Gå til innhold

Mange mener at snegler og russisk kavier er en delikatesse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og det er sett på som luksus. Nå har jeg aldri smakt det og har ikke planr om det, men det høres jo ikke noe apetittelig ut? Er det virkelig så godt?

Jeg liker pizza, noe jeg vil tro de fleste gjør, men hvorfor er ikke delikatesser? Hvorfor er det bare det som mange synes er ekkelt som er luksus og delikateser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi det er dyrt, vannskelig å få tak i og veldig godt for de som liker det :) For meg er en kebabpizza en delikatesse, for pappa er det gåselever, kaviar eller hummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å utvide horisonten litt trådstarter?

At noen typer mat blir kalt en delikatesse blir jo opp til hver og en, men det er jo utvilsomt at ting som f.eks østers, Beluga kaviar, Foie gras, sorte trøffler osv kalles delikatesser.

Mange av råvarene er sjeldene og innehar egenskaper som gjør de spesielle.

Men når du ikke har smakt noen av disse tingene og slenger med leppa på den måten, så virker det som om du har forhåndsdømt disse råvarene.

Østers er litt oppskrytt spør du meg. Det er fantastisk med en helt fersk østers og den smaksbomben du får når du spiser den, men jeg klarer ikke helt å se verdien i å gulpe ned 10-12 stykker.

En eller to er som oftest nok for meg.

Beluga kaviar (det finnes et utall typer kaviar...) er omtrent like dyrt som gull og er veldig konsentrert i smaken. Personlig så synes jeg det var litt vel salt og at Beluga er noe som må brukes med forsiktighet, men når det brukes riktig, nesten som et krydder. Så kan det være veldig godt.

Trøffler har en smak og aroma som er enormt intens, jeg er ingen stor soppfan, men jeg har ingen problemer med å se hvorfor trøffler er så etterspurt.

Foie gras regnes jo som ganske syndig og ekslusivt og har igjen det kjennetegnet at det er en enormt kraftig og distinkt smak.

At folk klarer å proppe i seg hundrevis av gram med foie gras forstår ikke jeg, men en liten bit i saus eller som en forrett kan være supert.

Pizza er ikke en delikatesse, da det er et veldig vanlig produkt - det betyr ikke at pizza ikke kan være helt fantastisk godt.

Mange av delikatessene har jo blitt luksusvarer og nevnes i samme åndedrag som Champagne, diamanter, gull osv.

Det er vel mest fordi det er kun de med meget tykk lommebok som i utstrakt grad har tilgang til disse produktene.

Endret av Kim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...