toyses Skrevet 4. september 2010 #1 Skrevet 4. september 2010 (endret) Jeg tenker på å kjøpe meg nytt objektiv til speilreflekskameraet. Jeg har Canon. Det objektivet jeg har nå er det som fulgte med: 18 - 55 mm Hvilket objektiv vil dere anbefale meg å kjøpe som mitt første objektiv? Vet dere hvor man kan få kjøpt litt rimeligere objektiver til Canon kamera? Hvordan er det å kjøpe objetiv brukt? Endret 4. september 2010 av toyses
Gina_ Skrevet 5. september 2010 #2 Skrevet 5. september 2010 Hva er du interessert i å fotografere? Liker du å ta bilder av blomster, finn et makroobjektiv, f.eks 105mm makro. Liker du noe med variasjon, et all-around til typisk ferier, kan et 18-200 mm være noe. Liker du å ta portretter, er et "prime" (husker ikke norsk ord, men altså uten zoom) objektiv bra, som f.eks 50 mm. Det kommer altså veldig an på hva du skal bruke det til Har også et par gode erfaringer med å kjøpe brukt, på foto.no sin markedsplass selges det mye.
Gjest najki Skrevet 5. september 2010 #3 Skrevet 5. september 2010 Det første objektivet jeg kjøpte var et allround-objektiv, 18-200. Deretter kjøpte jeg et vidvinkel, 10-20, før jeg nå nylig kjøpte et normalobjektiv på 50mm. Jeg er per nå mest fornøyd med 50mm som bare koster 864 hos Japanphoto. Det er fantastisk til portretter! Uansett kommer det virkelig ann på hva du ønsker å bruke kameraet til. Tenk over det først, deretter går du i en butikk og prøver litt. Da får du nok en bedre forståelse for hva du ønsker
toyses Skrevet 5. september 2010 Forfatter #4 Skrevet 5. september 2010 Men hva er forskjellen på det dere snakker om; 50 mm og det som følger med kameraet 18 - 55 mm. For meg er det logisk at 18 - 55 mm dekker det samme som 50 mm. Men det er mulig jeg er helt på villspor. Hva betyr egentlig tallene?
Safira Skrevet 5. september 2010 #5 Skrevet 5. september 2010 Men hva er forskjellen på det dere snakker om; 50 mm og det som følger med kameraet 18 - 55 mm. For meg er det logisk at 18 - 55 mm dekker det samme som 50 mm. Men det er mulig jeg er helt på villspor. Hva betyr egentlig tallene? Denne kan kanskje hjelpe med å oppklare det med brennvidder. Kort sagt så dekker 50mm det samme som 18-55 når sistnevnte er satt til 50mm. Altså kan du ikke endre bildeutsnittet ved å zoome, men det er konstant på 50mm. Det er derfor det kalles et fastobjektiv 50mm f/1.8 er mer lyssterkt enn kit-objektivet og du kan da blant annet leke deg med liten dybdeskarphet. Det vil også være mulig å bruke kortere lukkertid når det f.eks er mørkt. canon 50mm f/1.8 er jo ikke så dyrt så det kan være et fint objektiv nummer to. Ellers anbefaler jeg deg å finne ut hva du er misfornøyd med med det objektivet du har. Det er lettere å hjelpe deg når vi vet hva du ikke er fornøyd med
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå