Gjest Eurodice Skrevet 4. september 2010 #1 Del Skrevet 4. september 2010 Det er nå ganske mange år siden den "nye" tellemåten ble innført. Man teller en, to, tre, fire, fem, seks, sju, åtte ... atten, nitten, tjue, tjueen ... I kveld så jeg på lottotrekningen, der sa damen tjuesyv. Dette har jeg hørt flere ganger, i mine ører høres det helt feil. Hvis det skal være konsistens mellom tall, må det hete tjuesju. Det blir en artig utfordring for mange av dagens unge som ikke skjelner mellom de forskjellige lydene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Taxmannen Skrevet 4. september 2010 #2 Del Skrevet 4. september 2010 jeg hater når folk sir de i motsatt rekkefølge. ''ja det blir fem-å-netty'' 95 altså.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 4. september 2010 #3 Del Skrevet 4. september 2010 Jeg sier syv og ikke sju. Sier dermed også tjuesyv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 4. september 2010 #4 Del Skrevet 4. september 2010 Jeg sier syv og ikke sju. Sier dermed også tjuesyv. Jeg sier også syv, men jeg teller på denne måten når jeg kommer til 20. Jeg sier tyve, en-og-tyve, to-og-tyve ... syv-og-tyve ... Hvis man sier "sju", må man også si "tjue" (eller omvendt) etter min oppfatning. "Syv" og "tjue" passer ikke sammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2010 #5 Del Skrevet 4. september 2010 jeg sier tyve-en, tyve-to, tyve-tre. tredve-en, tredve-to, tredve-tre. izza free country Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kråkesaks Skrevet 4. september 2010 #6 Del Skrevet 4. september 2010 Jeg sier også syv, men jeg teller på denne måten når jeg kommer til 20. Jeg sier tyve, en-og-tyve, to-og-tyve ... syv-og-tyve ... Hvis man sier "sju", må man også si "tjue" (eller omvendt) etter min oppfatning. "Syv" og "tjue" passer ikke sammen. Enig. Enten tjuesju eller syvogtyve. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thefainter Skrevet 4. september 2010 #7 Del Skrevet 4. september 2010 Enig. Enten tjuesju eller syvogtyve. Enig! Jeg sier Tredve(trædve) istedenfor Tretti, og det er ofte folk ikke skjønner hvilket tall jeg mener. Det syns jeg er utrolig irriterende, for jeg syns tredve er finere enn tretti Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 4. september 2010 #8 Del Skrevet 4. september 2010 jeg sier tyve-en, tyve-to, tyve-tre. tredve-en, tredve-to, tredve-tre. izza free country mmmm særlig. "ja jeg blir tredve-tre neste uke" hahahahaha Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Applecore Skrevet 5. september 2010 #9 Del Skrevet 5. september 2010 Jeg sier ikke syvogtyve, men det hender jeg sier tjuesyv fordi jeg synes tjuesju høres så teit ut. Sjhuesjhuuuu... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 5. september 2010 #10 Del Skrevet 5. september 2010 Jeg er ikke konsekvent når det gjelder å telle på den tyske måten syvogtyve, femogtredve, enogsytti, eller den mer svenske-norskemåten tjueen,trettifem,førtito. Nå er det faktisk slik at jeg på jobben nesten alltid oppgir tall desimal for desimal. to - syv, tre - fem, syv - en. Den taktikken funker dessverre ikke når motparten ikke er vant til det. Jeg bruker forøvrig aldri ordet "sju" for. Jeg sier "syv". Det er det som er normalen med min dialekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2010 #11 Del Skrevet 5. september 2010 Jeg bruker begge deler om hverandre. Det slitsomme er når noen oppgir telefonnummer sånn "treogtyve-syvogfemti-åttognitti-enogførr", da kan du banne på at jeg begynner med å notere 32 7.. "nei, faen" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 5. september 2010 #12 Del Skrevet 5. september 2010 Jeg sier ikke syvogtyve, men det hender jeg sier tjuesyv fordi jeg synes tjuesju høres så teit ut. Sjhuesjhuuuu... Kjueshjuuuu Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 5. september 2010 #13 Del Skrevet 5. september 2010 Dette med å mikse syv/ tyve med sju/ tjue har jeg faktisk aldri tenkt over, men det virker jo veldig logisk at det skal være sånn som Belladonna sier. Jeg må uttale ganske mange tall i løpet av en dag, fordi jeg jobber i butikk. Jeg har lagt meg til den vanen å bruke gammel tellemåte til folk som ser ut som om de er 70+, mens for yngre bruker jeg den "nye" måten, og det er det som egentlig faller naturlig for meg. Jeg sier vanligvis "sju", siden det er naturlig i min dialekt, men sniker inn noen "syv" til eldre, eller folk som hører dårlig. "Tjuesju" er nok ikke like tydelig som "tjuesyv". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2010 #14 Del Skrevet 5. september 2010 Når jeg sier sju sju til yngre folk tror de konsevent at jeg sier 27. Håpløst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiyo Skrevet 5. september 2010 #15 Del Skrevet 5. september 2010 Jeg har egentlig ikke noe jeg sier fast. Jeg kan finne på å si tjuesju eller tjuesyv... it really doesn't matter. Jeg tror ikke dette er noe en skal tenke over. Det er bare slik og der med basta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.A. Skrevet 8. september 2010 #16 Del Skrevet 8. september 2010 Har aldri likt den "nye" telleformen. "Tjuetre, tjuefire" og den slags. På min dialekt høres det ekstra tullete ut. Nei, takke meg til "tre-og-tju', fir'-og-tju'" osv. Dessuten liker jeg ikke ordet "tretti". Tredve, heter det. Det er så mye mer behagelig å si. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 17. september 2010 #17 Del Skrevet 17. september 2010 Eg er einig med TS. Enten tjuesju eller syv-og-tyve. Tjuesyv høyres merkeleg ut. Må innrømme at eg held meg til den gamaldagse tellemåten (ein-og-tjue), syns det høyres så "barnsleg" ut elles... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå