Gå til innhold

Uenig med oppdretter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har som nevnt tidligere litt problemer med oppdretteren vår. Vi har ei maine coon jente, 6 mnd gammel. Da vi hentet henne fire måneder gammel la jeg merke til at hun hadde noe rødt tannkjøtt, og sa ifra om dette. Jeg antok da at det var grunnet tannfellingen og gjorde ikke noen stor sak av det da helseattesten viste at resten var i orden.

Tre uker etter henting var tannkjøttet verre, og vi dro til veterinæren med henne. Vi fikk beskjed om å gi våtfor for å avlaste tannkjøttet, men avvente med antibiotika siden hun var så ung. Var det ikke bedre skulle vi komme igjen om to uker.

To uker senere kommer vi tilbake, og det har utviklet seg til skikkelig gingivitt. Noen tenner er løse, det er åpne sår og helt klart betennelse. Det blir derfor bestemt at tennene bør trekkes (melketennene altså, ettersom de ikke feltes av seg selv), og settes igang antibiotikakur til tross for ung alder. Munnen så virkelig ille ut...

Der begynte problemene. Jeg tok kontakt med oppdretter, som ble fly forbanna over at jeg kunne foreta meg dette uten hennes samtykke (vi har pusen på forvertavtale). Hun mener jeg burde begynne med alternativ behandling med urter, noe jeg har sagt nei til. Jeg betaler ikke for en alternativ kur på 3200 kr, som jeg tviler på vil fungere, når jeg allerede har brukt flere tusen hos veterinær. Jeg har til nå vært hos tre ulike veterinærer, og jeg er enig i deres konklusjon om gingivitt, da det viser seg å være vanskelig å behandle.

Oppdretter sier hun vil ta tilbake katten dersom jeg fortsetter å behandle katten med tradisjonell veterinærmedisin (hun mener dette er skadelig for katten), men jeg har ikke råd til urtene hennes. Hun er såpass dårlig at jeg ser at det må medisinsk behandling til...

Hva skal jeg gjøre? Jeg vil jo ikke miste pusen :-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ikke din katt, så la oppdretter få tilbake katta si og la henne behandle den med røkelse og klokkespill.

Skrevet

Hvis oppdretter absolutt skal bruke alternativ behandling så bør hun betale det selv. Du har tross alt vært ute med flere tusen i godkjent behandling.

Hva står det i kontrakten din om sånne ting? Jeg hadde aldri gitt fra meg katten til henne uansett om det er hennes eller ikke. Hun skal bruke behandling som kanskje jeg gjøre det verre for katten Så der hadde jeg ikke gitt meg.

Skrevet

Jeg hadde sagt at dersom hun vil bruke alternativ behandling må hun betale for det, og at det må klareres med dyrlege. Og så hadde jeg tilbudt meg å kjøpe katten til kraftig redusert pris (symbolsk sum), da den uansett ikke bør avles på dersom den har en arvelig tannsykdom, hvis målet ditt er å beholde katten.

Skrevet

Jeg hadde sagt at dersom hun vil bruke alternativ behandling må hun betale for det, og at det må klareres med dyrlege. Og så hadde jeg tilbudt meg å kjøpe katten til kraftig redusert pris (symbolsk sum), da den uansett ikke bør avles på dersom den har en arvelig tannsykdom, hvis målet ditt er å beholde katten.

Jeg har allerede betalt 4000 (halv pris) ettersom hun skal ha et kull før hun overføres til meg. Alternativet blir kanskje da å betale 4000 ekstra, men jeg tror ikke hun er villig til det da hun absolutt ønsker å avle på denne katten. Jeg har gitt klar beskjed om at hun må betale evt. alternativ behandling, men hun sier at det er mitt ansvar å behandle katten. Visst er det mitt ansvar, men jeg ønsker å behandle den som jeg mener er til det beste. Hun har da ikke sett i munnen på katta!

Jeg ønsker ikke å avle på hun selv, og har derfor tenkt å be om avgjørelse fra NRR ang dette. Ginigivitt er en arvelig sykdom, spesielt hos MCO og NFO.

Skrevet

Det er jo ikke din katt, så la oppdretter få tilbake katta si og la henne behandle den med røkelse og klokkespill.

Visst er det min katt. Jeg har betalt for den. Forvert-avtale går ut på at jeg betaler halv pris mot at oppdretter får sette et kull på katten. Den står i mitt navn, men oppdretter har avtale om ett kull.

Skrevet (endret)

Jeg har allerede betalt 4000 (halv pris) ettersom hun skal ha et kull før hun overføres til meg. Alternativet blir kanskje da å betale 4000 ekstra, men jeg tror ikke hun er villig til det da hun absolutt ønsker å avle på denne katten.

Da hadde jeg rapportert henne til NRR, for å ville avle på arvelige sykdommer. Hvis katten står i ditt navn har hun lite å komme med, siden en forvertavtale ikke er juridisk bindende, og dersom det blir en sak av dette vil den som står som eier av katten på papiret vinne.

Så siden katten står på deg ville jeg bare opplyst oppdretter om at hun ikke har noe å komme med juridisk, og at katten ikke skal avles på. Og foreslått at dere skriver ny kontrakt, hvor de 4000 du betalte for katten blir ansett som at du kjøpte den til redusert pris, pga alvorlig sykdom. Og så hadde jeg opplyst henne om at dersom hun fortsetter å avle på syke katter vil hun bli rapportert til NRR. Og så hadde jeg fortsatt å behandle katten hos dyrlege, slik de mener det er best.

Jeg synes heller ikke du bør levere katten tilbake til denne oppdretteren, av hensyn til kattens velferd, da det ikke høres ut som om hun tar helseproblemene dens alvorlig.

Endret av Auraya
Skrevet

Visst er det min katt. Jeg har betalt for den. Forvert-avtale går ut på at jeg betaler halv pris mot at oppdretter får sette et kull på katten. Den står i mitt navn, men oppdretter har avtale om ett kull.

Å, en halv-for-avtale. Da må du jo skrive det. En helfor-avtale, som vel er vanligst, er at du får katten gratis mot at oppdretter kan ale et visst antall kull på den, og når oppdretter er ferdig med avl, skrives katten helt over på deg. Ved hel-for-avtale har naturligvis oppdretter en god del å si ift. kattens liv, siden oppdretter fortsatt eier katten.

Ved en avtale som dejn du har, vil nok oppdretter har veldig mye å si inntil katten skrives over p ådeg. Også ift. kattens helse. Er hun ikke enig i stellet du gir katten, kan hun bryte avtalen og ta tilbake katten. Du kan jo høre om du får kjøpt den ut for full pris?

Gjest lykkelitn
Skrevet

kontakt NNR. det er jo absolutt ikke lov å avle katter med arvelige sykdommer....?

• 1 måned senere...
Skrevet

En syk ungkatt kan ikke selges til full pris. Til og med firetusen er langt over hva som skal kunne forlanges for "feilvare" det ikke kan avles på. Egentlig burde oppdretter være glad om katten kunne gis bort, for å få et godt hjem og veterinærbehandling.

Dessuten kommer avtaleloven inn i bildet. En avtale kan ikke være ensidig bindende. Men kattemennesker kan være ganske skrullete, så jeg kjøper aldri katt uten at den overføres i mitt navn, samt at jeg skal ha alle kontraktsmessige rettigheter som ved ethvert annet kjøp, om det skulle dukke opp feil og mangler. Sånn som redusert pris ved helsefeil, og avlsnekt.

Skulle likt å lese ordlyden i denne kontrakten.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Kontakt NRR! Oppdrettere som avler på syke katter har ikke NOE å gjøre som registrerte oppdrettere! Blir dårlig av sånne folk! :nei:

Skrevet

Jeg orker ikke bla opp i lover og regler nå, men står det ikke et sted i dyrevernsloven at eier plikter å sørge for at dyret får behandling for sykdom etter anbefaling av godkjent VETERINÆR. Jeg tror ikke urter og annen alternativ behandling kommer herunder.. Så hvis du får en erklæring fra veterinæren, tror jeg du kommer langt med det, i tillegg til det andre de nevner over her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...