AnonymBruker Skrevet 4. september 2010 #1 Skrevet 4. september 2010 Min mor er 75 år og har meldt seg inn på et sjekkefora jeg aldri har hørt om, men som hennes venninner synes er fantastisk siden et av deres barn har funnet en kjæreste via nettet. Ok, jeg var den som lærte henne å bruke internet og ingen skade er skjedd borsett fra at hun virker som om hun er i overgangsalderen igjen og som om barna har flyttet ut fra redet og hun nylig er blitt skilt og har panikk nå. Barnet mitt bodde hos henne, men bosatte seg i nærmiljøet og bodde der noen år slik at hun fremdeles kunne lage middag par dager i uka, vaske klær, slå av en hyggelig prat. Jeg forstår at hun sørger og føler seg ensom fordi han har flyttet sammen med sin kjæreste og helt på den andre kanten av byen, men i tillegg til dette forumet gikk det to dager før hun meldte seg inn på et treningsenter og hun virker helt opphengt i sin egen slanke kropp og i at så mange unge menn har kontaktet henne på nettet etter at hun betalte for å bli medlem. Samtidig driver hun og bemerker andre som er i langt dårligere form selv om hun vet at de sitter inne og sliter med nervene og ikke tør gå ut. Hun klarer aldri å slappe av og baker boller som hun legger i fryseren, tørker støv mens hun prater i telefonen og klarer ikke slappe av. Det er jeg jeg som datter som ser henne nå, og jeg synes det er betenkelig. Hun er i utmerket form, i alle fall etter at hun truet fastlegen hvis han ikke kontaktet sykehuset og fikk lagt henne inn for sjekk. Selvsagt var alt ok. Jeg synes det er fint hun er så i superform og frisk og rask, men jeg ser at hun sliter. Etter skilsmissen fikk pappa omsorgsretten til oss barna fordi vi ønsket å bo hos han. Jeg flyttet tilbake til henne da jeg begynte på vg. skole, og selv fire år etterpå gikk hun ut på byen fire fem ganger i uken samtidig som hun tok vare på jobben sin. Hun lå med skilsmisseadvokaten, og jeg ser at det er noe galt noe et sted, men jeg vet ikke hva det er. Hun virker manisk nå og tar etter sine venninnners tonefall og stemmeleie når de har vært på besøk. Jeg har ikke sagt at jeg er bekymret, men hun virker nesten avhengig av å sjekke opp hvem som har blunket til henne og hvem som er på nett. Jeg tror jeg skal fortelle henne at jeg en gang møtte en jeg fikk god kontakt med på nettet, men det var hans måte å sjekke damer på. Det forundrer meg ikke om jeg møter han en dag i døra hennes. Hva så? Hun må jo få leve sitt eget liv, men jeg synes det er ekkelt å se hvor manisk hun er blitt etter at hun hadde besøk av en av sine venninner. Sagt på en annen måte, hvordan kan jeg lære henne nettet å kjenne og etikette samtidig som jeg ikke virker fordømmende? Hun virker svært rastløs hvis hun ikke får sitte på nett og se på disse mennene. Hun er 75 år og i god form og har alltid hatt utseendet med seg, men noen grenser er det vel for å være selvopptatt og virke fjollete? Jeg er sjokkert og litt lei meg, men håper hun lander med beina på jorda igjen. Jeg er en helt annen type, som ikke sminker meg og som ser naturlig pen ut og leser helt andre bøker enn henne. Jeg er helt oppgitt, hun er bestemor til barn som snart er 30 år så jeg synes hun burde huske at hun har et ansvar som den eldste i familien eller er det jeg som overdriver og ingen andre av dere som ville reagert? Jeg vet ikke hva jeg skal si til henne, men jeg kan jo fortelle om han jeg møtte på nettet som lå med alle rundt. Ja faktisk er internet så lite i Norge at man får høre rykter der også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå