Gå til innhold

Hvor høy terskel har du for å ringe læreren?

Anbefalte innlegg

Jobber som lærer på 7. trinn, og har hatt klassen i noen år. Har på et tidligere tidspunkt gitt ut mitt private mobilnummer etter ønske fra foreldre, men har understreket at det er ment dersom det oppstår noe særdeles viktig som ikke kan vente til kontortid (kontortelefon). Jeg har også sagt at jeg kan motta korte meldinger/beskjeder på sms om det er veldig viktig.

Men...

Blir oppringt både titt og ofte etter arbeidstid og i helger, med beskjeder som fint kan vente til mandag. Dette er kun bagateller, og foreldrene "skravler i veg" - slik at jeg ofte får en følelse av at de tror vi er venninner. Ender opp med at jeg må stoppe dem litt "brått" for å kunne legge på.

Mange av de samme foreldrene forsøker ved jevne mellomrom å legge meg til på facebook, noe jeg avviser.

Det har blitt så mye at jeg tok det opp på siste foreldremøte (der halvparten av de overnevnte foreldre aldri stiller), samt der jeg har forklart at nummeret ikke skal brukes utenom kriser. Jenteintriger, krangler, ting som skjer hjemme, intriger på msn o.l er ikke kriser!

Senest i går ringte en mor for å fortelle at datteren hadde fått mensen og synes dette var flaut (denne beskjeden var altså så viktig at den ikke kunne vente til mandag).

Jeg kommer nå til å bytte nummer, og har lært at privat mobilnummer ikke skal deles ut. Trodde det var mulig for folk å skille mellom viktig og ikke-viktig...

Hvor går din terskel for å ringe lærer?

Fortsetter under...

Jeg har 10 studiepoeng igjen før jeg er ferdig utdannet lærer, men tenkte jeg skulle gi deg et lite tips. Lag en ekstra profil på facebook, der du heter feks Kari Nordmann(lærerprofil). Det har vært veldig populært for mannen min. Han legger for eksempel alltid ut en foreldreforklaring til dagens lekser, minner om ting de må ha med seg osv. Han fikk mindre telefoner privat etter at han lagde seg den profilen og informerte om det på en lekseplan.

Jeg har vedig høy terskel på å ringe læreren utenom kontortid. Har faktisk til gode å gjøre det ;) Jeg ringer eller tar kontakt i kontortid. Enten ved å ringe, sende sms eller skrive i meldebok. Ikke så ofte jeg har hatt behov heller da, men hadde aldri falt meg inn å ringe læreren utenom arbeidstid, uansett hvor prekært det hadde vært. I worst case hadde jeg isåfall sendt e-mail eller sms slik at læreren kunne ha lest den når det passet.

Gjest navnelapp

Eg har relativt låg terskel for å sende ei melding dersom det er noko som eg meiner læraren bør vite, eller som eg kan tenke meg å diskutere med han/henne. Men å ringe gjer eg ikkje med mindre noko veldig alvorleg er på gang, eller viss vi samarbeider om noko (eg er klassekontakt).

Annonse

Oi, det der kjenner jeg meg igjen i! Jeg er også lærer, og med den forrige klassen jeg var kontaktlærer for, var det slik. Jeg var så dum at jeg ga ut nummeret mitt. Og de ringte "til alle døgnets tider", helger, ferier og what not. Tilslutt ble det så mye at min samboer også opplevde det som belastende, og det til tross for at jeg sluttet å ha lyd på telefonen og bare hadde den på lydløs uten vibrasjon etter kl. 17 ... Jeg vurderte å kjøpe ny telefon og nytt abonnement (med "hemmelig nummer"), og la det gamle nummeret og telefonen være "jobbtelefon", som jeg lot ligge igjen på jobb når jeg var ferdig for dagen, og kommer nok til å gjøre det dersom jeg havner i samme situasjon igjen.

Nå er jeg kontaktlærer for en ny gruppe elever, og har ikke det samme problemet. Men så har jeg heller ikke delt ut nummeret mitt denne gangen. Nå skal det sies at jeg er lett å finne i telefonkataloger, så noen har funnet meg, men da synes jeg heller ikke at de kan forvente svar.

Som forelder tror jeg at jeg ville hatt høy terskel for å ringe mine barns lærere utenom arbeidstid, men det er kanskje lett å si når man ikke har barn. Ved viktige beskjeder og hendelser, ville jeg tatt kontakt på e-post, sms ved veldig alvorlige ting (som dødsfall eller alvorlige ulykker), og heller ringt 8.00 mandag morgen (eller neste dag, hvis det var en ukedag). Dessverre er det en del som tror at lærere er tilgjengelige hele tiden, noe som nesten er litt vittig, da andre halvparten av befolkningen tror at vi kun jobber fra 8.30 til 13.30, og aldri utenom ...

(Sa hun, og gikk for å rette 50 diktater i engelsk, som skal deles ut igjen i morgen, før hun planlegger morgendagens undervisning for de samme 50 håpefulle) ...

Eg har relativt låg terskel for å sende ei melding dersom det er noko som eg meiner læraren bør vite, eller som eg kan tenke meg å diskutere med han/henne. Men å ringe gjer eg ikkje med mindre noko veldig alvorleg er på gang, eller viss vi samarbeider om noko (eg er klassekontakt).

Kan du gi eksempler på ting som "læraren bør vite" i helger og kvelder, og som ikke kan vente til arbeidstid?

Gjest Raindrops

Kan du gi eksempler på ting som "læraren bør vite" i helger og kvelder, og som ikke kan vente til arbeidstid?

Det er jeg også litt nysgjerrig på, har vanskelig for å se for meg hva slags situasjoner som er viktig for en lærer å høre om med det samme.

Gjest navnelapp

Dersom det har vore ein mobbeepisode på skulevegen fredag ettermiddag, dersom barnet mitt fortel om noko som har skjedd med andre i klassen som læraren ikkje har fått med seg, eller viss nokon har kontakta meg som klassekontakt om ein episode deira barn har vore involvert i. Då sender eg ei melding eller ein mail når eg får vite om det, slik at eg ikkje gløymer det, så har læraren det skriftleg slik at han/ho huskar det og så kan han/ho ta fatt i det over helga. Eg har elendig korttidshukommelse... Det kan gjerne vente til over helga med respons, men då har eg sagt frå eller formidla beskjeden vidare og den kan takast fatt i når læraren er på jobb igjen.

Min terskel går der hvor lærerne har satt den. Den ene vil vite ting, den andre ikke. Så da forholder jeg meg til det. Den ene synes det er greit at vi som foreldre ringer etter 18, den andre ikke.

Men andre veien da? Hva får lærere til å tro at det alltid passer foreldre å ta telefonen? Jeg har opplevd lærere som alltid ringer i tiden mellom 16 og 18, og som da blir forundret over at jeg ikke kan snakke. Og siden jeg er alene med ungene, så er det jeg som henter, handler, hjelper med lekser, mm i denne tiden. Men neida, disse lærerene ringer konstant og blir sure når jeg sier jeg ikke kan snakke, eller vil snakke med unger rundt meg.

Samtidig opplever jeg skoler og lærere som ikke klarer å vente 5 minutter med å få tak i meg på dagtid, nei da ringer de neste person på lista. Om noe som ikke haster! Jeg har flere ganger opplevd å sitte i møte på jobben og det ringer fra skolen, går da ut og ringer opp. Men da har de allerede ringt min mamma. Som ikke er noe annet enn en pårørende ved kriser.

Dersom det har vore ein mobbeepisode på skulevegen fredag ettermiddag, dersom barnet mitt fortel om noko som har skjedd med andre i klassen som læraren ikkje har fått med seg, eller viss nokon har kontakta meg som klassekontakt om ein episode deira barn har vore involvert i. Då sender eg ei melding eller ein mail når eg får vite om det, slik at eg ikkje gløymer det, så har læraren det skriftleg slik at han/ho huskar det og så kan han/ho ta fatt i det over helga. Eg har elendig korttidshukommelse... Det kan gjerne vente til over helga med respons, men då har eg sagt frå eller formidla beskjeden vidare og den kan takast fatt i når læraren er på jobb igjen.

Jeg er helt enig i at dette er episoder som læreren bør få vite om. Men jeg er helt uenig i at man skal sende en sms om dette, med mindre det avdekkes mobbing. (I dette tilfellet velger jeg å vise til elevundersøkelsen og Udirs definisjon av mobbing: "gjentatt negativ eller ”ondsinnet” atferd fra en eller flere rettet mot en elev som har vansker for å forsvare seg. Gjentatt erting på en ubehagelig og sårende måte er også mobbing. Atferden må finne sted 2 eller 3 ganger i måneden eller ofte for å defineres som mobbing. Dette er i tråd med internasjonal forskning." (http://www.udir.no/Artikler/_Brukerundersokelser/Definisjonen-av-mobbing---Elevundersokelsen-2008/).)

Selv om du tenker at "det kan gjerne vente til over helga med respons", så vil sannsynligvis læreren føle at han/hun må agere, og om han/hun ikke får gjort noe der og da, så vil man bruke hele helgen eller kvelden på å legge strategier for hvordan man skal gripe dette an.

Ved mindre alvorlige ting du bare "må" få gitt beskjed om for at du ikke skal glemme det, synes jeg du heller burde sette en huskelapp til deg selv. Hva om læreren til dine barn ikke gir ut mobilnummeret sitt, glemmer du beskjeder da? Eller hva om læreren selv har lett for å glemme ting gjennom helgen, og følgelig glemmer beskjeden din, selv om du har sendt den på sms?

Endret av Frøken Smilla

Jobber som lærer på 7. trinn, og har hatt klassen i noen år. Har på et tidligere tidspunkt gitt ut mitt private mobilnummer etter ønske fra foreldre, men har understreket at det er ment dersom det oppstår noe særdeles viktig som ikke kan vente til kontortid (kontortelefon). Jeg har også sagt at jeg kan motta korte meldinger/beskjeder på sms om det er veldig viktig.

Men...

Blir oppringt både titt og ofte etter arbeidstid og i helger, med beskjeder som fint kan vente til mandag. Dette er kun bagateller, og foreldrene "skravler i veg" - slik at jeg ofte får en følelse av at de tror vi er venninner. Ender opp med at jeg må stoppe dem litt "brått" for å kunne legge på.

Mange av de samme foreldrene forsøker ved jevne mellomrom å legge meg til på facebook, noe jeg avviser.

Det har blitt så mye at jeg tok det opp på siste foreldremøte (der halvparten av de overnevnte foreldre aldri stiller), samt der jeg har forklart at nummeret ikke skal brukes utenom kriser. Jenteintriger, krangler, ting som skjer hjemme, intriger på msn o.l er ikke kriser!

Senest i går ringte en mor for å fortelle at datteren hadde fått mensen og synes dette var flaut (denne beskjeden var altså så viktig at den ikke kunne vente til mandag).

Jeg kommer nå til å bytte nummer, og har lært at privat mobilnummer ikke skal deles ut. Trodde det var mulig for folk å skille mellom viktig og ikke-viktig...

Hvor går din terskel for å ringe lærer?

Tro meg jeg føler med deg. Har det helt på samme måte selv og angrer sinnsykt på at jeg overhodet gav ut nummeret mitt. Vi har sendt ut felles brev fra trinnet, men det hjalp ikke det spøtt..

Annonse

Gjest navnelapp

Selv om du tenker at "det kan gjerne vente til over helga med respons", så vil sannsynligvis læreren føle at han/hun må agere, og om han/hun ikke får gjort noe der og da, så vil man bruke hele helgen eller kvelden på å legge strategier for hvordan man skal gripe dette an.

Vi har jo snakka om dette, at eg gjer det på denne måten, og at han syns det er ok. Hadde han bede meg løyse det på ein annan måte så hadde eg sjølvsagt gjort det. Dette har skjedd kanskje fire-fem gongar i halvåret, og halvparten av tilfella kjem av min funksjon som klassekontakt.

Den terskelen er skyhøy. Tror jeg har sendt en sms 1 gang, men det var etter avtale.

Jeg hater at folk ikke respekterer min arbeidstid, defor er jeg nøye med å respektere andres.

Er det ting som skjer fredag eller den dagen kontaktlærer har fri sender jeg dette bare i melding på itslearning, eller skriver det opp på en lapp og tar det neste arbeidsdag.

I løpet av 10 år på skolen, har jeg kontaktet lærer fire ganger utenfor arbeidstid.

To ganger for å informere om smittsom sykdom (kikhoste og svineinfluensa), en gang for å spørre om eleven kunne ta med seg en gjest til neste skoledag, og en gang på grunn av noe som måtte organiseres før skolestart mandag.

Disse gangene har jeg ikke ringt, men sendt sms, slik at lærer kan besvare henvendelsen når det passer.

Ut over denne typen hastehenvendelser, sender jeg alltid mail.

Jeg har ikke ringt en lærer i løpet av mine barns skoletid.

Annonse

Den terskelen er skyhøy. Tror jeg har sendt en sms 1 gang, men det var etter avtale.

Jeg hater at folk ikke respekterer min arbeidstid, defor er jeg nøye med å respektere andres.

Er det ting som skjer fredag eller den dagen kontaktlærer har fri sender jeg dette bare i melding på itslearning, eller skriver det opp på en lapp og tar det neste arbeidsdag.

Signerer!

Terskelen er høy og er noe jeg til dags dato ikke har gjort. Mail med kort beskjed om tema og viktihetsgrad og beskjed om at de tar kontakt når det passer synes jeg er en god løsning.

Vi har jo snakka om dette, at eg gjer det på denne måten, og at han syns det er ok. Hadde han bede meg løyse det på ein annan måte så hadde eg sjølvsagt gjort det. Dette har skjedd kanskje fire-fem gongar i halvåret, og halvparten av tilfella kjem av min funksjon som klassekontakt.

Når man har klarert det og avtalt det, er jo saken litt annerledes. I TS' tilfelle er jo ikke det gjort, snarere tvert i mot.

Gjest annemor30

Jeg tenker at hva kan læreren få gjort med "den situasjonen" fra fredag klokken 16 - mandag klokken 08? Ingenting.. Ingen kan forvente at læreren jobber for foreldrene i helga? Uansett hva som er grunnen ringer jeg skoeln mandag ettter klokken 08 så får evt kontorpersonalet gi læreren beskjed. Samtidig har jeg gjort skole/barnehage oppmerksom på at jeg treffes mellom da og da pga jobbsituasjon;-) Respekt begge veier:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...