Gå til innhold

Min datter på 13 vil på språkreise til Malta

Smula2

Anbefalte innlegg

Hun er svært reisevant, vi har vært "jorda rundt", hun er moden og fornuftig - ingen sprellen tenåring kan man si. Hun skal reise med en venninne og ut ifra opplegget STS har for barn 10-14 så må jeg jo anta at det er trygt og fint. Det vil bli en opplevelse for henne og min egne oppfatning er at det er bedre å sende henne nå i denne alderen enn å vente. Neste aldersgruppe er 15-18 og ryktene rundt de turene er røffere og om de er sanne så er det uaktuelt for meg å sende henne da.

Jeg har lyst til å la henne prøve seg. Vi snakker 14 dager.

Hva tenker dere? Kjenner du noen som har deltatt og hva er inntrykket??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var på språkreise til Malta, men reiste med EF språkreiser sommeren jeg var 15 år. Ryktene ang disse turene stemmer nok relativt greit. Greit, reglene var slik at vi ikke hadde lov å drikke o.l, men folk drakk. Det var null regler når det gjaldt utesteder o.l så vi kom jo inn så lett som bare det. På utestedene fløt det av narkotika - veldig passendes miljø for tenåringer ja..

Nå er jeg usikker på hvordan STS arrangerer turen for de yngre barna, men så lenge de har strengere regler når det gjelder innetid o.l så er det vel en grei tur?

Men fortell henne at hun ikke må snike seg ut på kveldene :) Miljøet ute på byen er...ikke passendes for jenter på 13 år. Vet at flere på mitt reisekull ble voldtatt :nei: Tror det var rundt 3-4 jenter den sommeren, av de som reiste på språkreise.

Men hvilken by er det snakk om? Er jo litt forskjell på hvor hen en drar til Malta. Vi bodde midt i St.Julians

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren til en venninne av meg dro alene på språkreise til Bournemouth da hun var 13. Det gikk kjempefint!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig ville ikke anbefale språkreise. Det er intet annet enn en overpriset ferie.

Min venninne har en søster som på den alderen dro på språkreise. Hun skrøt av opplegget, og det hun var mest begeistret for var at arrangørene lot deltakerne gjøre som de ville. Gadd de ikke møte opp til undervisning, så var det helt ok. I bunn og grunn var det en helt vanlig ferie hun dro på; den eneste forskjellen lå i navnet, og såklart i prisen.

Men om man ikke møter opp til undervisning og har ledere som ikke bryr seg om hva du driver med på kveldene kan man vel heller spare de pengene og dra på en helt vanlig ferie.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Hadde vært uaktuelt. Har lest litt for mye negativt om "språkreiser" til at jeg hadde sluppet avgårde en 13-åring på det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nå er det en liten stund siden jeg var tenåring, men utfra det jeg hørte fra venner om disse språkreisene(de dro, jeg ikke) - så hadde jeg aldri latt ungene dra, uansett aldersgruppe.

det var en fylletur som ikke liknet noenting, av typen spy over hele seg og ligge halvdød utenfor utesteder etter utkastelse.

er jo totalt meningsløst.

hadde heller godtatt utveksling på vgs til et annet land hvis man absolutt vil lære seg språk.....

ser ikke helt poenget med at en så ung jente/gutt skal ha et reellt behov for en slik tur, det er jo som en annen her sier; en overpriset ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var alene på språkreise da jeg var 13. Jeg reiste med EF da og var i en gruppe fra 10- 14 år. Jeg hadde "the best time of my life". 3 uker uten foreldre og fikk masse nye venner. Vi hadde det relativt strengt med innetider, men kunne fritt oppholde oss hvor vi ville så lenge vi kom på skolen og kom hjem til riktig tid. Vi hadde egne aktiviteter hver dag og eget discotek i byen som var for ungdom i denne aldersgruppen på språkreise. Det var ingen drikking eller noe slikt tull.

Dette er jo nesten 20 år siden. Jeg vet ikke om jeg ville sendt barnet mitt selv når det blir 13. Da ville jeg hvert fall valgt et litt "rolig" litt mindre sted som ikke er kjent for masse fyll og bråk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke barn, men aldri i verden om jeg ville sendt min hypotetiske 13-åring på språkreise.

Da jeg var 15, var jeg på språkreise til St. Julians(ta forbehold om at dette er 27 år siden). I teorien var det illegalt for oss å drikke, men samtlige av oss gjorde det likevel, og lederne brydde seg overhodet ikke om det(isteden viste det seg efterhvert at de mer enn gjerne satt seg ned og tok en drink sammen med oss...). Det hele var kort og godt ingenting annet enn et fyllekalass, og det ble ikke akkurat noe bedre av at det er/var så godt som umulig å bli kastet ut av utesteder der(i voksen alder sovnet jeg i en sofa på et utested i St. Julians, og da bartenderen fikk det med seg, var alt han gjorde å vekke meg, for så å spørre hva jeg ville ha(først ba jeg om et glass van, hvilket jeg fikk, og derefter spurte jeg efter en tequilla-shot, og det fikk jeg...)). Og, som andre her har påpekt: Miljøet på utestedene i St. Julians er alt annet enn passende for en tenåring.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg reiste som 15 åring på språkreise til Malta med STS(2007) Dette er en av de beste sommerene jeg har hatt:) Vi hadde kjempeflinke og ansvarsbevisste ledere som passet på oss, og vi lærte mye:) Fikk venner for livet:) Ble kjent med noen som reiste med EF, og der brydde ikke lederne seg om hva de unge gjorde...de var ute, drakk, og noen ble voldtatt! Så hvis datteren din skal reise på språkreise, dra med STS:) Jeg vurderer faktisk å søke om å bli leder for en gruppe ungdommer på Malta;) Siden jeg har vært der, vet jeg litt om stedet, og om hva ungdommene ønsker av en slik ferieopplevelse:)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommeren 2008 dro datteren min på språkreise til Malta..Hun var da 13 år, og det gikk kjempefint:) Hun har fremdeles kontakt med mange hun møtte der:) Jeg skal innrømme at jeg ikke var spessielt begeistret da hun fortalte at hun ville på språkreise, men etter at jeg hadde undersøkt litt om de ulike byråene, kom vi frem til at STS var det beste og tryggeste alternativet for datteren vår. :jepp:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke latt henne reise til Malta. Maltesere snakker veldig gebrokkent engelsk, og jeg mener at man skal ha skikkelig utbytte av språkreisen. Men la henne gjerne reise til England, og da med EF. Nå er det riktignok noen år siden jeg var i rett alder, men EF hadde i hvertfall da et skikkelig opplegg, med faktisk nulltoleranse for alkohol, mye skoleundervisning og mindre strandliv enn STS etc.

Mine venninner som reiste til Malta med STS da de var litt eldre enn din datter, kom hjem uten jomfudom (de var ikke 16) og med historier om at de var så dritings at de sovnet på gaten mens lederne bare gikk forbi, evt. serverte de enda mer alkohol. En annen venninne var i Bournmouth med EF da hun var 17, og der ble faktisk folk sendt hjem dersom de ble tatt med en øl i hånda eller dersom de snek seg ut på nattestid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud.. "send min 13 åring avsted"..

Jaja ;)

Dere kan i allefall vente til hun er 15, sånn at hun er litt eldre og litt mer i stand til å ta vare på seg selv!

Og for all del.. hvis man skal på språkreise, bør det være et fornuftig sted.

Malta høres skikkelig lugubert ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Språkreise kan være en veldig fin opplevelse, men du må velge riktig sted. Ja, til språkreise, nei til Malta, av de samme grunnene som er nevnt utallige ganger før i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Både EF og STS har skjerpet inn reglene betraktelig på Malta de siste årene etter de store oppslagene om fylletur og lite oppsyn med ungdommene. Jeg har selv vært leder, og vet at nulltoleransen blir fulgt, folk blir sendt hjem, men selvfølgelig er det mulig at noen drikker uten at vi oppdager det.

I tillegg er juniorkursene enda strengere, med færre ungdommer pr leder.

Når det er sagt, ønsker man virkelig å lære engelsk vil jeg nok heller anbefale Australia, USA eller England i stedet for Malta. Man får praktisert engelsk på Malta også, men gjerne med maltesere som snakker med ganske kraftig aksent, og i tillegg foretrekker mange (de fleste?) maltesisk, noe som gjør sosialisering litt vanskeligere ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uuuups, ja her har jeg tydeligvis gått på en skikkelig smell :sjenert:

Jeg ser av svarene at det ikke er tatt høyde for at jeg sender henne evt på en JUNIOR - altså 10-14 hvor reglene er helt andre enn den gruppen over. Jeg får råd om å vente et par år. Det er helt, helt uaktuelt å sende henne som 16åring nedover.

På den annen side så er ideen om å reise med henne og en venninne nedover selv mer fristende etter hva jeg leser her. Jeg kan rett og slett holde oppsynet med dem selv, så slipper jeg å bekymre meg mer over det.

Takk for innspill:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Mariawatthne

Jeg reiste med STS til Malta, det var rett og slett helt fantastisk ! Møtte mange nye mennesker. Det var ganske så rimelige regler, men jeg\vi som bodde litt utfor byen fikk ikke dra til byen uten en leder. Vi måtte være på rommene klokken 00:00.

Jeg er 15 år, og var der i sommer. Jeg vil annbefale dette, det er en opplevelse hun aldri vil glemme, og kommer ikke til å angre når hun er hjemme igjen.

Så jeg stemmer for at hun får reise, det er en helt utrolig opplevelse, får ikke sagt det nok !

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var selv på språkreise på Malta da jeg var 16, og jeg ville ikke latt mine framtidige barn få dra dit alene. Det gikk helt fint med meg, men det foregikk mye rart. Rare ting kan skje i Norge også, men ikke på samme måte, tror jeg. De skandinaviske språkreisejentene var dessuten årets attraksjon for en del av de lokale og eldre guttene, noe jeg tenker ikke var helt bra.

Nå regner jeg med at en 13-åring vil ha det mye strengere enn de eldre ungdommene, og at det sånn sett ville være en del tryggere. Og jeg skal ikke si at jeg aldri ville sendt en 13-åring på språkreise, men jeg ville da valgt et sted med bedre rykte enn Malta. Og et sted hvor de snakker bedre engelsk, sånn at de får mer ut av oppholdet. Ville heller vurdert et av stedene i England.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Jeg skal på språkreise til malta neste sommer, og gleder meg kjempemasse !

De som skriver at de var på språkreise og drakk osv, og at de aldri ville la sine barn dra dit. Det er jo teit ! Hvis man er forniftig nok, drikker man ikke ! Du burde la datteren din dra, det høres ikke ut som noe problem etter det du skrev om henne. Det er bare de som BRYTER reglene som blir voldtatt, drikker osv. Hvis du følger reglene kommer alt til å gå fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...
Gjest Tonje

Vet det er sent ute med svar , men bare så det er klart , de som reiser i aldersgruppen 10-14 i malta , får ikke dra andre steder enn St.Pauls bay , og der er det meget rolig.

Der er det ingen som drikker , og andre ting.

Det er i st.julians det er festing osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...