AnonymBruker Skrevet 5. september 2010 #1 Skrevet 5. september 2010 Jeg har en venninne som har fått et barn med en på "one night stand". Det som skjedde var at hun trodde det var en annen, før DNA testen etter barnet var født viste det motsatte. Da har hun så klart kontaktet den virkelige barnefaren, og fortalt at hennes barn er også hans barn. Dette er hun helt sikker på, siden han andre ikke var faren (og da er det ikke flere alternativ!). Faren nekter å se ungen, ta DNA test eller ha noe med barnet å gjøre. Noe som sier litt om at han er en tosk, samtidig som det er forståelig når noen plutselig ringer å sir at han har et barn. Så i dag er det staten som betaler barnebidraget. Men er det slik at staten/politiet vil gripe inn, å rett og slett tvinge han til å ta DNA test? For staten vil vel neppe betale barnebidrag for 18 år? Når de evt gjør dette og han det er bevist at han er faren, må han tilbakebetale bidragene for året/ene som er gått? Det burde være slik at de tvinger han (synes i alle fall jeg), for barnets del. Så kanskje han etter hvert forstår at han har et barn, enten han vil det eller ikke... Jeg vet at venninna min har gjort dumme ting, men jeg ønsker saklige svar og ikke noe annet.
Gjest Spinell Skrevet 6. september 2010 #2 Skrevet 6. september 2010 I følge Barneloven, kan han pålegges å avlegge DNA-test. Han kan også dømmes til farskap. Som du selv sier: NAV vil ikke betale barnebidrag i 18 år, og derfor følger de visstnok opp farskapssaker ganske tett. Her er lenke til barneloven: http://www.lovdata.no/all/hl-19810408-007.html#map0
AnonymBruker Skrevet 6. september 2010 #3 Skrevet 6. september 2010 Nav har ingen interesse av å betale barnebidrag nei, og gjør det de kan for å få oppgitt far. Dersom mor har gitt dem ett navn kommer de til å kreve han for DNA-test og bidrag. I verste fall sender de politiet for å hente han til en test, og tvangstrekker han i lønn. Eneste måten å komme unna på er dersom han har veldig lav eller ingen inntekt. Men de har jo en saksgang som tar litt tid, og han får vel muligheten til å møte opp frivillig noen ganger før det går så langt, så dette kan jo ta litt tid.
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2010 #4 Skrevet 6. september 2010 Hvorfor gidder mora å tvangsmelde han som far? Hun får vel mer igjen gjennom bidrag fra staten?
Gjest Spinell Skrevet 6. september 2010 #5 Skrevet 6. september 2010 Hvorfor gidder mora å tvangsmelde han som far? Hun får vel mer igjen gjennom bidrag fra staten? Det skal mye til før staten godtar "far ukjent".
Gjest TS Skrevet 6. september 2010 #6 Skrevet 6. september 2010 Hvorfor gidder mora å tvangsmelde han som far? Hun får vel mer igjen gjennom bidrag fra staten? Hun ønsker så klart at barnet skal ha en far. Når barnet blir eldre vil han vel lure på hvem faren er, og etter som dette ikke er noen stor plass er det ikke usannsynlig at barnet finner ut av det selv. Takk for svar!
AnonymBruker Skrevet 6. september 2010 #7 Skrevet 6. september 2010 Hvorfor gidder mora å tvangsmelde han som far? Hun får vel mer igjen gjennom bidrag fra staten? Sikkert flere grunner til det, men man skal ha en veldig plausibel forklaring på svangerskapet før Nav godtar far ukjent. Jeg kjenner ei som oppga det, fordi faren var totalt uegnet som farsfigur, men hun måtte inn til regelmessige "forhør" hos trygdekontoret, hvor de presset henne så hardt de kunne for å få henne til å oppgi ett navn, at det opplevdes som en psykisk belastning. Merker de at du lyver, og egentlig vet det, gir de seg ikke.
Gjest "gjest" Skrevet 6. september 2010 #8 Skrevet 6. september 2010 Sikkert flere grunner til det, men man skal ha en veldig plausibel forklaring på svangerskapet før Nav godtar far ukjent. Jeg kjenner ei som oppga det, fordi faren var totalt uegnet som farsfigur, men hun måtte inn til regelmessige "forhør" hos trygdekontoret, hvor de presset henne så hardt de kunne for å få henne til å oppgi ett navn, at det opplevdes som en psykisk belastning. Merker de at du lyver, og egentlig vet det, gir de seg ikke. Skulle bare mangle. Det er altså da ikke våre skattepenger som skal brukes på slikt, når barnet har en far som kan ta økonomisk ansvar
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2010 #9 Skrevet 7. september 2010 Sikkert flere grunner til det, men man skal ha en veldig plausibel forklaring på svangerskapet før Nav godtar far ukjent. Jeg kjenner ei som oppga det, fordi faren var totalt uegnet som farsfigur, men hun måtte inn til regelmessige "forhør" hos trygdekontoret, hvor de presset henne så hardt de kunne for å få henne til å oppgi ett navn, at det opplevdes som en psykisk belastning. Merker de at du lyver, og egentlig vet det, gir de seg ikke. Bare det å få unger kan jo være en psykisk belastning. Bra de fikk henne til å legge korta på bordet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå