Gå til innhold

Hvor pålitelige er disse "vektene" som måler fettprosent osv.?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser at treningssenteret mitt tilbyr slik "veiing" der de måler fettprosent, vannprosent og andre detaljerte ting som magefettprosent osv.

Hvordan i alle dager er dette mulig kun ved å holde i to håndtak? Dette koster 400,- pr. veiing og jeg gidder ikke bruke penger på det om det ikke er pålitelig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hvor pålitelige disse vektene er, men jeg vet at sykehus bruker dem for å måle kroppssammensetning.

Hvis du søker på "impedance" bør du få opp forklaringer som sikkert er mye bedre enn hva jeg kan gi.

Prisen syns jeg var stiv, kanskje du kan gjøre det samme hos legen din for det en konsultasjon koster? Det er lett noen kroner spart, det.

Skrevet

Jeg ser at treningssenteret mitt tilbyr slik "veiing" der de måler fettprosent, vannprosent og andre detaljerte ting som magefettprosent osv.

Hvordan i alle dager er dette mulig kun ved å holde i to håndtak? Dette koster 400,- pr. veiing og jeg gidder ikke bruke penger på det om det ikke er pålitelig.

Jeg har en vanlig baderomsvekt som har en funksjon for å måle kroppsfett, da må man stå barbeint på den, så sender den en liten strøm gjennom kroppen og måler motstanden. Det som er sikkert er at den er helt på bærtur, men så er det bare en vanlig billig baderomsvekt.

Hvis treningssenteret ditt har et dyrt og fancy apparat så er det nok ganske nøyaktig. Når du holder i håndtakene sender det en liten strøm og måler motstanden. Siden fettvev har forskjellig motstand fra muskelvev kan den regne ut fettprosenten. Det er selvsagt usikkerhetsfaktorer her, f. eks. hvis du har håndkrem på deg blir det helt sikkert feil.

Prisen kan indikere at dette er et forholdsvis pålitelig tall, så hvis du gjerne vil vite fettprosenten din tror jeg det er en løsning. Jeg vet ikke om alle allmennleger har utstyr til å måle fettprosent, jeg trodde det var slikt som først og fremst ernæringsfysiologer gjorde. En annen ting er at såfremt du ikke er overvektig vil jeg si det er sløsing med legens tid å få en time for å måle fettprosenten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...