AnonymBruker Skrevet 5. september 2010 #1 Skrevet 5. september 2010 Før vi ble sammen skaffet jeg meg kjæledyr som jeg fortsatt har. Nå bor vi sammen og kjæledyret er fortsatt kun mitt ansvar økonomisk. Jeg betaler alt av utgifter. Problemet er at dyret har en uvane med å ødelegge enkelte spesifikke ting. Da jeg bodde alene var det ikke noe problem for meg siden jeg bare ryddet bort slike ting når dyret skal være alene hjemme. Men min samboer derimot klarer ikke å rydde bort etter seg. Kjæledyret mitt har allerede ødelagt to av min samboers ting, og da har jeg betalt han erstatning (om lag 1500 kr) siden det jo er mitt dyr. Men nå er jeg drittlei av at samboeren min ikke klarer å rydde bort etter seg, som jo fører til ødelagte ting og at jeg må punge ut. Hva synes dere, hva er rimelig her?
Jade Skrevet 5. september 2010 #2 Skrevet 5. september 2010 (endret) Hvis dere skal bo sammen, og han skal passe dyret, så må dere ha ansvar for dyret begge to (dvs. at han har ansvar for å rydde vekk ting som ikke må ødelegges). Ellers fungerer det ikke. Da må du ha dyret på dyrepensjonat eller ta det med deg hver gang du går ut av huset. Endret 5. september 2010 av Jade
LukaFrost Skrevet 5. september 2010 #3 Skrevet 5. september 2010 Hvis man ikke kan legge fra seg ting på normale steder, fx en bok på et bord, burde du igrunnen erstatte dette. Ledninger bør også kunne ligge ubeskytta. Jeg hadde ikke orka å måtte gjemme vekk alt mulig og dermed revurdert samboerskapet.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2010 #4 Skrevet 5. september 2010 HÆ? du betalte han 1500 kr?? hva skjedde med det som er mitt er ditt. Typen min ville ALDRI latt meg betale dette. Vi ville funnet ut en løsning sammen. Når jeg har kjæledyr i huset hans blir det automatisk hans sitt også. Dette er så alt for norskt, trist nok
Shade Skrevet 5. september 2010 #6 Skrevet 5. september 2010 Så lenge dere bor sammen og han er klar over at hunden din tygger i stykker tingene hvis han ikke legger de vekk synes jeg det er helt greit å si til han "Nå har jeg erstattet tingene dine to ganger men jeg kommer ikke til å gjøre det flere ganger. Du må selv passe på å legge de utenfor rekkevidden til *sett inn hundens navn*"
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2010 #7 Skrevet 5. september 2010 HÆ? du betalte han 1500 kr?? .....Dette er så alt for norskt, trist nok Ja, er ikke norsk selv og har reagert på sånne ting som regnes å være "vanlige" her.Man føler seg jo nullverdt etterpå, eller verdt 1500 kroner . Jeg ville selvsagt foreslått å betale, men håpet at han sier nei, og prøvd å kjøpe tingen selv, eller noe, men at han tar imot.....Ellers så har jeg ikke kjæledyr , har dyrefobi, men reagerte på dette.
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2010 #8 Skrevet 5. september 2010 Jeg ville insistert på å betale hvis dyret mitt ødela noe som var kjæresten min sitt. Men når jeg ber han være forsiktig med ting, og han driter i det, hadde det ikke vært like selsagt å punge ut. Han ville ikke hatt noe betaling, men. Jeg er veldig norsk på det området. Mitt dyr gjør skade, jeg betaler. Men ikke hvis kjæresten er totalt careless med tanke på hva han bør legge vekk når dyret er hjemme alene.
Rosalie Skrevet 5. september 2010 #9 Skrevet 5. september 2010 Spørs nå vitterlig hvilke ting, da, og hvilke begrensninger man legger på dyret i bevegelse i boligen. Får dyret vandre fritt rundt i boligen selv om man vet at dyret ødelegger, hadde jeg forventet at dyrets eier betalte for reparasjon/nytt innkjøp.
Nuith Skrevet 5. september 2010 #10 Skrevet 5. september 2010 Tja, for å ta et eksempel; min mors hund. Hunden elsker å spise brukte truser. Dette unngås ved å ikke etterlate brukte truser på gulvet. Om noen gjentatte ganger hadde etterlatt brukte truser på gulvet, fått dem spist opp og krevd erstatning, hadde jeg bare ledd. Dersom det er tilsvarende enkelt å unngå skade fra ditt kjæledyr, syns jeg typen kan skylde på seg selv.
Gjest Kim Skrevet 5. september 2010 #11 Skrevet 5. september 2010 Ser ikke noe fremtid i slike forhold...
Piper Skrevet 5. september 2010 #12 Skrevet 5. september 2010 Er det mulig å oppdra dyret bedre? Veldig vanskelig å oppdra dyret, når det bare skjer når eier er vekke. Det er i alle fall slik her hjemme hos oss, men hunden min tar bare mine ting og alle andre sine ting får være i fred. Men det er umulig for meg å irettesette henne, siden hun bare gjør det når hun er alene. Derfor passer jeg på at mine ting ikke er tilgjengelig for henne når hun er alene, noe jeg mener ts sin samboer også får gjøre. Man kan ikke legge fra seg ting der man vil, når man vet at dyret ødelegger tingene. Og jeg hadde ikke erstattet de tingene, for når man vet at de kan bli ødelegat når man legger de fra seg der man gjør, så gjør man det på eget ansvar, for man er da vel vitende om at tingene kan bli øedelagt. Og til ts, slutt å betale han, for du kan jo risikere at han legger i fra seg ting som han ikke verdsetter, bare for å få deg til å betale. Sleipt, og beklageligvis kan det bli slik, selv om han ikke er slik til å begynne med. Veldig enkelt å legge fra seg noe man ønsker en nyere utgave av, for da får han jo deg til å betale for den.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2010 #13 Skrevet 5. september 2010 Dårlig oppdragelse gir uønsket oppførsel.. sånn er det bare. Gjør alt som Cesar Milan = problem solved. Her mistenker jeg at eieren duller alt for mye med bikkja, og lar den slippe unna med alt mulig.
Mann_30 Skrevet 5. september 2010 #14 Skrevet 5. september 2010 Nå sto det vel ikke at det var en hund.. Så jeg går for at det er en kanin eller noe slags ekkelt gnagerutyske. Ja, du må erstatte. Enkelt og greit. Tipper typen din har mest lyst at du skal bli kvitt dyret uansett. Menn er ikke interesserte i frittgående kaniner. Skaff deg bikkje i stedet hvis du _må_ ha et dyr. Menn liker hunder, de gjør som du sier og du kan trene de til å gjøre ting. Interaksjon.
Piper Skrevet 5. september 2010 #15 Skrevet 5. september 2010 Nå sto det vel ikke at det var en hund.. Så jeg går for at det er en kanin eller noe slags ekkelt gnagerutyske. Ja, du må erstatte. Enkelt og greit. Tipper typen din har mest lyst at du skal bli kvitt dyret uansett. Menn er ikke interesserte i frittgående kaniner. Skaff deg bikkje i stedet hvis du _må_ ha et dyr. Menn liker hunder, de gjør som du sier og du kan trene de til å gjøre ting. Interaksjon. Nå sto det vel ikke at det var en kanin heller, så synsingen din blir nå ikke noe bedre enn synsingen om det var en hund.
Piper Skrevet 5. september 2010 #16 Skrevet 5. september 2010 Dårlig oppdragelse gir uønsket oppførsel.. sånn er det bare. Gjør alt som Cesar Milan = problem solved. Her mistenker jeg at eieren duller alt for mye med bikkja, og lar den slippe unna med alt mulig. Forferdelig mye synsing på folk her inne, for selv om dyrene er godt oppdratt når man er tilstedet, kan enkelte dyr få problemer når de er alene. Men på KG er man ekseprt på å lage sin egen versjon av alt, og så tror man at man selv sitter med fasiten. Fatter og begriper ikke hvorfor man må lage sin egen historie, kan du forklare det til meg?
Jade Skrevet 5. september 2010 #17 Skrevet 5. september 2010 Det hadde vært litt greitt å vite hvilket dyr dette var. Er det et dyr som kan være i bur (en ilder eller en rotte, f.eks.)? Er det et dyr som *kan* oppdras? Kan det læres opp til også å respektere samboerens grenser? Hva er det den ødelegger? Er det bøker? Eller er det sko? Det er litt vesentlig. Bøker kan plasseres høyt i en bokhylle, mens sko står liksom nede i gangen i skostativet eller på gulvet lett tilgjengelig. Man kan ikke forvente at samboer skal huske å sette skoene sine på hattehylla for at de ikke skal bli gnagd ihjel.
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2010 #18 Skrevet 5. september 2010 Er det mulig å oppdra dyret bedre? det samme tenkte jeg. jeg vet at hunder har en tendens til å bli destruktive når de blir forlatt. dette er rent og pent eierens feil. seperasjonsangst er dessverre ikke uvanlig blant hunder som ikke har lært seg å være hjemme alene. det er trist at mennesker ikke skaffer seg grunnleggende kunnskap før de skaffer seg kjæledyr.. vil også påpeke at jeg mener ikke det er det som er tilfelle hos TS, men det var den tanken som slo meg med det samme jeg leste innlegget Tz
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2010 #19 Skrevet 5. september 2010 Veldig vanskelig å oppdra dyret, når det bare skjer når eier er vekke. Det er i alle fall slik her hjemme hos oss, men hunden min tar bare mine ting og alle andre sine ting får være i fred. Men det er umulig for meg å irettesette henne, siden hun bare gjør det når hun er alene. Derfor passer jeg på at mine ting ikke er tilgjengelig for henne når hun er alene, noe jeg mener ts sin samboer også får gjøre. Man kan ikke legge fra seg ting der man vil, når man vet at dyret ødelegger tingene. Og jeg hadde ikke erstattet de tingene, for når man vet at de kan bli ødelegat når man legger de fra seg der man gjør, så gjør man det på eget ansvar, for man er da vel vitende om at tingene kan bli øedelagt. Og til ts, slutt å betale han, for du kan jo risikere at han legger i fra seg ting som han ikke verdsetter, bare for å få deg til å betale. Sleipt, og beklageligvis kan det bli slik, selv om han ikke er slik til å begynne med. Veldig enkelt å legge fra seg noe man ønsker en nyere utgave av, for da får han jo deg til å betale for den. feil! at hunder er destruktive når de er alene tyder ofte på en ting. seperasjonsangst. det er fullt mulig å vende dem av med dette, men igjen burde dette gjøres fra valpestadiet
Gjest lurt.. Skrevet 5. september 2010 #20 Skrevet 5. september 2010 Tja, for å ta et eksempel; min mors hund. Hunden elsker å spise brukte truser. Dette unngås ved å ikke etterlate brukte truser på gulvet. Om noen gjentatte ganger hadde etterlatt brukte truser på gulvet, fått dem spist opp og krevd erstatning, hadde jeg bare ledd. Dersom det er tilsvarende enkelt å unngå skade fra ditt kjæledyr, syns jeg typen kan skylde på seg selv. Hva med å lære din mors hund av med de røtne vanene sine? Synes du det er mer riktig å dressere samboer enn hund, altså? Kan man ikke styre dyret bedre enn som så, burde man nøye seg med gullfisk. Hadde min samboer hatt et dyr som til stadighet ødela mine ting (uansett hvor de lå), hadde jeg krevd at hun enten begrenset dyret f.eks i bur, eller fikk skikk på oppførselen til vesenet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå