Gå til innhold

Hvordan kopierer DNA-molekylet seg selv?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan noen forklare det til meg (gjerne litt kort om du ikke gidder ta den innvikla forklaringen)? Jeg syns slikt er så vanskelig :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Calexica

Jeg gir deg link til wiki, dette er litt omfattende så det ville blitt veldig mye skriving. Wikis forklaring er litt tung, men prøv å google dna syntese eller dna replikasjon :)wiki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida:) Dette er ikke så vanskelig! Nå vet jeg ikke helt hvilken bakgrunn du har i biologi, men kan du litt om DNA, RNA, mRNA, tRNA skal du nok forstå det:) Slå opp de ordene du ikke helt forstår (eller spør). :)

DNA-replikasjon:

DNA består av to tråder med koder som hører sammen. (Trådene kalles forøvrig polymerer.) Kodene er nukleinsyerer (Adenin, Cytosin, Guanin og Tymin, forkortet A, C, G, T) som binder til hverandre (A-T og C-G). Dette kommer jeg tilbake til. DNA-tråden kan splittes, altså A kan splittes fra T og C fra G også videre.

Helicase (som er et enzym) splitter opp nukleinsyrene, mens Topoisomerase holder tråden rett (DNA-tråder kveiler seg i spiral normalt). (Du vet sikkert at alt som slutter på -ase er enzymer.)

Så for å få kopiert (replikert) tråden, trenger vi en rekke komponenter:

1) RNA-primer: Dette er en start-kode for den nye tråden som skal lages.

2) DNA-primase: Denne binder sammen RNA-primerene slik at DNA-polymerase kan binde dem sammen til DNA-templat tråd.

3) Okazaki-fragment: Deler av

4) DNA-ligase: Limer sammen Okazaki-fragmentene.

5) DNA-polymerase 1: Denne leser DNA-tråden (se punktene over) og klipper vekk RNA-primere og erstatter disse med DNA-nukleotider (nukleinsyrer for DNA).

6) DNA-polymerase 2: Replikerer DNA-tråden, altså legger kontinuerlig til nukleotider.

Nummer 1-5 er på den øverste tråden : Legging strand

nummer 6 er på den nederste tråden : Leading strand

Leading strand er også templattråden til DNA-et, og kan derfor enkelt legges til nukleotider. Legging strand har derfor den kompliserte delen med seg, fordi DNA ikke selv klarer å syntetisere nukleotider som passer. Den trenger altså RNA-nukleotider for å initiere replikasjon.

For å se dette litt mer visuelt for seg, pleier jeg å se for meg en tråd som deler seg i to (se bildet) og får plassert på seg en ny del på hver tråd (slik at den blir fordoblet) helt til DNA-sekvensen (tråden) er ferdig (siste nukleinsyre er satt på)...

Her er et bilde som viser hva jeg har prøvd å forklare med ord.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:DNA_replication_en.svg

Håper det hjalp litt hvertfall :sjenert:

Endret av Lotte Liten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...