Gå til innhold

Solarium hver dag

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er en ung jente som ikke har pleid å ta solarium før og nå tenkte jeg at jeg skulle prøve å ta 20 minutters solarium hver dag i en uke for å se hva som skjer. Er det veldig skadelig? Skal ikke ta mer når jeg er ferdig med de dagene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, nei!

Slik jeg har forstått dette med solarium bør en starte gradvis. Teste med 10 min første gangen, for så å øke til 15 eller 20 min de neste gangene dersom første forsøk gikk greit.

Tror ikke det er lurt å ta hver dag, det tror jeg virkelig ikke at kroppen har godt av! Bedre med annenhver dag eller 2-3 ganger i uka i en lenge periode! Ser for meg at det vil gi bedre resultat!

Dersom du har sart hud må du være veldig forsiktig! Og uansett hvilken type hud du har er det en fordel å bruke solkrem (for ja, solarium er minst like ille som å sole seg ute!)!

Jeg er ingen ekspert, men følte for å advare deg mot stuntet du ville forsøke...

Skrevet

det eneste du vil oppnå er å bli solbrent og så få en farge som flaser av ganske så kjapt... Vil du prøve solarium, så gjør det i allefall ordentlig! (ikke at jeg anbefaler deg å ta solarium i utgangspunket...)

Skrevet

Dersom du har sart hud må du være veldig forsiktig! Og uansett hvilken type hud du har er det en fordel å bruke solkrem (for ja, solarium er minst like ille som å sole seg ute!)!

Jeg er ingen ekspert, men følte for å advare deg mot stuntet du ville forsøke...

Man skal faktisk ikke bruke solkrem i solarium, dersom man blir solbrent så har man vært der for lenge. Det er derimot viktig at man smører seg godt med fuktighetskrem.

Skrevet

Man skal faktisk ikke bruke solkrem i solarium, dersom man blir solbrent så har man vært der for lenge. Det er derimot viktig at man smører seg godt med fuktighetskrem.

Før eller etter?

Skrevet

Før eller etter?

Jeg gjør det før, men merker at huden min blir tørr når jeg tar solarium, så er flink å smøre ellers også.

Skrevet

I 2010 hvor vi er så opplyst om skader både ved soling og andre ting (røyking) så skjønner jeg ikke at folk gidder. Det ser HARRY ut å være brun synes jeg. Blir liksom litt "Gran Canari-aktig". Utrendy er det ihvertfall.

Jeg hadde en periode i 20-åra hvor jeg ALDRI var bleik. Gud hvor jeg angrer på alle soltimene jeg tok. Tenk hvor UNG jeg hadde sett ut i dag uten ;)

Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg synes det er harry å se veldig brun ut, men jeg tar sol 1-2 ganger i uka selv. Jeg er helt usaklig blek, og det ser helt ærlig ikke ut. Ikke blir jeg fort brun heller, så 10 minutter med solarium 1-2 ganger i uka gjør bare at jeg ser normalt sunn ut.

Skrevet

ta max 7 min annenhver dag første uke, øke til 12 på slutten av uka om det går greit, men ikke mer enn annenhver uke!

• 4 år senere...
Skrevet

Hei! Jeg er en ung jente som ikke har pleid å ta solarium før og nå tenkte jeg at jeg skulle prøve å ta 20 minutters solarium hver dag i en uke for å se hva som skjer. Er det veldig skadelig? Skal ikke ta mer når jeg er ferdig med de dagene.

Jeg har med dagers mellomrom tatt sol med denne økningen: 6 min, 10 min, 14 min, 18 min og 22 min. Skal fortsette med å ta 25-26 min annenhver dag i en uke til. Skal til Afrika og bo der noen mnd, så da vil jeg forberede huden min litt :)

Noen som har tatt sol noe tettere enn dette, altså hver dag og ikke annenhver, og opplevd at det ble vellykket likevel?

Anonymous poster hash: 99acc...528

Skrevet

Jeg har med dagers mellomrom tatt sol med denne økningen: 6 min, 10 min, 14 min, 18 min og 22 min. Skal fortsette med å ta 25-26 min annenhver dag i en uke til. Skal til Afrika og bo der noen mnd, så da vil jeg forberede huden min litt :)

Noen som har tatt sol noe tettere enn dette, altså hver dag og ikke annenhver, og opplevd at det ble vellykket likevel?

Du "forbereder" ikke huden din på noe som helst måte ved å ta sol før du drar hverken til syden eller andre steder. Dette er en gammel, farlig myte.

Det du oppnår er høyere stråledose, med høyere risiko for cancer.

I 2015 bør man virkelig være mer opplyst. Tror du ikke på meg, så gå inn på Statens Strålevern sine sider.

Anonymous poster hash: d3cb1...b04

• Liker 1
Skrevet

Du "forbereder" ikke huden din på noe som helst måte ved å ta sol før du drar hverken til syden eller andre steder. Dette er en gammel, farlig myte.Det du oppnår er høyere stråledose, med høyere risiko for cancer.I 2015 bør man virkelig være mer opplyst. Tror du ikke på meg, så gå inn på Statens Strålevern sine sider. Anonymous poster hash: d3cb1...b04

Trodde det var slik at jeg ikke blir like lett brent om jeg har tatt sol først.

Men når du snakker om stråledose, så høres det jo ut som at jeg vil få kreft ved å være i Afrika så lenge som jeg skal.... Heh

Kan du ikke heller linke til hva du mener? :)

Skrevet

Jeg bruker solfaktor 50 hver dag... og for å si det sånn, det er en god grunn for det :P 

Anonymous poster hash: b222c...217
Skrevet

Jeg bruker solfaktor 50 hver dag... og for å si det sånn, det er en god grunn for det :P  Anonymous poster hash: b222c...217

Hva mener du? :)

Skrevet

Trodde det var slik at jeg ikke blir like lett brent om jeg har tatt sol først.

Men når du snakker om stråledose, så høres det jo ut som at jeg vil få kreft ved å være i Afrika så lenge som jeg skal.... Heh

Kan du ikke heller linke til hva du mener? :)

Nei, det hjelper ikke huden på noen som helst måte. Det eneste du gir er en stor dose med UVA-stråling, som skader huden mer før du skal til et solfylt land. Dermed øker risikoen for hudcancer betraktelig, selv om det ikke betyr du garantert blir rammet.

Smør deg med høy solfaktor da du er i Afrika og opphold deg for det meste i skyggen.

http://www.nrpa.no/temaartikler/90064/bruk-av-solarium

• Liker 1
Skrevet

Nei, det hjelper ikke huden på noen som helst måte. Det eneste du gir er en stor dose med UVA-stråling, som skader huden mer før du skal til et solfylt land. Dermed øker risikoen for hudcancer betraktelig, selv om det ikke betyr du garantert blir rammet.

Smør deg med høy solfaktor da du er i Afrika og opphold deg for det meste i skyggen.

http://www.nrpa.no/temaartikler/90064/bruk-av-solarium

Jeg har nok kjøpt masse solfaktor 50 allerede;) vet at jeg skal smøre meg....

Skrevet

Jeg har nok kjøpt masse solfaktor 50 allerede;) vet at jeg skal smøre meg....

Lykke til med Afrika-turen :) Misunner deg litt 

Skrevet

Haha, må bare si dette.. På solariumet her jeg bor kan man kjøpe seg sånn 2-ukers kort der du kan sole deg max 10 ganger på max 30min per gang iløpet av 14 dager.

Jeg var så dum at jeg utnyttet meg av dette, nå er jeg 23 år med dype rynker i panna og mellom bryna pga akkurat det der..

Angrer meg hver gang jeg ser meg i speilet.

Hadde tatt sol jevnlig før dette også, men aldri så tett mellom hver gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...