Rosalie Skrevet 6. september 2010 #1 Skrevet 6. september 2010 Vi eier borett til leilighet i OBOS-borettslag. Vindusramma på et par-tre av vinduene er angrepet av råte av noe slag. Samboer ble automatisk panisk og ropte rundt seg om "MUGGSOPP", mens jeg er ganske sikker på at det er svertesopp, for den har ikke spredd seg fra vindusramma. Vinduskarmen er helt fin. Vi har et styre i brl som bare tenker penger, penger, penger, og som flere år på rad nekter å realitetsbehandle utskifting/rehabilitering av vinduer i brl i gen fors for det blir så dyrt! Hos oss er det altså på to eller tre av vindusrammene mugg av noe slag, det ser ut som om vindusramma er pill råtten. men siden vi bor i 3.etg i et brl er det ikke noe vi har mulighet til å bytte ut selv. Så derfor kan vi ikke ha de vinduene åpne, da ramma ikke passer i karmen lenger pga råte og fuktutvidelse, se velagte bilder. Hva tror dere? Kan det være muggsopphelvete vi har fått inn i kåken? Eller er det bare "vanlig" svertesopp som er kommet inn via gjennomfuktige vindusrammer? Og hvordan i alle dager får man styret i brl til å skjønne at slik kan man ikke ha det? Er dette noe de ar plikt til å rette opp siden fuktigheten kommer utenfra? (Vi eier jo borett, men brl v/ styret eier og drifter bygget).
Gjest Spinell Skrevet 6. september 2010 #2 Skrevet 6. september 2010 (endret) Å artsbestemme slik soppvekst utfra bilder tør jeg ikke begi meg ut på, men omfanget av skadene kan dere finne litt ut av: Stikk en kniv inn i det skadde området. Hvis den møter lite motstand er det godt framskreden råte, og da er det lite annet å gjøre enn å skifte ut det skadde materialet (her: skifte vindu). Er det hard ved i vindusramma bør dere skrape området, vaske med klor (dreper sopp) og male over. Årsaken til skaden kan komme utenfra og innenfra. Siden vindusflatene er kaldere enn resten av rommet, i alle fall i store deler av året, vil det lett dannes kondens med dertil hørende soppvekst i vindusrammene. Dette forebygges gjennom en kombinasjon av tilstrekkelig luftutskifte og oppvarming. (Det er ikke uten grunn av de fleste tradisjonelle boliger har varmeovner plassert nettopp under vinduene.) Det er spesielt utfordrende å få til dette i bade- og vaskerom (pga mye fukt) og soverom (pga lav temperatur). Ellers er det jo en kjensgjerning at vinduer har begrenset levetid, og krever utvendig (og innvendig) vedlikehold. Da jeg selvsagt har begrenset kunnskap om boligen din, er det ikke godt å si om det er borettslagets manglende prioritering av utvendig vedlikehold, vinduets alder, eller hvordan dere bor som er skyld i elendigheten. Slike saker er og blir "festlige", ofte med påstand mot påstand mtp skyldspørsmål. Håper jeg har svart noenlunde forståelig på en del av det du spør etter, selv om svaret neppe lyder som musikk i ørene dine. Lykke til! Endret 6. september 2010 av Spinell
Rosalie Skrevet 6. september 2010 Forfatter #3 Skrevet 6. september 2010 takk for svar. Har kjørt knivtesten, og veden fra ca. 1 mm under overflaten er knallhard. jaja, da vet jeg hva jeg skal bedrive helgen med. Fint at kjerringa har noe å bedrive tiden med mens gubben er på jakt! Siden vi bor som vi bor, er det uansett umulig for oss å bytte ut vinduene selv. Og utvendig vedlikehold er heller ikke enkelt å bedrive på egenhånd, da det er beslag på rammer og karmer på utsiden.
Gjest Spinell Skrevet 6. september 2010 #4 Skrevet 6. september 2010 Ja ja, god helg! Da vet han i alle fall hvor han har deg Høres for øvrig ut som et lite kompetent styre i BRL. Dere får true med at vinduet er så råttent at det er fare for at det faller ut. Det er jo livsfarlig for de som beveger seg på utsiden, og styret har neppe lyst til å stå rettslig ansvarlig for å ha forvoldt alvorlig skade eller død som følge av stusselige vinduer. (Dette blir å sammenlikne med istapp-sakene som står å lese i VG hver vinter.) Da kan det hende det blir fart i sakene!
Rosalie Skrevet 7. september 2010 Forfatter #5 Skrevet 7. september 2010 Styret i BRL her er at det svært inkompetente slaget, ja. Men umulig å kaste.
slask Skrevet 8. september 2010 #6 Skrevet 8. september 2010 Er det mye kondens på et vindu så blir det sånn etter noen år. Sjekk hvordan vinduet ser ut på utsiden. Hvis du ikke får sett utsiden direkte så sjekk resten av karmen når du åpner vinduet. Jeg synes kanskje det ser ut som vann er suget mer opp i treverket enn jeg vill forventet, men er ikke sikker. Ved daglig (nattlig) kondensdannelse, spesielt om vinteren) så vil vannet renne ned på på karmen/ramme, men her ser det ut som bare den ene 'stokken' (vertikale) er fuktutsatt. Hvilken type sopp ville jeg ikke vært opptatt av. Dette kommer av for mye vann eller damp. Kan det være en skade på utsiden som gjør at vann renner inn på karmen???
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå