punkyB Skrevet 4. oktober 2003 #1 Skrevet 4. oktober 2003 Hvilke regler er det for dagmamma/barnehage virksomhet i egen leilighet som er en del av et sameie? Jeg kjenner noen som bor et sted hvor det er en dame som leier ut leiligheten sin til en dame som passer barnet hennes og 4 til. Kan man bare gjøre dette sånn uten videre? Ligger det ikke restriksjoner som sameiet kan bruke for å forhindre dette? Det er mange som blir plaget av støy da de leker utendørs hele dagen. Det blir også mye rot - barnevogner i oppgangen osv. Det blir jo også større slitasje på fellesområder.
Gjest Madam Felle Skrevet 5. oktober 2003 #2 Skrevet 5. oktober 2003 Jeg forstår ikke hvorfor dette ikke skulle være lovlig. Hun er dagmamma for barnet som bor i leiligheten, og bruker den leiligheten til å ha barna i. hva om hun ikke hadde betalt for lån av leiligheten, hadde det vært noe annet? Hadde jo være like mye slitasje og bråk, men du kunne ikke nektet noen å låne ut leiligheten sin til dagmammaen. Det eneste jeg kan se du kan gå på er at hun tar betalt for å leie ut leiligheten sin. Er ikke sikkert det heller er ulovlig, så jeg vet ikke om det egentlig er ulovlig det hun driver med.
punkyB Skrevet 5. oktober 2003 Forfatter #3 Skrevet 5. oktober 2003 Hun som er dagmamma er ikke mor til noen av barnene. Hun som eier leiligheten har derimot et barn der. Det jeg vel lurer på er om det finnes begrensning på hvor mange EN person kan være dagmamma for. Dette fører jo til en belastning på de andre sameierne - mer støy - mer slitasjoe o.l. - kan sameiet nekte de ?
Vimsevips Skrevet 5. oktober 2003 #4 Skrevet 5. oktober 2003 Hos oss er dette regulert i en av kontraktene, husker ikke hvilken. Det står noe om ikke næringsvirksomhet, vi i vårt sameie har tolket dette til dagmamma er greit, så fremt det ikke blir en belastning på naboene, og at min. et barn er tilhørende i leiligheten. Vi har sagt nei, til fam.bhg. da dette er en enda mer forpliktende situasjon for assistenten enn hva dagmamma er. Om naboene da skulle få en for stor belastning vil det fortsatt ta min 3mnd til før virksomheten tar slutt. Er man dagmamma går det gjerne ikke mer enn 1 mnd.
punkyB Skrevet 5. oktober 2003 Forfatter #5 Skrevet 5. oktober 2003 Men kan en dagmamma ha 5 barn? Er veldig mange som er forstyrret av barna - de tar opp hele hagen så mange ev beboerne kvier seg for å bruke den. Men de er nektet av styret å bruke hagen nå da. Men ønsker vel å bli kvitt hele sulamitten ......
Junebug Skrevet 5. oktober 2003 #6 Skrevet 5. oktober 2003 Jeg vet ikke om dette stemmer, men på nettstedet registrert dagmamma (http://www.oyvind.no/registrertdagmamma/arkiv/jobbe_som_dagmamma.cfm) står det: "Når det gjelder antall barn, kan du ikke ha så mange barn du vil, her gjelder det regler avhengig av alderen for barna. 3-4 barn under tre år, og fem barn over tre år. "
punkyB Skrevet 5. oktober 2003 Forfatter #7 Skrevet 5. oktober 2003 Jeg vet ikke om dette stemmer, men på nettstedet registrert dagmamma (http://www.oyvind.no/registrertdagmamma/arkiv/jobbe_som_dagmamma.cfm) står det: "Når det gjelder antall barn, kan du ikke ha så mange barn du vil, her gjelder det regler avhengig av alderen for barna. 3-4 barn under tre år, og fem barn over tre år. " Takk - skal se på linken !! :-) Aner ikke hvor gamle de ungene er ....
Junebug Skrevet 5. oktober 2003 #8 Skrevet 5. oktober 2003 Værsågod, PunkyB! Ellers tror jeg man står ganske fritt til å leie ut leiligheter som man vil i et sameie. Styret i et borettslag har fortsatt mer makt enn de har i sameier.
punkyB Skrevet 5. oktober 2003 Forfatter #9 Skrevet 5. oktober 2003 Værsågod, PunkyB! Ellers tror jeg man står ganske fritt til å leie ut leiligheter som man vil i et sameie. Styret i et borettslag har fortsatt mer makt enn de har i sameier. Utmerket sted dette til å få gode råd. Det er jo en ting å leie ut da - grensen går jo et sted for dagmamma/barnehage at det går over til å være næringsvirksomhet. Da må man søke sameiet om lov. Eller? Det er liksom den grensen jeg leter etter.
Gjest Anonymous Skrevet 5. oktober 2003 #10 Skrevet 5. oktober 2003 Syns det er litt tankeløst egentlig. Om det er et lite sameie da? Tomannsbolig eks. Hvor mye skal man belaste naboen med? 5 stk barn som har sin hele dag i hage/terasse/uteplass. Vet ikke regler for hva som gkelder i sameie, men tror ikke jeg selv ville likt det noe særlig. Hva er forskjell på sameie og borettslag?
punkyB Skrevet 5. oktober 2003 Forfatter #11 Skrevet 5. oktober 2003 Syns det er litt tankeløst egentlig. Om det er et lite sameie da? Tomannsbolig eks. Hvor mye skal man belaste naboen med? 5 stk barn som har sin hele dag i hage/terasse/uteplass. Vet ikke regler for hva som gkelder i sameie, men tror ikke jeg selv ville likt det noe særlig. Hva er forskjell på sameie og borettslag? Er det et sameie så står man mye mer fritt - til å leie ut leiligheten feks. I borettslag er disse mulighetene svært begrenset. Jeg synes jo ikke det er noe særlig å skulle ha en barnehage i hagen - men siden det ikke er noen regler i sameiet mot det - hvilke regler/lover finnes evnt. som forbyr det?
Gjest Anonymous Skrevet 5. oktober 2003 #12 Skrevet 5. oktober 2003 Hva om du deler hage med nabo som kun er delt med hekk? hva da med alle barna der hele dagen? Hensynet? Så mange barn så må man bruke mer egnet lokale syns jeg.
punkyB Skrevet 5. oktober 2003 Forfatter #13 Skrevet 5. oktober 2003 Hva om du deler hage med nabo som kun er delt med hekk? hva da med alle barna der hele dagen? Hensynet? Så mange barn så må man bruke mer egnet lokale syns jeg. Sameiet har nektet de å leke i hagen nå da - men leter etter argumenter for å bli kvitt hele greia
Mrs. B Skrevet 6. oktober 2003 #14 Skrevet 6. oktober 2003 Hva er forskjell på sameie og borettslag? I et borettslag leier man sin leilighet mens man i et sameie eier sin leilighet. Forskjellen kan man se ved vedlikehold hvor en borettslagsleier kan bli pålagt å dekke felles kostnader til oppussing av alle bad, til tross for at han kanskje for ett år siden selv hadde pusset opp sitt bad for egen regning. I et sameie er man ansvarlig for vedlikehold av sin leilighet innenfor sine vegger, mens fellesskapet er ansvarlig for utvendig vedlikehold.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå