Gå til innhold

Katten har vondt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går det an å knuse litt av en ibux eller paracet å legge i maten til pus som smertestillende??? Og hjelper det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dyr tåler ikke menneskelig smertestillende! Det kan gjøre vondt verre.

Hvordan vondt har pus? Hva har skjedd? Har den veldig vondt ville jeg ringt veterinæren.

Skrevet

Ville ikke stolt på det første og beste svaret jeg fikk i et diskusjonsforum med tusenvis av anonyme brukere.

Hør heller med vakttelefonen hos en døgnåpen smådyrklinikk. Første treff som kom opp da jeg googlet det var Støren Dyreklinikk, tlf 72 43 19 55.

Skrevet

Det må du ikke finne på! Ring døgnåpen vakttelefon.

Skrevet

Ok. Takk for svar :)

Nei, jeg ville spørre for å være på sikre siden. Men ja, vetrinæren blir ringt om hun ikke kommer seg snart.

Vet ikke hva som har skjedd.. Hun har blitt verre iløpet av et par timer. Hun har vondt i hoftepartiet. Hun halter, og knurrer og freser og skriker...

Hun fikk riktignok en bedøvelses sprøyte (i forbindelse med at hun ble chippet etterpå) i hoften hun har vondt i, på torsdag, kan det ha noe med det å gjøre tro??

Jeg nekter foreløpig å tenke tanken på at noen har vært stygg med henne :kjefte:

Skrevet

Syntes du bør ringe vetrinær nå, ettersom at hun blir værre. Det skal MYE til før katter viser smerte, da de ikke vil vise svakhet. Så når pus har det så tydlig vondt ville jeg dratt til vetrinær, selv om det kan bli dyrt. Bedre å betale en tusenlapp mer enn å vente til mandag så pus har vondt i to dager til.. Håper det går bra med pusen din.. Er ikke noe gøy når de har vondt :(

Og ettersom at hun fikk sprøyten på torsdag, har det nok ikke noe med det å gjøre. Men hvorfor fikk hun bedøvelse i hoften for å ta chip?

Skrevet

Du har nok rett. Men jeg tror vi venter og ser om hun får i seg litt mer næring idag, og så blir det å ringe veterinær om et par timer. Heldigvis er det døgnåpne vakter.

Hun fikk bedøvelse fordi den chip-sprøyten så helt grusom ut, og tenkte at hun skulle unngå for mye smerte med å få satt den inn.

Skrevet

Du har nok rett. Men jeg tror vi venter og ser om hun får i seg litt mer næring idag, og så blir det å ringe veterinær om et par timer. Heldigvis er det døgnåpne vakter.

Hun fikk bedøvelse fordi den chip-sprøyten så helt grusom ut, og tenkte at hun skulle unngå for mye smerte med å få satt den inn.

Er jo værre for pus å få sprøyte, være svimmel og kvalm og så sovne mot sin vilje, få chippen for å så bli våken og være svimmel og kvalm i noen timer. Chippen er det jo over på to sekunder. :) Men gjort er gjort. Men tror ikke det er sprøyta, for hvis pus hadde reagert på sprøyta ville den nok reagert med en gang.

Oppdater hvordan det går da. :) Og håper pus blir bedre eller at dere får den til vetrinær :)

Skrevet

Syntes du bør ringe vetrinær nå, ettersom at hun blir værre. Det skal MYE til før katter viser smerte, da de ikke vil vise svakhet. Så når pus har det så tydlig vondt ville jeg dratt til vetrinær, selv om det kan bli dyrt. Bedre å betale en tusenlapp mer enn å vente til mandag så pus har vondt i to dager til.. Håper det går bra med pusen din.. Er ikke noe gøy når de har vondt :(

Helt enig her. Det skal enormt mye til før en katt viser tegn på smerte. Hadde for noen år siden en katt som så *litt* ukomfortabel ut (slapp, haltet litt) etter en omstreifing på et par dager. Jeg tok den med til dyrlegen, som kunne konstatere at den ene testikkelen var tygd i to. Det sier litt om smerteterskelen disse dyra har.

Skrevet

Takk, Ja skal oppdatere :) :)

Hun sover hvertfall nå :)

Skrevet

Er også spent på hvordan det går videre i kveld. :)

Det er ikke noe greit å ha en pus som viser tegn til smerte. Vet hvordan du har det. Man kan føle seg ganske så rådvill av og til. Godt at hun sover i hvert fall, så får du se etterhvert :)

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Som alt nevnt:

Smertestillende tabeltter for mennesker skal IKKE brukes til dyr. Noen av dem vil selvsagt virke, men en ikke-vetrinær har INGEN kompetanse mht. dosering.

Og resultatet blir fort forverring (og i verste tilfellet skade på innvendige organer eller død).

Ja, vet jeg er skarp her nå, men det er viktig å forstå at man som ikke-medisiner absolutt ikke skal prøve seg på å dosere og gi menneskemedisiner til dyr.

Edit: Her er litt forklaring som understøtter det jeg har sagt:

Endret av Lille-pus
Skrevet

smertestillende til mennesker skal ikke gies til katter siden leveren til katter fungerer annerledes og ikke klarer å omdanne medisinen....

Skrevet

Ja man blir mer desperat av å høre at katten har vondt, så hva som helst som kan hjelpe hadde jeg gjort, men nei, hun skal ikke få menneske-medisin :)

Snakket med veterinær som sa at det mest sannsynlig var en betennelse. Mulig fra et bitt av en annen katt. Så vi skulle vente å se til imorgen ..

Og at det mest sannsynlig er feber siden hun ikke vil spise.

Stakkars stakkars pusen :tristbla:

Skrevet

Katten min hadde nøyaktig de samme symptomene for et par måneder siden og det viste seg å være et bitt fra en annen katt som det hadde gått infeksjon i. Selve bittet var umulig å se før pelsen ble barbert bort. Slike infeksjoner er svært smertefulle for katten og i verste fall kan de utvikle seg til å bli livstruende ganske raskt. I følge veterinæren som lappet sammen min katt, var det heller ikke uvanlig at det foruten selve bittsåret også var skader på sener etc. og i enkelte tilfeller også brist/brudd i selve benet. Katten din bør med andre ord få veterinærbehandling så fort som mulig. Nå skjer selvfølgelig slike ting alltid i helger og på helligdager, så du må nok desverre belage deg på en utgift på noen tusen kroner. Det fine er imidlertid at katten stort sett blir god som ny etter et par dager med smertestillende og antibiotika.

Håper det går bra med pus!

Skrevet

Katten min hadde nøyaktig de samme symptomene for et par måneder siden og det viste seg å være et bitt fra en annen katt som det hadde gått infeksjon i. Selve bittet var umulig å se før pelsen ble barbert bort. Slike infeksjoner er svært smertefulle for katten og i verste fall kan de utvikle seg til å bli livstruende ganske raskt. I følge veterinæren som lappet sammen min katt, var det heller ikke uvanlig at det foruten selve bittsåret også var skader på sener etc. og i enkelte tilfeller også brist/brudd i selve benet. Katten din bør med andre ord få veterinærbehandling så fort som mulig. Nå skjer selvfølgelig slike ting alltid i helger og på helligdager, så du må nok desverre belage deg på en utgift på noen tusen kroner. Det fine er imidlertid at katten stort sett blir god som ny etter et par dager med smertestillende og antibiotika.

Håper det går bra med pus!

Huffda.. Jeg håper ikke det kommer en sånn etter-utvikling av det her. .

Snakket med dyrlegen enda en gang og det viser seg at vi ikke trenger komme, for pusen er hvertfall frisk for øyet som ser.

:klø:

Ja, de sa at det kom på 2700 i helge-dagene, i tillegg til 500kr i uttrykning til dyreklinikken.

Krysser fingrene for at alt er i orden, men med minste antydning til at det blir galt igjen så bærer det rett inn. Men så tidlig som søndag var hun "mye" bedre :)

Gjest Lille-pus
Skrevet

Vær oppmerksom på en liten ting bedrørende bitt-skader:

Katteskinn er seigt (veldig seigt) så når et bitt fører til betennelse (og det gjør det) så vil denne betennelsen i de aller fleste tilfellene spre seg under huden på katten. Siden skinnet se så seigt som det er på en katt så vil ikke betennelsen ha store mulighetn til å komme ut gjennom skinnet.

Jeg tillater meg å anbefale en check-up hos vetrinæren. Om ikke annet så får man bekreftet at alt er ok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...