Gå til innhold

En i venneflokken snylter og syte over lite penger.

Anbefalte innlegg

Skrevet

En i venneflokken vår begynner å gå meg så innmari på nervene.

Personen har ikke stort mer utbetalt enn oss andre pr måned, men da utbetalt i nav-penger.

Personen i flokken klager på at h*n aldri kan jobbe, og alltid er syk.

Jeg kan ikke avgjøre om h*n er syk og ikke kan jobbe, men jeg kan bli mektig lei når alt skal avgjøres etter denne personens økonomi.

Om tre måneder skulle hele vennegjengen til Paris.

Personen som snylter sitter da og skriver på facebook at h*n er så blakk, og at h*n vet jammen meg ikke om h*n får vært med, til tross for at h*n sa ja til det for en uke siden.

Det hele ender med at flere blir irriterte og oppgitte over at h*n prøver å snylte til seg penger på en skikkelig manipulativ og sleip måte, så samtlige, utenom èn person, trekker seg i fra Paristuren.

Det som da skjer er at en person (de er av samme kjønn, så det er ikke noe forelskelse ute og går her - jeg er heller ikke misunnelig) forslår og betale hele turen for personen, og igjen fikk h*n det som h*n ville. Altså, noe gratis.

Og sånn er h*n ellers og. Jeg har selv gått i fellen, og faktisk betalt ting for personen.

Skal vi alle ut på byen, syter h*n over dårlig råd, inntil samme person som spanderer paristur på h*n foreslår å spandere IGJEN.

Sånn er det alltid. Personen var aldri slik før h*n ble syk, men syk betyr vel ikke at man skal snylte på folk i flere år?

Men denne ene personen har ikke så mange å være med, og betaler gladelig for å få h*n med seg på ting.

Personen som snylter har betrodd seg til meg og sagt at h*n liker å manipulere folk for å få ting. Jeg ble satt ut, og sa til h*n at slik gjør man bare ikke. Personen bare lo.

Jeg kunne sikkert sagt dette til personen i vennegjengen som spanderer på h*n, men jeg vet det vil gå videre til snylteren uansett.

Hva vil jeg med dette?

Å si at snyltere er det verste jeg vet, og jeg vil si noe til denne snylteren, men hva?

:kjefte::kjefte::kjefte:

Jeg er ikke misunnelig, ikke i det hele tatt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det avslører ingen ting å skrive han eller hun, og du poster jo i tillegg som anonym (regner med at du er dame siden det er er Kvinneguide og at dette gjelder en venninne). Det blir veldig slitsomt å lese ord med * i hele tiden, da dette ikke er et tegn som brukes i vanlig skriftspråk.

Skrevet

Det avslører ingen ting å skrive han eller hun, og du poster jo i tillegg som anonym (regner med at du er dame siden det er er Kvinneguide og at dette gjelder en venninne). Det blir veldig slitsomt å lese ord med * i hele tiden, da dette ikke er et tegn som brukes i vanlig skriftspråk.

Da slipper du å lese. :)

Trådstarter.

Skrevet

Personen hadde rimelig raskt forsvunnet ut i periferien av min vennekrets. Og et lite tips: Når personen begynner å klage på pengemangel, f.eks. ifm. turer, så si at "Å, så synd at du ikke kan være med. Vi lover å sende postkort". Men vil dere egentlig ha med denne personen på tur? Kommer garantert til å klage på hotellregninger, ikke ta med penger når dere skal ut å spise, glemmer penger til kollektivtrafikk etc. etc. etc.

Skrevet

Jeg er ikke venner med en snylter en gang, så hvorfor gidder dere å være venner med dette ekle mennesket? Jeg hadde en venninne som snyltet utrolig mye, men hun er ikke min venninne lenger.

Hadde det vært meg hadde jeg trøkka en 50lapp opp i trynet på personen, og bedt han bruke det på prints til jobbsøknader på en eller annen internett cafe.

Jeg er og en av de som virkelig hater snyltere, og jeg blir ikke forundret om vennen din er "syk" og ikke syk, og "blakk" og ikke blakk.

Sparekontoen til han/hun er vel god og fin den.

Æsj, slike mennesker snyltende er tapere uten selvrespekt.

Skrevet

Da slipper du å lese. :)

Trådstarter.

Alle skjønner at det er venninneproblemer uansett. Du trenger ikke å komplisere lesingen.

Skrevet

Lurer egentlig på hvorfor denne person egentlig har så dårlig "råd"?

Skrevet

Snylting fungerer bare så lenge det finnes mennesker som lar seg snylte på. Vær mer ærlig og tøff i slike situasjoner. Hvorfor være redd for at personene som oftest blir utnyttet 'sladrer' til snylteren selv? Det er jo bare positivt. Da får snylteren vite at folk rundt ham/henne vet hvordan han/hun holder på. Jeg ser absolutt ingen grunn til at det ikke skal være en konfrontasjon her. Jeg holder dessuten også med Rosalie sin 'Vi lover å sende postkort.'

Det er da ingen menneskerett å være med på en vennetur.

Dette er jo tydeligvis ingen person som gir deg positiv energi i hverdagen, så kall en spade fr en spade og ikke prøv å unnvik situasjoner og ærlighet her. Det er ikke verdt det.

Skrevet

Why bother, liksom? Sånne venner har du det bedre uten. Sleipe jævel.

Skrevet

Æsj.

Du er sikkert ikke den eneste i vennegjengen som føler det på den måten. Høres ut som han/hun utnytter den han/hun vet ikke har så mange venner.

Utrolig dårlog gjort, og det at vedkommende bevisst manipulerer folk på denne måten er på en måte litt kvalmt.

Skrevet

Snyltere, selvopptatte og grådige mennesker er noe av det værste jeg vet! Forstår godt at du blir irritert!

Hadde en venninne som alltid klaget over at hun hadde lite penger (dette var mens vi studerte). Hun kunne aldri bli med på noen ting, og snakket stadig om pengene hun ikke hadde, til alles store medlidenhet. Men hva brukte hun egentlig de stakkars småpengene sine på? Jo, hun dro på sydenferie hvert år, kjøpte seg både xbox, spill, dvd'er og elektronikk flere ganger, hadde stor hybel med eget bad og kjøkken (som foreldrene betalte på). Så når det gjaldt SEG SELV kunne hun bruke penger, men alle andre var ikke verdt noen ting.

Hva fikk jeg i bursdagsgave? En julemarsipan fra Rimi. Og jeg har bursdag i Oktober.

Beklager avsporingen, men da jeg leste innleget ditt kjente jeg bare irritasjonen koke. En ordentlig venn oppfører seg ikke slik som du beskriver!

Skrevet

En i venneflokken vår begynner å gå meg så innmari på nervene.

Personen har ikke stort mer utbetalt enn oss andre pr måned, men da utbetalt i nav-penger.

Regner med du mener "mindre" her? Da gir posten plutseli mye mer mening.

Det er veldig slitsomt med sånne mennesker. Støtter Rosalies forslag her. Skvis vedkommende ut hver gang h*n syter og gnåler om pengemangel, så skjønner h*n kanskje at man ikke kan holde på slik...

Skrevet

Hvordan syk er personen? Vet du hva som er galt? Jeg syns det høres veldig rart ut at dette plutselig starta nå personen ble syk.

"NAV-penger" som du kaller det burde holde til det hverdagslige. Kanskje ikke Paris turer i hytt og pine da. Hadde personen en veldig godt betalt jobb før sånn at forskjellen ble veldig stor?

Skrevet

Snakk med de andre (du trenger ikke si at du har snakket med snylteren om at hun liker å manipulere de andre for penger). Si at det var kjempesynd at folk trakk seg fra Paristuren. Det er jo ikke deres feil at hun andre ikke hadde satt av penger til Paristuren. Presiser at hun har like mye penger som dere andre, så det er ikke synd på henne. Foreslå at dere slutter å spandere på henne, og at hun kan lære seg at hvis hun skal ha råd til aktiviteter som koster penger, så må hun bruke mindre penger på andre ting.

Skrevet

1. Du sier at dette har foregått over flere år, og at hun fåt utbetalt sine penger fra NAV. Da får hun utbetalt mindre enn dere. Det er kun det første året man får utbetalt full lønn. Jeg vet ikke hva slags ordning hun har, men du kan være helt sikker på at hun ikke har like stor inntekt som dere lenger. Tror du at Røkke ville fått utbetalt sin fulle lønn hos NAV, hadde han blitt syk? Ikke glem at NAV betaler med våre skattepenger. Det er ikke et utømmelig reservoar.

2. Siden hun ikke har sagt noe om det er det helt sikkert vanskelig og flaut for henne å innrømme det.

3. Hun sliter sannsynligvis med å ikke lenger være i den samme økonomiske klassen som dere, og brekker ryggen på alle pengene hun bruker på venninnesamlingene deres.

4. For meg virker det som om hun forsøker å la dere vite om dette ved å hinte.

5. Om den andre venninnen din har penger til det, og ønsker å spandere, er det hennes valg. Kan ikke se hvorfor du hisser deg opp over det.

6. Jeg tror du tar kommentaren om å lure ting ut av folk ut av sammenheng, og inn i en kontekst hvor den ikke var ment

7. Jeg synes du er en dårlig venn som ikke respekterer når noen i vennegjengen får inn mindre penger enn resten, ikke har råd til det hun pleide å ha råd til tidligere.

8. Uavhengig av hva du synes, vurderer venninnen din det til at hun ikke har råd til det dere gjør.

9. Synes du virkelig at det er teit at venninner ikke har råd til å dra til Paris nå og da? :overrasket::riste:

Konklusjon: Legg dere på hennes økonomiske nivå når dere møtes. Problem over.

Skrevet

Tror slike personer er nytteløst å snakke moral til. Nei snakk heller med de andre og si at dere må slutte å føle at det er deres ansvar å betale for denne personen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...