Gå til innhold

Man mister muskelmasse og forbrenner mindre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Hører hele tiden om at hvis man går ned mye i vekt vil man miste mye muskelmasse og dermed senke dagsforbrenningen. Gjelder dette normalvektige som går ned 3 kilo for å se tynnere ut? Eller? Og hvordan kan man klare å gå ned kilort med fett, og unngå å ta av musklene? Vil gjerne bli kvitt fettlaget på magen.

Beklager rotete innlegg men hører alltid om jojo-slanking og at når man spiser vanlig igjen etter en slankeperiode vil kroppen ta opp ekstra mye fett av maten. Går det ann å unngå at det skjer?

Takker pent for alle svar på mitt egentlig håpløse innlegg. :gjeiper:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forbrenningen senkes hos alle hvis de mister muskelmasse. For å forhindre at forbrenningen synker når du slanker deg, bør du trene styrketrening.

Skrevet

For å miste mest mulig fett må man:

1. Ha et kaloriunderskudd

2. Trene styrketrening

3. Spise ca. 2 - 3 g. proteiner per kg. kroppsvekt per dag

4. Ha tålmodighet - ikke rase ned i vekt

Skrevet

Muskler forsvinner ikke veldig lett.

Grovt forklart:

Dersom kroppen ikke har noe karbohydrater til å lage energi av må den hente andre næringstoffer som fett og protein.

Dersom hverken er å finne i fordøyelsessystemet (du har ikke spist) så må kroppen hente det fra dine lagrede reserver som kroppsfett og muskler.

Teorien til dem som er opptatt av mest mulig definerte muskler er at dersom man driver med vedlikeholdstrening av muskelvolum så vil kroppen primært brenne fett og ikke muskler.

Jeg har ikke noe linker til forskning akkurat her og nå. Det er et ganske komplisert og diskutert emne som ikke har noen helt klare svar. Derav alle de forskjellige kurene.

Ta alt du leser på internett om ernæring, trening og vindunderkurer med en klype salt.

Skrevet

Hei. Hører hele tiden om at hvis man går ned mye i vekt vil man miste mye muskelmasse og dermed senke dagsforbrenningen. Gjelder dette normalvektige som går ned 3 kilo for å se tynnere ut?

Det avhenger av om du går ned fort eller langsomt. Går du ned fort, som en tommelfingerregel er mer enn 0,5 kg per uke fort, så har du så stort energiunderskudd at kroppen vil bruke litt av muskelmassen til å skape energi.

Og hvordan kan man klare å gå ned kilort med fett, og unngå å ta av musklene? Vil gjerne bli kvitt fettlaget på magen.

Du kan ikke punktslanke deg. Hvis du skal miste fett på magen må du miste fett på resten av kroppen også. Jeg vil bare si deg at det for de aller fleste ikke er naturlig å ha helt flat mage. Hvis du skal gå ned i vekt på en sunn og varig måte må du trene mye, det beste er en kombinasjon av styrke og utholdenhet, og spise sunn og variert mat (dæven, dette var vel revolusjonerende nyheter! :gjeiper: )

Beklager rotete innlegg men hører alltid om jojo-slanking og at når man spiser vanlig igjen etter en slankeperiode vil kroppen ta opp ekstra mye fett av maten. Går det ann å unngå at det skjer?

Ja, du kan unngå at det skjer ved å permanent gå over til en sunn livsstil med mye mosjon og sunt kosthold (enda flere revolusjonerende nyheter gitt).

Skrevet

Er ulike teorier ute å går...

Her er en fra

http://www.trim.no/pub/art.php?id=287

http://www.trim.no/pub/art.php?id=380

Prinsippet slankeopplegget PLUSS bygger på, er en i vår moderne tid en glemt fysiologisk funksjon i mage- og tarmsystemet.

Dersom overskuddskaloriene er lagret i tynntarmen, regner kroppen annerledes på det. Svært annerledes! Lageret av kalorier i tynntarmen gjør at kroppen ikke går i forsvarsposisjon, det oppstår ikke sult og forbrenningen går ikke ned!

Her viser de til at denne tarmfunksjonen forklarer bukstørrelsen til overvektige mennesker som over lenger tid har spist for mye.

Hvis dette stemmer, vil magen kunne minke hvis man tærer på lageret sitt.

Skrevet

Så uansett, hvis man i en periode har spist mindre kalorier, karbohydrater og generelt mindre usunn mat, og deretter øker inntaket av alt dette så vil kroppen suge til seg alt fort og skape ekstra raskt vektoppgang no mather what? Hva hvis man øker sakte?

Skrevet

Så uansett, hvis man i en periode har spist mindre kalorier, karbohydrater og generelt mindre usunn mat, og deretter øker inntaket av alt dette så vil kroppen suge til seg alt fort og skape ekstra raskt vektoppgang no mather what? Hva hvis man øker sakte?

Hvis du spiser mer enn du forbrenner, så vil kroppen lagre det som fett, så enkelt er det. Hva er det du egentlig ønsker å oppnå? Å gå ned i vekt ved å spise sunt en periode for deretter å spise mye søppelmat og allikevel ikke gå opp igjen?

Skrevet

Hvis du spiser mer enn du forbrenner, så vil kroppen lagre det som fett, så enkelt er det. Hva er det du egentlig ønsker å oppnå? Å gå ned i vekt ved å spise sunt en periode for deretter å spise mye søppelmat og allikevel ikke gå opp igjen?

Problemet ditt er at du blir svært aggressiv fordi du har inntrykket av at andre ikke forstår noe, selv om det egentlig er du som virker tregere enn snittet og ikke klarer å oppfatte hva folk egentlig spør om. Snakker vi dumhet eller bare light autisme?

Mitt spørsmål handlet om, les nøye nå, hvis jeg går ned i vekt ved å gå i kaloriunderskudd og spise mindre usunn mat (sjokolade etc.) over en periode, og deretter øker inntaket til det vanlige, altså ikke underskudd, men heller ikke overskudd. Slik at det går opp i opp.

Opp i opp. Opp i opp.

Jeg har hørt at jeg da vil legge på meg mer enn ellers fordi forbrenningen har gått ned og kroppen suger til seg alt fett, selv om jeg ikke går i overskudd. Did you now get it?

Skrevet

Problemet ditt er at du blir svært aggressiv fordi du har inntrykket av at andre ikke forstår noe, selv om det egentlig er du som virker tregere enn snittet og ikke klarer å oppfatte hva folk egentlig spør om. Snakker vi dumhet eller bare light autisme?

Mitt spørsmål handlet om, les nøye nå, hvis jeg går ned i vekt ved å gå i kaloriunderskudd og spise mindre usunn mat (sjokolade etc.) over en periode, og deretter øker inntaket til det vanlige, altså ikke underskudd, men heller ikke overskudd. Slik at det går opp i opp.

Opp i opp. Opp i opp.

Jeg har hørt at jeg da vil legge på meg mer enn ellers fordi forbrenningen har gått ned og kroppen suger til seg alt fett, selv om jeg ikke går i overskudd. Did you now get it?

Du trenger ikke være frekk. Da er det ingen som har lyst å svare deg.

Slik forstår jeg ditt spørsmål: Om man har hatt et energiunderskudd i en periode, for så å gå tilbake til det man spiste før energiunderskuddet, legger man da på seg fett lettere?

Svaret er at dersom du ikke er i overskudd, så går du heller ikke opp i vekt. Dersom kroppen forbrenner, eller forkaster all energien man inntar - så kan den heller ikke lagres som fett.

Men!!! OBS OBS OBS! som du sikkert ville skrevet: Det er ikke gitt at det energibudsjettet som du gikk i null med før slankekuren vil gå i null etter. Da vil sannsynligvis null-budsjettet ditt være lavere enn det var før slankekuren.

Did you now get it?
Skrevet

Du trenger ikke være frekk. Da er det ingen som har lyst å svare deg.

Slik forstår jeg ditt spørsmål: Om man har hatt et energiunderskudd i en periode, for så å gå tilbake til det man spiste før energiunderskuddet, legger man da på seg fett lettere?

Svaret er at dersom du ikke er i overskudd, så går du heller ikke opp i vekt. Dersom kroppen forbrenner, eller forkaster all energien man inntar - så kan den heller ikke lagres som fett.

Men!!! OBS OBS OBS! som du sikkert ville skrevet: Det er ikke gitt at det energibudsjettet som du gikk i null med før slankekuren vil gå i null etter. Da vil sannsynligvis null-budsjettet ditt være lavere enn det var før slankekuren.

Så når en bruker er frekk mot meg og jeg bare svarer med samme mynt tilbake mener du at ingen har lyst til å svare meg? Når folk er uhøflige blir jeg uhøflig tilbake, det er ikke rart.

Så det som er sannheten er at "kcal-opp-i-opp"-nivået er lavere etter perioden med kcal-underskudd? Ergo forbrenningen er blitt senket? Og det kan jeg ikke unngå? Selv hvis jeg f.eks øker inntaket sakte?

Skrevet

Så når en bruker er frekk mot meg og jeg bare svarer med samme mynt tilbake mener du at ingen har lyst til å svare meg? Når folk er uhøflige blir jeg uhøflig tilbake, det er ikke rart.

Så det som er sannheten er at "kcal-opp-i-opp"-nivået er lavere etter perioden med kcal-underskudd? Ergo forbrenningen er blitt senket? Og det kan jeg ikke unngå? Selv hvis jeg f.eks øker inntaket sakte?

Jeg sier ikke at det er gitt. Det jeg mener er at det ikke er usannsynlig, endringene er uansett små, og det avhenger av hvor mye underskudd du har gått i, hvor mye du har gått ned i vekt, etc.

Antageligvis kan man ikke unngå å miste noe musklemasse dersom denne ikke vedlikeholdes eller dersom underskuddet er stort.

Man kan lett si at mindre muskelmasse=lavere forbrenning, men det ville i såfall være en grov forenkling.

Jeg er ikke enæringsfysiolog så jeg kan ikke gå spesielt dypere i materien. Dette er kunnskap jeg har opparbeidet meg ved å lese på nettet og på div. trenerkurs.

Jeg understreker at du alltid må ta alt du leser på nettet med en klype salt. Det som virker for meg behøver ikke virke for deg.

Skrevet

Lance var ikkje frekk mot deg, men uansett om du skulle ha teke deg nær av spørsmålet hans så var du uansett uforholdsmessig kjip attende til han.

Vedlikehaldsforbrenninga blir truleg lågare etter perioden med underskot, men det treng ikkje vere av di forbrenninga er senka for å unngå sult, men det er no ein gong slik at lettare folk treng mindre energi for å halde på. Det er eigentleg heilt enkel fysikk: ein brukar mindre energi på å flytte på ein sekk på 5kg enn ein sekk på 7kg, og ein kropp er jo eigentleg berre masse som skal flyttast på. Men sjølve forbrenninga kan framleis vere bra, det er berre at kroppen treng mindre energi på å halde i gang. Dessutan kjem det jo litt an på kroppssamansetninga, om muskelprosenten er høgare så brukar dei jo meir energi enn feitt. Du må nok rett og slett prøve deg fram.

Skrevet

Han var jo ikke frekk, han spurte deg et spørsmål om hva som var hensikten din? Eneste grunnen til jeg kan tenke meg at du svarte så frekt tilbake er fordi det han spurte om faktisk traff spikern riktig.

Skrevet

For min del er det kun snakk om en vektnedgang på 3-4 kilo. Jeg har i en periode gått ned ca en halv kilo i uken, altså hatt et daglig underskudd på noen hundre kalorier.

Det jeg har hørt er at når man spiser vanlig igjen så vil kroppen ta til seg mer fett fordi den har gått i underskudd. Altså hvis jeg i utgangspunktet forbrente ca 2000 kalorier daglig naturlig, uten trening, og etter slankeperioden når jeg er på den vekten jeg vil være på inntar ca 2000 kcal så vil jeg gå opp fordi forbrenningen har blitt lavere. Det er isåfall veldig trist.

Jeg trener forresten også styrke ukentlig.

Skrevet

Trur ikkje kroppen reagerer så vilt om du går såpass lite i underskot, altså. Men grunnforbrenninga di går jo ned når du blir mindre, det er ikkje trist, det er heilt logisk.

Det er då vel ikkje slik at eit hovudpoeng er å ete ei viss mengde om dagen, dei fleste kroppar er jo nøgde når dei får så dei bergar vekta? Om auget er mett derimot, det er ein annan sak, men det er no ein gong slik at ikkje kan ete ugrensa utan å bli feit.

Skrevet

Det kan være trist selv om det er logisk.

Nei håper jo absolutt at kroppen ikke reagerer, det er jo ikke noen enorm vektnedgang, nei. Så min forbrenningen vil antageligvis ikke senkes drastisk og jeg vil ikke gå opp igjen i vekt som en rakett med normalt kosthold?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...