AnonymBruker Skrevet 5. september 2010 #1 Skrevet 5. september 2010 Jeg er student, har en god del tid hjemme, siden jeg dropper mange forelesninger. Jeg kan altså legge opp mesteparten av dagene mine selv. Samboeren jobber, drar klokken 7, hjemme klokken 7. ....Men jeg gjør IKKE husarbeid dagen lang.Ikke hver dag heller. Jeg støvsuger 2 ganger i uka. Vi har gulv som ikke skal vaskes med vann og såpe. Jeg sveiver over kjøkkenbenkene hver dag med klut, og tørker støv 2-3 ganger i måneden. Vi har katter, sådet blir jo en del hår. Jeg har følelsen av at alle gjør så mye husarbeid!? hvordan har dere tid, og er det nødvendig? Jeg har hverken ork eller tid til å bruke så mye energi på å "ha det reeeent" og støv på hjernen. Om jeg synes det ser rotete ut, så rydder jeg... Men vi bruker ikke så mye tid på dette. Hva er vanlig? hva gjør du?
Gjest Raindrops Skrevet 5. september 2010 #2 Skrevet 5. september 2010 Jeg fordeler det over flere dager. En dag tar jeg gangen skikkelig, så stua, kjøkkenet, badet osv. I tillegg til daglig renhold som kjøkkenbenker o.l. Synes det fungerer helt fint. Når jeg gjør det gjevnlig tar det ikke så lang tid hver dag, siden det ikke rekker å bli så skittent. Jeg synes spesielt badet er viktig å vaske ofte, så dusj og toalett tar jeg helst to ganger i uka.
Pauline Skrevet 5. september 2010 #3 Skrevet 5. september 2010 1-2 timer pr dag (Er nok nærmere 2 i snitt, mer i helgene) Liker å ha det ryddig og rent. Vasker badene og kjøkkendagalig) støvsuger kanskje 3 ganger i uka. Kommer jo helt an på hvor mange man er, 2 voksne griser j ikke så mye da.
Sakura Skrevet 5. september 2010 #4 Skrevet 5. september 2010 Tipper jeg gjør mye mindre husarbeid enn mange andre i alle fall. Støvsuger kjøkkenet hver dag for smuler, resten blir en gang i uka. Prøver å rydde kjøkkenet hver dag, men det funker ikke i praksis. Støv tørkes vel kanskje annenhver uke. Prøver å vaske badet en gang i uka. Er IKKE strøkent her, hadde kanskje vært det hvis jeg hadde bodd alene.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2010 #5 Skrevet 5. september 2010 Bor alene i en 3-roms leilighet. Vasker/støvsuger/støvtørker ca 1 gang i uka. Oppvask hver eller annenhver dag. Rydder når jeg føler det er rotete, men legger ting der det hører hjemme stort sett med en gang så det blir ikke mye uansett. Jeg har ikke støv på hjernen, er for lat til å gjøre mer/oftere enn når det faktisk er behov Tar storopprydding og storrengjøring (tømme skap osv., vaske vinduer, bytte gardiner) et par ganger i året.
Lykkelitenen Skrevet 5. september 2010 #6 Skrevet 5. september 2010 Bor i kollektiv, så er jo begrensninger, men jeg holder mitt eget rom ryddig. Skifter på sengen og tar en skikkelug støvtørk annen hver uke. Da vasker jeg også vinduer. Vasker over bruksflatene (skrivebord, vask, speil og hylle under speil) minst en gang i uken, oftere om det trengs. Koster over gulvet to ganger i ken og vasker det en. På kjøkkenet vasker jeg over komfyr og benker hver gang jeg har brukt dette (ofte også før, siden det kan bli veldig skittent etter de andre, som ikke vasker etter seg...). Når jeg har kjøkkenuke vasker jeg gulvene to ganger i løpet av uken, vasker over benkeplatene som vanlig og vasker hele badet en gang i løpet av uken. Så tar jeg småting når jeg er at det trengs.
Gjest SmallTalk Skrevet 5. september 2010 #7 Skrevet 5. september 2010 Bor i relativt stor enebolig, og jeg bruker maks 1 time daglig på husarbeid. Så lenge det er relativt og ryddig, så er jeg fornøyd.
FantasDick Skrevet 5. september 2010 #8 Skrevet 5. september 2010 Bor i liten leilighet med mann og hund (røyter!) Hvor mye tid som går med varierer veldig, men alt fra én times tid til fem-seks. - Støvsuger alle rom to ganger om dagen, + ekstra i stue/gang ved behov. - Våtmopper gulv én gang om dagen, vasker ordentlig én gang i uka. - Rydder/vasker kjøkken hver dag, rydder resten ved behov. - Tørker støv, vasker kjøkkenfronter, vegger (hvor hunden rekker opp) og bad nøye én gang i uka. Vasker ca. tre maskiner klær og oppvask i uka.
Gjest Siton Skrevet 6. september 2010 #9 Skrevet 6. september 2010 Kan godt gå over en uke før jeg gjør noe husarbeid, så har ikke akkurat problem med at jeg tuller bort tid på det.
Timian Skrevet 6. september 2010 #10 Skrevet 6. september 2010 Vi bor i en liten enebolig og rydder på kjøkken og i stue hver dag. Men da er det bare snakk om å rydde bort ting som har kommet utover i løpet av dagen! Rengjøring av bad og støvsuging av alle rom gjøres som regel ukentlig. Hender at det går to uker i mellom, og til og med tre, litt avhengig av hva vi driver med i helgene. Bytter sengetøy kanskje en gang i måneden. Ellers vasker jeg klær kanskje to-tre ganger i uka. Jeg vasker så å si aldri gulv og tørker veldig sjelden støv... Vinduene vaskes når det er heeelt krise - kan gå en hel vinter uten at vinduene blir gjort noe med! Vi overdriver ikke akkurat rengjøringen, men synes det er trivelig å ha det ryddig rundt oss!
AnonymBruker Skrevet 6. september 2010 #11 Skrevet 6. september 2010 Ja... det er jo greit at det ser ok ut, ikke 10 glass på bordet og en skitten tallerken. Slikt rydder vi jo, og klær og slikt henger og slenger ikke overalt. Dog kan posten og konvolutter ligge på stuebordet uten at jeg klikker, det kan være hybelkaniner uten at det gjør meg noe etc. Å bruke SÅ mye tid på å ha det rent og ryddig er for meg uforståelig. Vi har jo så mye annet i 2010 å bruke tid på? Jeg vil ikke tenke tilbake når jeg er 70 år på at jeg har brukt 1/3 av mitt liv på å tørke støv og rydde! TS
Gjest Skrevet 6. september 2010 #12 Skrevet 6. september 2010 Bor i en liten leilighet og har 2 hunder. Har skikkelig rengjøring 1gang i uken, dvs tørker støv,støvsuger,skifter sengetøy osv. Ellers går jeg bare over bordene med en klut daglig og feier gulvene noen ganger i uken pga hundehår
Gjest Iah Skrevet 6. september 2010 #13 Skrevet 6. september 2010 Bor sammen med samboer i en relativt liten leilighet. Bruker i snitt kanskje 30 minutter om dagen på husarbeid. Dette er da ikke medberegnet matlaging.
fink Skrevet 6. september 2010 #14 Skrevet 6. september 2010 Vi bor i en liten enebolig og rydder på kjøkken og i stue hver dag. Men da er det bare snakk om å rydde bort ting som har kommet utover i løpet av dagen! Rengjøring av bad og støvsuging av alle rom gjøres som regel ukentlig. Hender at det går to uker i mellom, og til og med tre, litt avhengig av hva vi driver med i helgene. Bytter sengetøy kanskje en gang i måneden. Ellers vasker jeg klær kanskje to-tre ganger i uka. Jeg vasker så å si aldri gulv og tørker veldig sjelden støv... Vinduene vaskes når det er heeelt krise - kan gå en hel vinter uten at vinduene blir gjort noe med! Vi overdriver ikke akkurat rengjøringen, men synes det er trivelig å ha det ryddig rundt oss!
Gjest Bond Skrevet 6. september 2010 #15 Skrevet 6. september 2010 (endret) Rydder skikkelig på søndagene, ellers blir det bare klesvask og småtteri her og der for å holde det sånn ok ryddig. Har ikke noe særlig system hvor ofte eller på hvilken dag man skal rydde gangen/stuen/osv. Om jeg ser at noe er rotete og jeg har tid, da tar jeg det. Støvsuger i snitt en gang i uken, eller ved behov. Men vi har ikke barn eller husdyr, så er ikke så mye rot til vanlig Endret 6. september 2010 av Bond
chanelene Skrevet 6. september 2010 #16 Skrevet 6. september 2010 (endret) Altfor lite! Jeg skulle gjerne ha støvsuga litt oftere, siden jeg har en sønn og en katt, men blir til at jeg gjør det en gang i uka, og tørmopper kjøkken og stue 1-2 ganger i tillegg. Altfor dårlig til å ta klesvaska, det stoppa helt for meg når tørketrommelen røyk, og jeg må henge opp tøy, gud så kjedelig! Men bruker vel en halvtimes tid om dagen til rydding av leker, bruksting, oppvask og sånt.. så ser greit ut, men roteskuffene viser jeg aldri frem! Endret 6. september 2010 av chanelene
AnonymBruker Skrevet 6. september 2010 #17 Skrevet 6. september 2010 Ja... det er jo greit at det ser ok ut, ikke 10 glass på bordet og en skitten tallerken. Slikt rydder vi jo, og klær og slikt henger og slenger ikke overalt. Dog kan posten og konvolutter ligge på stuebordet uten at jeg klikker, det kan være hybelkaniner uten at det gjør meg noe etc. Å bruke SÅ mye tid på å ha det rent og ryddig er for meg uforståelig. Vi har jo så mye annet i 2010 å bruke tid på? Jeg vil ikke tenke tilbake når jeg er 70 år på at jeg har brukt 1/3 av mitt liv på å tørke støv og rydde! TS du kan jo se på det som trening da ^^ forbrenner masse kalorier når man fyker rundt med støvsugeren istedet for å sitte på f eks dataen (som JEG forsåvidt ikke ville ha brukt 1/3 av livet mitt på) selv støvsuger jeg en gang om dagen, vasker gulv ca to ganger i uka, tørker støv daglig eller annenhver dag, kjøkkenbenk hver dag, rydde gjør jeg hvis jeg ser det er noe rot. det eneste jeg er sløv på er badet, hehe. må legge til at jeg har ganske liten leilighet, og hund. liker at det er rent rundt meg, og alltid klar for besøk
Fluffe Skrevet 6. september 2010 #18 Skrevet 6. september 2010 Støvsuger minimum annhver dag,vasker gulvene etter behov og samme gjelder det andre. Har en hund som røyter så jeg gjør egentlig ganske mye husarbeid
Gjest Stapler Skrevet 6. september 2010 #19 Skrevet 6. september 2010 Badene vaskes ca 1 gang i uken, støvsuger ca 1 gang i uken, går over gulvene med mopp 1 gang i måneden. Feier kjøkkenet og under bordene (og evt der jeg ser støv, fluer, etc) ved behov. Tar klesvask og oppvask når det er behov for det. Sengetøy skiftes ca annenhver uke. Jeg har egentlig også som mål at kjøkkenbenken skal være ryddig hver dag, men det går ikke i praksis... Regner med at gjennomsnittlig bruker vi ca 4 timer i uken på husarbeid. Vi er to voksne som bor i stor enebolig.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2010 #20 Skrevet 6. september 2010 Tja, mindre (og oftere) nå når vi bor i en liten treroms enn da vi bodde i toetasjes enebolig Tar oppvasken ca hver dag, tørker over kjøkkenbenk og støvsuger eller feier kjøkkengulvet. Støvsuger resten av leiligheten 1-2 ganger i uka (det går fort - også blir det fort støvete og sandete (? hvis det ikke er byggestøv) på gulvet - i eneboligen ble det ikke så fort støvete...). Holder doen noenlunde rein til daglig, og vasker badet ca en gang i uka (men ikke grundig så ofte). Også blir det jo noen klesvasker i uka. Vi er to voksne. Det blir forøvrig fort rotete rundt meg, men vi prøver å få et godt system så det er lett å rydde unna ting...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå