Gå til innhold

Samboeren oppgav sin lillesøster som begunstiget på livsforsikringen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søsteren til sambo har fått innvilget ung ufør fordi hun har ADHD.

Da sambo begynte i ny jobb, fikk han livsforsikring på 1 million hvis han dør, og satte henne som begunstiget.

Vi er begge 31 og har bodd sammen snart et år, og har snakket om fremtid og familie og så videre. Med andre ord, forholdet er seriøst.

Hva mener dere om dette? Jeg mener at når man skal bygge et liv sammen, bør det være selvfølgelig at man oppnevner hverandre som begunstiget på en livsforsikring!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er hans valg, men jeg mener man iallefall sørger for den nærmeste familien når man har fått barn sammen. Dere er nok seriøse, men det blir nok annerledes når dere har bodd lengre sammen.

Skrevet

Hans valg, dere er ikke gift og da er det naturlig å velge familie. Blod er fremdeles tykkere enn vann. Hadde dere hatt familie sammen hadde saken sikkert vært annerledes.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Hun er ung ufør. Tygg litt på den. Det er hele cluet.

Jeg ville vært glad om jeg var i din situasjon jeg! Det viser bare at han har vettet på plass. En ung ufør har mye mer behov for de pengene enn du har (da tar jeg utgangspunkt i at du er i jobb og ikke har noen handicap osv siden du ikke har nevnt noe om det) og det viser at han klarer å tenke langsiktig. Dette viser også at han elsker lillesøsteren sin, en fin kvalitet.

Det viser ikke at han IKKE elsker deg! Dette har nok ingenting med deg som person å gjøre i det hele tatt.

Ikke vær så egoistisk!

Mannen elsker deg uansett hvem pengene går til. Hvis du føler deg snurt/trenger bevis for at han elsker deg ved å stå som begustiget på livsforsikring, så synes jeg du bør revurdere om du fortjener mannen.

Skrevet

Hun er ung ufør. Tygg litt på den. Det er hele cluet.

Jeg ville vært glad om jeg var i din situasjon jeg! Det viser bare at han har vettet på plass. En ung ufør har mye mer behov for de pengene enn du har (da tar jeg utgangspunkt i at du er i jobb og ikke har noen handicap osv siden du ikke har nevnt noe om det) og det viser at han klarer å tenke langsiktig. Dette viser også at han elsker lillesøsteren sin, en fin kvalitet.

Det viser ikke at han IKKE elsker deg! Dette har nok ingenting med deg som person å gjøre i det hele tatt.

Ikke vær så egoistisk!

Mannen elsker deg uansett hvem pengene går til. Hvis du føler deg snurt/trenger bevis for at han elsker deg ved å stå som begustiget på livsforsikring, så synes jeg du bør revurdere om du fortjener mannen.

Det handler jo ikke om det, da, men om å sikre den som er en nærmest dersom ulykken inntreffer. Samboer og jeg har begunstiget hverandre, slik at den som blir igjen ikke skal måtte slite med bank, boligsalg etc midt oppi sorgen av å miste sin nærmeste.

Jeg hadde blitt skikkelig skuffet dersom samboer hadde begunstiget noen andre enn meg, og det hadde han fått høre i klare ordelag.

Skrevet

TS her:

Ja, hun er ung ufør. På grunn av ADHD, det er ikke som at hun sitter i rullestol, mange kommer seg i arbeid på sikt, selv om de har ADHD.

Jeg tjener ikke all verden, og må selge huset hvis han dør. Jeg har ingen andre som vil kunne hjelpe meg hvis uhellet er ute, mens lillesøsteren hans har foreldrene deres, og de gir henne masse allerede.

Det er sært å spekulere i dette, sjansen for at han skal dø er bitteliten. Men jeg synes likvel det er utrolig sårt at han ikke tenker på meg dersom uhellet er ute.

Skrevet

Hva mener dere om dette? Jeg mener at når man skal bygge et liv sammen, bør det være selvfølgelig at man oppnevner hverandre som begunstiget på en livsforsikring!

Er det hugget i stein altså, uforanderlig? Jeg ser samboeren din sitt valg som et samvittighets valg. Dere er samboere, men begge har sannsynligvis god helse og egne inntekter - hans lillesøster derimot er ufør og dermed satt "i bås" med tanke på inntekter og fremtidsmuligheter hva arbeidslivet angår.

Om jeg var han ville jeg om jeg fikk et barn med deg senere - begunstiget barnet, ikke deg.

Skrevet

Enig med Rosalie, selv om søsteren er ung ufør så er da vel hovedhensikten med gjensidige livsforsikringer å lette situasjonen for partneren om man skulle dø? Jeg forutsetter selvsagt at begge har investert i bolig på noenlunde likt grunnlag.

Er man ikke samboer/gift så synes jeg man står friere til å begunstige annen familie dersom man velger å tegne forsikring.

Skrevet

Hvis søsteren er uføretrygdet og har det vanskelig.. så viser jo bare dette at fyren er en bra kar, som tenker på søsteren sin.

Ikke vær så sinnssykt urimelig i forhold til dette, det må da du også skjønne at det er langt mer synd på henne enn det noensinne vil være synd på deg.

Gjest Eurodice
Skrevet

Hvis søsteren er uføretrygdet og har det vanskelig.. så viser jo bare dette at fyren er en bra kar, som tenker på søsteren sin.

Ikke vær så sinnssykt urimelig i forhold til dette, det må da du også skjønne at det er langt mer synd på henne enn det noensinne vil være synd på deg.

Det får være måte på å hetse TS. Denne lillesøsteren har det ikke vanskelig. Les hva TS skriver. Hennes foreldre tar seg av henne og gir henne masse, skriver hun. I denne situasjonen vil jeg anta at hennes foreldre har tatt skritt for å sikre henne i tilfelle ulykke/dødsfall.

Jeg vet ikke hva som skal til for å få uføretrygd, men har vanskelig for å tro at ADHD alene er grunn nok. Når man er samboer/gift, er det vel naturlig at man begunstiger sin egen familie, dvs. samboer og egne barn.

Skrevet

Du vet jo åpenbart ingenting om hvor vanskelig det faktisk er å få uføretrygd.

Dersom du i tillegg klarer å få status som "ung ufør", er dette noe du virkelig må kjempe med nebb og klør for.

Det er derfor åpenbart for meg at lillesøster har problemer av alvorlig art og ikke kan klare seg selv.

Følgelig har hun fått innvilget uføretrygd med tilleggsutbetaling for ung ufør.

Belladonna, neste gang du skal diskutere på internett foreslår jeg at du vet hva du snakker om før du hoster opp noe så bastant.

Skrevet (endret)

Jeg vet ikke hva som skal til for å få uføretrygd, men har vanskelig for å tro at ADHD alene er grunn nok.

Jeg vet om to som er ung ufør "kun" på grunn av ADHD. Noen er hardere rammet enn andre, serru.

Endret av NovaFlare
Skrevet

Det får være måte på å hetse TS. Denne lillesøsteren har det ikke vanskelig. Les hva TS skriver. Hennes foreldre tar seg av henne og gir henne masse, skriver hun. I denne situasjonen vil jeg anta at hennes foreldre har tatt skritt for å sikre henne i tilfelle ulykke/dødsfall.

Jeg vet ikke hva som skal til for å få uføretrygd, men har vanskelig for å tro at ADHD alene er grunn nok. Når man er samboer/gift, er det vel naturlig at man begunstiger sin egen familie, dvs. samboer og egne barn.

Unnskyld meg, men mener du virkelig at det er hets av TS?

Skrevet

Jeg er helt enig med deg Ts og sterkt uenig med flere av dere andre. Et par bygger et hjem sammen og burde sørge først og fremst for hverandre. Jeg syns da ikke det er riktig at pengene skal gå til ei jente som allerede blir hjulpet av foreldrene og arver dem også. Ts vil som hun sier ha problemer med å beholde huset hvis det skjer noe.

Hvis dere ikke ser at det er rimelig skjevt at hun først skal miste mannen hun har bygd opp et hjem sammen med, så huset mens pengene går til noen andre som ikke har bidratt til noe i dere felles hjem, ja da syns jeg dere skal tenke dere om et par ganger til.

Skrevet

Hvis dere eier bolig sammen, og om dere får barn, synes jeg det er naturlig å begunstige hverandre. Men hvis dere bare leier og tross alt ikke har bodd sammen så lenge, er det i mine øyne mindre opplagt at pengene skal komme samboeren til gode (jeg ville selv begunstiget min niese før samboern min så lenge vi ikke eier sammen...).

Skrevet

Om jeg var han ville jeg om jeg fikk et barn med deg senere - begunstiget barnet, ikke deg.

Jeg ville ikke begunstiget barnet, pga når barn har formue (over 75.000) kommer overformynderiet inn og forvalter pengene. Da må man søke dem for å kunne bruke av pengene. Mye styr.

Jeg hadde heller begunstiget den jeg deler boliglån med. Hvis dette er barnets andre forelder i tillegg - bingo! Da hadde jeg sikret at barnet får bo i boligen vår i framtida.

Skrevet

Et år er ikke lenge nok til å begunstige hverandre i testament. Et år er ingenting. Da er man ikke sikker på om forholdet varer videre og det er unaturlig å sette hverandre opp i testament foran nærmeste familie. Man kan endre det senere, men det koster gjerne et par tusen kroner hos advokat, så jeg skjønner godt at han vil ha oppklart det der og setter opp familien sin.

Gjest Eurodice
Skrevet

Du vet jo åpenbart ingenting om hvor vanskelig det faktisk er å få uføretrygd.

Dersom du i tillegg klarer å få status som "ung ufør", er dette noe du virkelig må kjempe med nebb og klør for.

Det er derfor åpenbart for meg at lillesøster har problemer av alvorlig art og ikke kan klare seg selv.

Følgelig har hun fått innvilget uføretrygd med tilleggsutbetaling for ung ufør.

Belladonna, neste gang du skal diskutere på internett foreslår jeg at du vet hva du snakker om før du hoster opp noe så bastant.

Nå var ikke mitt hovedpoeng å diskutere om denne lillesøsteren var berettiget til å få uføretrygd eller ikke. Det har hun fått. Du får lese omigjen det jeg skrev.

Jeg vet noe om hvor vanskelig det er å å få innvilget uføretrygd. Jeg søkte om det i september 2005 etter å ha vært sykmeldt i kortere og lengre perioder de siste 10-12 årene (før 2005). Min fastlege anbefalte det og sendte tilleggsinformasjon til trygdekontoret. I februar 2007 fikk jeg brev fra trygdekontoret, det var avslag. I mellomtiden hadde jeg selvfølgelig sendt mail flere ganger og purret på svar, om de i det hele tatt hadde mottatt min søknad. Jeg sendte øyeblikkelig et ankebrev hvor jeg bestred riktigheten og gyldigheten av avslaget. I august i år, 2010, fikk jeg svar om at min anke er tatt til følge. Jeg får etterbetalt uføretrygd fra 1.10.2005. NAV beklager den lange saksbehandlingstiden (sic!).

I tunge stunder har jeg tenkt alvorlig at NAV som det heter nå, trenerer saker med hensikt og håper at folk dør i mellomtiden.

Skrevet

Jeg sier det rett ut og det er at jeg har ekstrem liten tro på at hun er uføre bare pga adhd..Jeg har adhd og jobber som bare pokker.

Skrevet (endret)

Jeg ville ikke begunstiget barnet, pga når barn har formue (over 75.000) kommer overformynderiet inn og forvalter pengene. Da må man søke dem for å kunne bruke av pengene. Mye styr.

Jeg hadde heller begunstiget den jeg deler boliglån med. Hvis dette er barnets andre forelder i tillegg - bingo! Da hadde jeg sikret at barnet får bo i boligen vår i framtida.

Det er et godt poeng, jeg ville satt dem opp begge to da som begunstigede :)

Endret av Inx

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...