Gå til innhold

Hvor høy terskel har du for å ringe læreren?

Anbefalte innlegg

Jobber som lærer på 7. trinn, og har hatt klassen i noen år. Har på et tidligere tidspunkt gitt ut mitt private mobilnummer etter ønske fra foreldre, men har understreket at det er ment dersom det oppstår noe særdeles viktig som ikke kan vente til kontortid (kontortelefon). Jeg har også sagt at jeg kan motta korte meldinger/beskjeder på sms om det er veldig viktig.

Men...

Blir oppringt både titt og ofte etter arbeidstid og i helger, med beskjeder som fint kan vente til mandag. Dette er kun bagateller, og foreldrene "skravler i veg" - slik at jeg ofte får en følelse av at de tror vi er venninner. Ender opp med at jeg må stoppe dem litt "brått" for å kunne legge på.

Mange av de samme foreldrene forsøker ved jevne mellomrom å legge meg til på facebook, noe jeg avviser.

Det har blitt så mye at jeg tok det opp på siste foreldremøte (der halvparten av de overnevnte foreldre aldri stiller), samt der jeg har forklart at nummeret ikke skal brukes utenom kriser. Jenteintriger, krangler, ting som skjer hjemme, intriger på msn o.l er ikke kriser!

Senest i går ringte en mor for å fortelle at datteren hadde fått mensen og synes dette var flaut (denne beskjeden var altså så viktig at den ikke kunne vente til mandag).

Jeg kommer nå til å bytte nummer, og har lært at privat mobilnummer ikke skal deles ut. Trodde det var mulig for folk å skille mellom viktig og ikke-viktig...

Hvor går din terskel for å ringe lærer?

Fortsetter under...

Jeg har 10 studiepoeng igjen før jeg er ferdig utdannet lærer, men tenkte jeg skulle gi deg et lite tips. Lag en ekstra profil på facebook, der du heter feks Kari Nordmann(lærerprofil). Det har vært veldig populært for mannen min. Han legger for eksempel alltid ut en foreldreforklaring til dagens lekser, minner om ting de må ha med seg osv. Han fikk mindre telefoner privat etter at han lagde seg den profilen og informerte om det på en lekseplan.