Gå til innhold

Hjelp! Huset er invadert av banan fluer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huset er blitt invadert av ekkle banan fluer de siste dagen. Helt plutserlig! Dette er vel normalt i overgangen sommer-høst. Men hvordan bli kvitt de??? De er overalt hvor det er mat. Er selvfølgelig nøye med å ta vekk all mat fort. Men igår hadde det satt seg omlag hundre stykker på en te-kopp (!)

Trenger tips!

Skrevet

Sliter med det samme, men har heldigvis ikke fått så mange(enda.)

Det du kan gjøre er å sette fram et glass rødvin, met et par zalo-dråper oppi. Vinen vil tiltrekke seg fluene, mens zaloen gjør at overflatespenningen forsvinner, dermed vil fluene ikke kunne stå på vinen og dermed drukne.

Et annet tiltak er å sette fram noe råtten frukt eller en tomat delt i to, oppi en skål, med plast over. Så stikker du smål hull i plastikken. Da vil fluene komme seg inni, men ikke utav. Så dumper du skålen med frukt laaangt unna huset når alle fluene er samlet.

Håper dette hjalp :)

Skrevet

Det du kan gjøre er å sette fram et glass rødvin, met et par zalo-dråper oppi. Vinen vil tiltrekke seg fluene, mens zaloen gjør at overflatespenningen forsvinner, dermed vil fluene ikke kunne stå på vinen og dermed drukne.

Denne kan jeg skrive under på, den funker. Men vær litt tålmodig. Jeg begynte å titte oppi etter fluer etter noen timer og tenkte pøh det er bare tull. Men noen dager senere var bunnen dekt av fluer :) *usj æsj*

Skrevet

Et annet tiltak er å sette fram noe råtten frukt eller en tomat delt i to, oppi en skål, med plast over. Så stikker du smål hull i plastikken. Da vil fluene komme seg inni, men ikke utav. Så dumper du skålen med frukt laaangt unna huset når alle fluene er samlet.

Funker med kokt ris også og visstnok cider eddik.

Har hatt invasjon fra disse jævlene fleire ganger, før har vi løst det ved å la noe mat ligge igjen i ei gryte med lokket halvveis på, sambo har sneket seg innpå og smelt på lokket, bært gryta ut og tatt av lokket. Men nå bruker vi plast over istede, funker bedre.

Skrevet

Denne kan jeg skrive under på, den funker. Men vær litt tålmodig. Jeg begynte å titte oppi etter fluer etter noen timer og tenkte pøh det er bare tull. Men noen dager senere var bunnen dekt av fluer :) *usj æsj*

Hehe, nå hadde jeg akkurat tenkt å skrive her at rødvintrikset IKKE funker. Men da skal jeg være mer tålmodig og vente en dag eller to til ;-)

Skrevet

En skål med eplecidereddik, en dæsj vann (men ikke for mye, de heter ikke eddik-fluer også for intenting...) for å få innholdet litt lenger opp mot kanten av skåla, en teskje sukker og tre dråper Zalo. Det hele dekkes med gladpack, så stikker du et lite hull på midten og et par-tre stykker litt nærmere kanten.

Så kan du glede deg over at de ehhh... dør som fluer... *fnis* ... Men kanskje lykkeligere enn de fleste endelikt i den sjangeren. *hikk*

Eller legg bananbiter, overmodne druer etc i skålen, de går på da også.

Skrevet

Om du har en lavnendel blomst i hagen din, så klipp av "blomsten" og legg den der fluene holder til. :)

Skrevet

Gå ofte ut med søpla. Spesielt bioavfallet.

Skrevet

Eplecidereddik, vann og zalo i et glass. Funker som fjell :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...