Gå til innhold

Dachshunden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg skal kjøpe meg dachs i fremtiden, og lurer på en ting ang. lynnet til denne hunderasen.

Jeg har nemlig hørt at det er lynneforskjell mellom den korthårede og langhårede.

Har hørt at den langhårede dachsen skal ha et roligere temperament enn den korthårede. Noen som har kommentarer ang dette?

Noen som har erfaring, ennten du har langhåret eller korthåret?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde en langhåret dachs som desverre forlot oss i en alder av 15 år for to år siden.Han var en kjempe kosette og rolig dachs til han ble eldre.Da ble han skikkelig sær hund som ble grinette for det minste.

Skrevet

15 år, for en alder! Du må være glad for at han fikk et så langt liv :-) Selv har jeg vært med på å miste en hund for tidlig, og en godt voksen dame som fint kunne fått to tre fine år til, hadde det ikke vært for sykdom.... Hærsens sykdom!! .....

Sære blir nok de fleste gamle hunder, slik som oss mennesker kan bli.

Noen fler som har noe å si om dachsens forskjeller? :)

Kan jo legge til at jeg personlig har sansen for den korthårede. Men den langhårede er også vakker, så hvis den har et roligere lynne, så...

Skrevet

Jeg forutsetter nå at det er snakk om standard dachs og ikke kanin eller dverg.

Seriøse oppdrettere av korthåret dachs driver stort sett oppdrett av hunder som er avlet for jakt og følgelig har disse gjennomgående sterkere jaktinnstinkt enn de langhårete. Korthåret dachs kan faktisk være vanskelig å få kjøpt fra en seriøs oppdretter hvis du ikke er jeger. Samtidig er det slik at dachsen, som en av få hunderaser, har krav til brukspremiering for å få championat og dermed har også langhårsdachsen gjennomgående bevart et sterkt jaktinnstinkt. En del bruker også langhår på jakt og det finnes selvfølgelig også individuelle forskjeller. Stort sett har nok imidlertid de langhårede en god del mindre jaktinnstinkt og kan derfor oppfattes som enklere og roligere. Desverre har det vært drevet en del mindre seriøs avl og det har resultert i både sykdom og hunder som har problemer med psyken. Det gjelder for så vidt både kort- og langhår, men kanskje mest langhår. (Enda verre er det med kanin og dverg hvis du skulle vurdere det. De har nok rett og slett havnet for langt unna den opprinnelige brukshunden dachsen er og det har ikke slått heldig ut).

Vil du ha en dachs som en trivelig familiehund, anbefaler jeg deg å kjøpe en langhår fra en seriøs oppdretter anbefalt av NDF og at du bruker mye tid på å sosialisere/miljøtrene hunden og lar den få bruke i hvert fall noe av det den opprinnelig var beregnet på ved f.eks. å trene spor/ettersøk med den. Vanlig hverdagslydighet, og da spesielt innkalling, er også noe du må regne med å bruke mye tid på. En dårlig dressert og inaktiv dachs kan fort utvikle seg til en aggresiv drittbikkje som terroriserer sine omgivelser.

Selv har jeg hatt en langhåret dachs som forlot oss i vinter i en alder av 14 år og har nå en unghund av samme rase. Før det vokste jeg opp med strihåret dachs, så jeg har noen tiår sammen disse rare små dyrene! :)

Skrevet

Takk for flott og uttdypende svar :)

Jeg er selv vokst opp med jakthund. Min far var en ivrig fulejeger, så vi har hatt noen fine fuglehunder i heimen. Når vår siste hund gikk bort, nå i sommer, var hun en pansjonert dame. Men vi fortsatte med både spor og ettersøk med henne som en lek. Synes selv det er mange morsomme søkeleker man kan gjøre med en hund. Så er ivrig på å ha en slik hunderase i hus, selv om ikke JEG vil bruke hunden i virkelig jakt.

Kanskje far trenger å få vekket jaktgleden? ;)

Uansett! Det blir nok litt å tenke på, er alltid det når man skal skaffe seg en hund, og atpåtil prøve en helt ny rase.

Takk igjen :)

Skrevet

Takk for flott og uttdypende svar :)

Jeg er selv vokst opp med jakthund. Min far var en ivrig fulejeger, så vi har hatt noen fine fuglehunder i heimen. Når vår siste hund gikk bort, nå i sommer, var hun en pansjonert dame. Men vi fortsatte med både spor og ettersøk med henne som en lek. Synes selv det er mange morsomme søkeleker man kan gjøre med en hund. Så er ivrig på å ha en slik hunderase i hus, selv om ikke JEG vil bruke hunden i virkelig jakt.

Kanskje far trenger å få vekket jaktgleden? ;)

Uansett! Det blir nok litt å tenke på, er alltid det når man skal skaffe seg en hund, og atpåtil prøve en helt ny rase.

Takk igjen :)

Skrevet

Hei!

Jeg har en langhåret dachs av typen standard. Den er bare 8 mnd gammel, men har aldri bjeffa på andre hunder, lyder osv.. han er kjempe snill med alt og alle og blir roligere for hver dag som går.. men han er kjempe sta, og vil helst ha vilja si, men har hørt dette er typisk for denne rasen. Han blir heller ikke brukt til jakt.

Familien min hadde en strihåret dachs tidligere som ble brkt til jakt, han var litt bjeffete av seg og sta, men hadde fantastisk utholdenhet og var en kjempe snill familiehund..

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...