sjøhest Skrevet 5. september 2010 #1 Skrevet 5. september 2010 Noen her som har gått på det? Begynte for 4 dager siden med dette, og de siste 2 dagene har jeg hatt så sykt vondt i magen. Det er liksom ikke vanlig vondt i magen, men føler at magen blir totalt "sprengt", som at jeg skulle ha spist helt sinnsyke mengder mat. Først tenkte jeg "oy, er det sånn det er å være gravid" (magen har jo vokst i det siste). Men er det jerntablettene tror dere?
SummerJoy Skrevet 5. september 2010 #2 Skrevet 5. september 2010 Dette er nok garantert jerntablettene. Veldig vanlig å få enten diare, forstoppelse eller magesmerter ved bruk av jerntabletter. For min del gikk det over etter noen dagers bruk... (hadde vanvittige magesmerter) I dette svangerskapet har jeg heller tatt hemojern, den har ikke gitt noe mageplager hos meg. Men denne har veldig lite jern i seg, så er ikke sikkert at denne holder for de som trenger mye jern. Hør med legen
sjøhest Skrevet 5. september 2010 Forfatter #3 Skrevet 5. september 2010 Ok.. jeg fikk de hos jordmor og skal tilbake der om 2 uker.. Jeg får kanskje holde ut et par dager til og se? Evt bare slutte.. For det gjør heftig vondt!
SummerJoy Skrevet 5. september 2010 #4 Skrevet 5. september 2010 Prøv å ta dem annenhver dag istedet for hver dag og ta dem sammen med litt mat selvom det står at de skal tas på tom mage. (det siste hjalp godt for meg) Ellers kan du jo prøve noe mageregulerende i tillegg som biola f-eks, og viktig å spise mye frukt også så fordøyelsen går som den skal... Men er dessverre noen som bare må slutte fordi de blir så plaget. Men det finnes jo flere preperater du kan prøve, er ikke sikkert du reagerer likt på alle.
*Joyce* Skrevet 6. september 2010 #5 Skrevet 6. september 2010 Prøv en annen type, ja! Niferex funker fint for meg, men det gjør ikke Hemofer og Duroferon, så det er store forskjeller på hvordan man reagerer på de ulike preparatene.
Solstorm Skrevet 6. september 2010 #6 Skrevet 6. september 2010 Jeg drikker et glass Biola hver dag og da tåler jeg Niferex bra.
Gjest Tavira Skrevet 6. september 2010 #8 Skrevet 6. september 2010 Jeg jobber på helsekost, og vi anbefaler Amino jern til de som reagerer på vanlige jernpreparater. Har brukt dem i en evighet selv, og de fungerer utrolig bra, samtidig som man ikke merker noe i magen. De kan jo kanskje være verdt et forsøk?
O'hara Skrevet 7. september 2010 #9 Skrevet 7. september 2010 Jeg bruker Hemofer, og har ingen plager med de
LilleMy28 Skrevet 11. september 2010 #10 Skrevet 11. september 2010 Jeg har slitt mye med jernmangelanemi og da er det kun ferritinpreparater slik som Niferex som hjelper, Aminojern og hemjern er ikke riktig tilskudd dersom en har jernmangel. Jeg begynte med ferro-retard, men ble sykt kvalm. Gikk så over på Niferex som er kapsel og de tålte jeg bedre, men ble fortsatt kvalm og uggen. Men så fikk jeg et godt tips og det var å ta de ved leggetid, da var kvalmen borte når jeg våknet om morgenen. Jeg ble faktisk så dårlig at jeg var redd jeg var gravid igjen hehe. Du har fått de fra jordmor sier du? Hvordan er blodprøvene dine da? Det som skal måles er Hb (jern i blodet) og ferritin (jernlager), begge skal være over 10. Og evt B12, for har du lite B12 kan du ta så mye jern du bare vil, men det blir ikke tatt opp av kroppen. Det er bare å spørre jordmor ved neste kontroll da disse blodverdiene ble målt på den standardprøven du tar ved 8-12 uker.
Gjest Tavira Skrevet 11. september 2010 #11 Skrevet 11. september 2010 Jeg har slitt mye med jernmangelanemi og da er det kun ferritinpreparater slik som Niferex som hjelper, Aminojern og hemjern er ikke riktig tilskudd dersom en har jernmangel. Jeg begynte med ferro-retard, men ble sykt kvalm. Gikk så over på Niferex som er kapsel og de tålte jeg bedre, men ble fortsatt kvalm og uggen. Men så fikk jeg et godt tips og det var å ta de ved leggetid, da var kvalmen borte når jeg våknet om morgenen. Jeg ble faktisk så dårlig at jeg var redd jeg var gravid igjen hehe. Du har fått de fra jordmor sier du? Hvordan er blodprøvene dine da? Det som skal måles er Hb (jern i blodet) og ferritin (jernlager), begge skal være over 10. Og evt B12, for har du lite B12 kan du ta så mye jern du bare vil, men det blir ikke tatt opp av kroppen. Det er bare å spørre jordmor ved neste kontroll da disse blodverdiene ble målt på den standardprøven du tar ved 8-12 uker. Joda, aminojern hjelper! Jeg hadde også anemi, og gikk fra 11,2 til 12,5 i Hb-nivå på noen uker
LilleMy28 Skrevet 12. september 2010 #12 Skrevet 12. september 2010 Joda, aminojern hjelper! Jeg hadde også anemi, og gikk fra 11,2 til 12,5 i Hb-nivå på noen uker Det er forskjell på anemi og jernmangelanemi, jeg har hatt normal HB en stund, men dårlig jernlager (ferritin), og da hjelper det ikke med aminojern. Jernlageret er viktig når en er gravid for å kunne tåle blødningene under og etter fødselen. For å komme med et litt banalt eksempel: Aminojern og hemjern er som å legge hele lønnen lommeboken. Så bruker du opp alt i lommeboken, men det er fortsatt noen dager igjen til ny lønn. Det funker jo ikke. Men dersom en i tillegg er flink til å spare og har litt penger i banken er det ikke krise om en går tom i lommeboken, for da kan eg jo bare ta ut av banken. Så er lageret dårlig er det kun ferritin som hjelper, kosthold og andre jernpreparat kan hjelpe, men vil ta mye lengre tid for å oppnå samme resultat. Og som gravid bør en få det opp fort slik at kroppen vil takle blødningene ved fødselen og etterpå.
Gjest Tavira Skrevet 12. september 2010 #13 Skrevet 12. september 2010 Det er forskjell på anemi og jernmangelanemi, jeg har hatt normal HB en stund, men dårlig jernlager (ferritin), og da hjelper det ikke med aminojern. Jernlageret er viktig når en er gravid for å kunne tåle blødningene under og etter fødselen. For å komme med et litt banalt eksempel: Aminojern og hemjern er som å legge hele lønnen lommeboken. Så bruker du opp alt i lommeboken, men det er fortsatt noen dager igjen til ny lønn. Det funker jo ikke. Men dersom en i tillegg er flink til å spare og har litt penger i banken er det ikke krise om en går tom i lommeboken, for da kan eg jo bare ta ut av banken. Så er lageret dårlig er det kun ferritin som hjelper, kosthold og andre jernpreparat kan hjelpe, men vil ta mye lengre tid for å oppnå samme resultat. Og som gravid bør en få det opp fort slik at kroppen vil takle blødningene ved fødselen og etterpå. Jernmangelanemi er en form for anemi (som forsåvidt kan være forårsaket av helt andre ting enn jernmangel). Jernmangelanemi blir definert som Hb-nivå under 12 (for meg som ikke er gravid). Stemmer det du sier om jernlageret, for selv om hemoglobinet kan være på et normalt nivå, så kan jo absolutt jernlageret være nesten tomt for så vidt. Nå slet ikke jeg noe grusomt med dette, det var bare litt lavt, og fylte seg fint da jeg brukte aminojern, slik at også hemoglobinnivået mitt kom seg opp på normalen. Vet om flere gravide som går på det, og ikke har noen problemer med det i det hele tatt, så tenkte bare å tipse TS siden hun hadde problemer med magevondt. Men vi er jo alle forskjellige og alle har ikke samme nytte av alt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå