Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger litt hjelp her jeg sitter og leser anatomi. Rundt et atom er det såkalte elektronskall med elektroner i. Som jeg har forstått det er det i det innerste elektronskallet max 2 elektroner, i det neste max 8, men hvordan er det videre? Prøver å få ett bilde av hvordan disse forskjellige atomene er, men det er litt vanskelig når jeg ikke vet hvordan denne "tallrekken" fortsetter.

Håper det er noen som kan gi meg ett svar på dette! :)

Skrevet

Anatomi?

Jeg fikk plutselig totalt sperre her, men er det ikke 2-8-16-32-..., da? :sjenert:

Skrevet

Ja, eller det er grunnleggende kjemi dette da, men må kunne dette for å forstå anatomien. :)

Etter 32 da? Vet det er noen grunnstoffer som har over 100 elektroner, så da kan det ikke stoppe på 32? Hehe, angrer på at jeg ikke hadde kjemi på vgs nå, altså!

Skrevet

Ja, det er vi flere som angret på. ;)

Rekken er følgende: 2-8-18-32-50

:) Bedrev litt vranglære ista. :sjenert:

(Samme anonyme bruker som over. ;) )

Skrevet

2n^2, hvor n er hvilket skallnr det er snakk om.

Skall 1: 2*1^2 = 2

Skall 2: 2*2^2 = 8

Skall 3: 2*3^2 = 18

Skall 4: 2*4^2 = 32

Skall 5: 2*5^2 = 50

Merk at ingen kjente elementer har mange nok elektroner til å fylle mer enn skall 4 helt opp, så selv om skall 5 har plass til 50 er det ingen elementer som bruker alle disse plassene.

Skallene er dessuten delt i underskall, disse har også ulikt antall plasser i seg. Skall 2 har underskallene s (2 plasser) og p (6 plasser) som til sammen utgjør 8 plasser, skall 3 har s (2), p (6) og d (10) som til sammen utgjør 18 plasser, og sånn fortsetter det med et ekstra underskall med fire mer plasser enn foregående underskall for hvert atomskall man legger til utover.

Skrevet

I det innerste skallet er det max 2, i alle de andre skallene er det max 8. Det er derfor vi har edelmetaller, for de er de atomene som har fulle atomskall på 8 elektroner. Disse stoffene er veldig lite reaktive, nettopp fordi det ytre skallet (og dermed også de innerste, men det er uviktig) er fullt, og stoffer reagerer ved å dele elektronene i det ytre skallet.

Skrevet

I det innerste skallet er det max 2, i alle de andre skallene er det max 8. Det er derfor vi har edelmetaller, for de er de atomene som har fulle atomskall på 8 elektroner. Disse stoffene er veldig lite reaktive, nettopp fordi det ytre skallet (og dermed også de innerste, men det er uviktig) er fullt, og stoffer reagerer ved å dele elektronene i det ytre skallet.

Det høres ut som om du beskriver edelgasser, ikke edelmetaller... :P Raden helt til høyre i periodesystemet, helium, neon osv er edelgassene.

Edle metaller er noe annet....

Skrevet

Aha, så det er 2, 8, 18, 32, 50, men ingen kan fylle opp det siste skallet. Men er det slik at det ytterste skallet ikke kan ha over 8 elektroner? Hvis det er 8 elektroner i det ytterste skallet er jo atomet mest stabilt(?), men kan det være over 8 elektroner? Mener å ha lest at et atom kan gi fra seg et elektron til et annet atom for å få en stabil elektronfordeling. Har dette atomet da 9 elektroner i ytterste skall? eller har det 8 i nest ytterste skall, og 1 i ytterste skall?

Blir helt forvirra av dette jeg :gjeiper:

Skrevet

Aha, så det er 2, 8, 18, 32, 50, men ingen kan fylle opp det siste skallet. Men er det slik at det ytterste skallet ikke kan ha over 8 elektroner? Hvis det er 8 elektroner i det ytterste skallet er jo atomet mest stabilt(?), men kan det være over 8 elektroner? Mener å ha lest at et atom kan gi fra seg et elektron til et annet atom for å få en stabil elektronfordeling. Har dette atomet da 9 elektroner i ytterste skall? eller har det 8 i nest ytterste skall, og 1 i ytterste skall?

Blir helt forvirra av dette jeg :gjeiper:

Skjønner at du blir forvirra, ja. Er mye rart å holde orden på. :)

Ingen fyller opp det siste skallet, så vidt jeg vet.

Alle ønsker å ha 8 elektroner i sitt ytterste skall (her blir unntaket hydrogen og helium, som bare har plass til 2 elektroner i sitt ytterste skall, om du skjønner..?), men av alle grunnstoffene er det bare edelgassene (lengst til høyre i det periodiske system) som faktisk har det. Disse er mest stabile. Siden atomer ønsker å ha åtte, så kan de både ta opp et elektron (f.eks. om de har 7 i sitt ytterste skall), eller gi fra seg ett elektron (f.eks. om de har 9 i sitt ytterste skall).

Eller noe sånt.. :sjenert: Sikkert noen som kan forklare dette mye bedre. Kjemi er ikke min sterkeste side. :fnise:

Skrevet

Skjønner at du blir forvirra, ja. Er mye rart å holde orden på. :)

Ingen fyller opp det siste skallet, så vidt jeg vet.

Alle ønsker å ha 8 elektroner i sitt ytterste skall (her blir unntaket hydrogen og helium, som bare har plass til 2 elektroner i sitt ytterste skall, om du skjønner..?), men av alle grunnstoffene er det bare edelgassene (lengst til høyre i det periodiske system) som faktisk har det. Disse er mest stabile. Siden atomer ønsker å ha åtte, så kan de både ta opp et elektron (f.eks. om de har 7 i sitt ytterste skall), eller gi fra seg ett elektron (f.eks. om de har 9 i sitt ytterste skall).

Eller noe sånt.. :sjenert: Sikkert noen som kan forklare dette mye bedre. Kjemi er ikke min sterkeste side. :fnise:

Ja, ok. Da skjønner jeg. Er forferdelig mye nytt å sette seg inn i når man ikke har vært borti dette før, merker jeg. Men det er jo noe jeg må lære meg om jeg vil stå på eksamen, så da er det ikke annet å gjøre enn å sette seg inn i det med en gang :sjenert:

Kan ikke akkurat skryte på meg at kjemi er min sterkeste side heller. :fnise:

Skrevet

Jeg vil bare si at det er feil å si at elektroner ligger rundt et atom. For et atom består av elektroner og protoner (og noen ganger nøytroner).

Protoner ligger i atomkjernen, og rundt atomkjernen svirrer det skall av elektroner. Nøytronene ligger også i atomkjernen sammen med protonene. Nøytonene er nøytrale, og beskriver de forskjellige isotopene et atom/grunnstoff kan ha.

Protonene i atomkjernen er positive og elektronene er negative.

Jeg sitter her med periodesystemet.

1.skall er max 2

2.skall er max 8

3.skall er max 8 eller 18, spørs om det er hovedgrupper eller innskuddmetaller

så er det store forskjeller i de andre skallene, fra skall 4 og utover.

Du burde se på periodesystemet, for der har du en god oversikt :jepp:

Skrevet

Du må da absolutt ikke kunne kjemi for å lære anatomi.

Selv om du etterhvert skal ha biokjemi, så er det noe helt annet.

Skrevet (endret)

Jeg vil bare si at det er feil å si at elektroner ligger rundt et atom. For et atom består av elektroner og protoner (og noen ganger nøytroner).

Protoner ligger i atomkjernen, og rundt atomkjernen svirrer det skall av elektroner.

Hehe, beklager. Var visst en liten feil der. Vet egentlig at atomer består av protoner, elektroner og nøytroner, og det var egentlig atomkjernen jeg mente :gjeiper:

Endret av Pjusk
Skrevet

Du må da absolutt ikke kunne kjemi for å lære anatomi.

Selv om du etterhvert skal ha biokjemi, så er det noe helt annet.

Nei, man må kanskje ikke det, men jeg startet rett på kapittel 2 i anatomiboken, og begynte å lese om "celler". Jeg merket ganske fort da, at om jeg hadde lest kapittel 1 først, så hadde jeg ikke hatt behov for å søke opp nesten tredjehvert ord som sto. Så da bestemte jeg meg for å lese kapittel 1 om "Grunnleggende kjemi" først. Derfor vil jeg si at JEG i allefall må lese denne grunnleggende kjemien for å forstå resten av anatomien :)

Skrevet

Hehe, beklager. Var visst en liten feil der. Vet egentlig at atomer består av protoner, elektroner og nøytroner, og det var egentlig atomkjernen jeg mente :gjeiper:

Ja, tenkte bare det var lurt å si ifra i tilfelle rottefelle :ler:

Hvorfor ligger tråden atomer og eletroner under reiseliv? :klø:

Annonse
Skrevet

Jeg synes i begynnelsen det var veldig forvirrende med oktettregelen, da de større atomene har plass til mange flere enn 8 elektroner i hvert "skall". Når man har kjemi på litt høyere nivåer, ser man bort ifra den typiske atommodellen hvor elektronene svirrer i baner rundt atomkjernen, for det ser overhodet ikke sånn ut i det hele tatt, dette er bare en veldig forenkling.

Veldig enkelt forklart kan du tenke deg et hvert av skallene har forskjellige energinivåer, og den mest stabile konfigurasjoen er når de første 8 plassene (to for helium og hydrogen) er fylt opp. Selv om det er plass til 32 elektroner ytterst, er det disse 8 som gir den mest stabile sammensetningen.

Men generelt behøver du ikke tenke noe på de større stoffene overhodet, med mindre du skal studere fysikk/kjemi etc på veldig høyt nivå. :)

Skrevet

Jeg synes i begynnelsen det var veldig forvirrende med oktettregelen, da de større atomene har plass til mange flere enn 8 elektroner i hvert "skall". Når man har kjemi på litt høyere nivåer, ser man bort ifra den typiske atommodellen hvor elektronene svirrer i baner rundt atomkjernen, for det ser overhodet ikke sånn ut i det hele tatt, dette er bare en veldig forenkling.

Veldig enkelt forklart kan du tenke deg et hvert av skallene har forskjellige energinivåer, og den mest stabile konfigurasjoen er når de første 8 plassene (to for helium og hydrogen) er fylt opp. Selv om det er plass til 32 elektroner ytterst, er det disse 8 som gir den mest stabile sammensetningen.

Men generelt behøver du ikke tenke noe på de større stoffene overhodet, med mindre du skal studere fysikk/kjemi etc på veldig høyt nivå. :)

Hvordan var det med disse K L M N skallene og s p d f -blokkene? Og så var det så og så mange orbitaler på hvert blokk eller var det skall, med plass til 2 elektroner i hvert orbital.

Holder på med kjemi selv nå, skal ta kjemi 1 og 2 på 1 år :)

Kanskje en av moderatorene syns denne tråden passet under reiseliv fordi det er en reise i seg selv i kjemiens verden :gjeiper:

Skrevet

Hvordan var det med disse K L M N skallene og s p d f -blokkene? Og så var det så og så mange orbitaler på hvert blokk eller var det skall, med plass til 2 elektroner i hvert orbital.

Holder på med kjemi selv nå, skal ta kjemi 1 og 2 på 1 år :)

Kanskje en av moderatorene syns denne tråden passet under reiseliv fordi det er en reise i seg selv i kjemiens verden :gjeiper:

Hehe, det verste er at jo tråden har blitt flyttet FRA generell debatt og til hit... :gjeiper:

Innerste skallet heter vel K, og så videre utover. I det innerste skallet er det bare ett s orbital, med plass til to elektroner. Andre skall har ett s og 3 p med to elektroner i hvert. Og så øker det utover i skallene. Er nok ganske greit forklart i bøkene. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...