgommen og brudgommens forlover. Og så er det favours (gaver til gjestene) og sikkert flere småting som er annerledes. Ellers er det mange ting som er likt i England som i Norge, og mange av deres tradisjoner som sikkert er blitt plukket opp i Norge pga bryllupsblader som ofte henter sin inspirasjon derfra. Men vi har jo våre spesialiteter, vi også. Som å klirre på glassene for å få brudeparet opp på stolene for å kysse, og trampe for å få dem til å kysse under bordet. Det var en skikk som våre utenlandske venner synes var morsomt!
Bernardette Skrevet 7. september 2010 #3 Skrevet 7. september 2010 (endret) Spansk som jeg er, har jeg vært med i mange spanske bryllup. Jeg føler at de er enda mer bryllupsnazi i Spania enn i Norge. Dvs; bruden skal være helt helt perfekt og alle gjestene skal også være det. I Spania er det slik at brudens far er forlover, og brudgommens mor er forlover. Sånn er det bare. Ingen holder taler. Brudeparet MÅ gi gjestene sine små gaver. Dette er vel egentlig fordi da blir det naturlig for gjestene å gi dem "en konvolutt" (med penger, for man gir ikke gaver, og man har hvertfall ikke gavebord!) når de mottar denne lille gaven av brudeparet. Bruden går rundt med små blomster eller noe annet dill til de kvinnelige gjestene, og brudgommen gir en lighter eller noe til de mannlige gjestene. Det er også han som tar imot pengegavene. De gifter seg ofte i kirken tidlig på formiddagen også er det ikke noe opplegg for gjestene før sen ettermiddag når festen og middagen begynner. Edit: Trykkfeil. Beklager. Endret 7. september 2010 av Bernardette
fruBeist Skrevet 11. september 2010 #4 Skrevet 11. september 2010 I Spania er det slik at brudens far er forlover, og brudgommens mor er forlover. Sånn er det bare. Bare av nysgjerrighet, hva gjør man om disse ikke lever lenger, eller av ymse årsaker ikke er på talefot med sitt barn som gifter seg?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå