AnonymBruker Skrevet 4. september 2010 #1 Skrevet 4. september 2010 Jeg kjøpte en Chihuahua jente til fullpris, betalte 19000 for henne med helseattest at hun ikke hadde sykdomer osv. Nå har hunden min mangel på tåreveske på det ene øyet, og jeg må dryppe hun hver 2-3 time hver dag. Og nå har hun fått PL (tror det heter patella). Den ene bakfoten er verre enn den andre, så hun må opperere nå. Hun er også ganske liten, hun er 1,5 år og veier 1,5 kg. Så hun kan ikke få barn. Jeg kjøpte jo jente for jeg ville ha unger på hun så jeg kunne ha fler under slik at de var i familie. Det jeg lurer på er om hundeeieren skylder meg noe, da jeg kjøpte henne for full pris? Jeg vet at det med at hun stoppet å vokse, at hun som jeg kjøpte hunden av ikke kan noe for, så det tror jeg at jeg må legge bak meg. Men det med PL og sykdommer, har jeg noe rettigheter nå pga jeg kjøpte en frisk hund? Håper noen vet litt om dette
Gjest Huffsa Skrevet 4. september 2010 #2 Skrevet 4. september 2010 (endret) Du fikk helseattest på at hunden var frisk når du KJØPTE den, ikke at den kommer til å være frisk evig. Har foreldrene og besteforeldrene blitt sjekket for PL? Min hund utviklet PL og fikk ingenting fra oppdretter. Den hadde ikke PL når jeg kjøpte den (PL er Patella Luxasjon foresten). Er det tørt øye hunden har? Veit ikke hvor utbredt det er med chihuahua, men med kinesisk nakenhund øyelyser man ihvertfall foreldre før man avler på de. For å ikke avle på hunder med øyesykdommer. Tviler på at du kan få noe av oppdretter. Håper du har forsikring på hunden, så du slipper å betale hele operasjonen selv. Man kan desverre ikke garantere å få en syk hund, det er derfor man bør sjekke veldig nøye når man kjøper hund. Men det kan også skje at man fortsatt får syk hund, fordi kanskje sykdommen har hoppet over 4-5 ledd. Red: Det spørs også litt hva som står i kontrakten. Hvis det ikke står spesifikk i kontrakten at hvis hunden får f.eks en arvelig sykdom så får man så og så mye tilbake, så tviler jeg på at du kommer noen vei. Jeg ville uansett sendt mail til oppdretter og forklart situasjonen, og at du nå ikke kan avle på henne pga sykdommene og at du derfor hadde blitt glad for kompensasjon for dette. Formulert veldig andeledes såklart (for uansett om hun hadde vært stor nok kunne du ikke avlet på henne pga sykdommene. PL er ihvertfall arvelig, fleste øyesykdommer er også det) Endret 4. september 2010 av Huffsa
Gjest BabyBlue Skrevet 4. september 2010 #3 Skrevet 4. september 2010 Man skal være forsiktig med hvem man kjøper slike småhunder av. Mange kan lide av både ditten og datten om oppdretteren ikke kjenner linjene sine godt nok. Om du har kjøpt henne for bruk av avl skal det stå på kjøpskontrakten. Der skal det også stå pris, dato du kjøpte henne, også skal en dyrlege sjekke henne før hun blir solgt. Er ikke sikker på om det gjelder hunder, men slik var det i hvert fall for katten min. Hva med å kontakte oppdretteren din og se hva hun sier? Med mindre hun bare er en sånn kjerring som sluker pengene ut av ærlige folk med å selge syke mikrokjøtere... Fikk du stamtavle på henne, eller?
AnonymBruker Skrevet 4. september 2010 #4 Skrevet 4. september 2010 Takker for svar. Jeg skjønner at jeg egentlig ikke kommer noen vei, men bare lurte om det var noe regler for dette eller noe. Hun jeg kjøpte av er veldig flink dame, hundene var fullt vaksinert, helseattest og stamtavle og registrert i NKK. Har også god kontakt med henne, og hun sa at hun skulle betale egenandelen for meg med operasjonen. eller ihvertfall hjelpe til. Og det var jo snilt Foreldrene til min hund har ikke hatt problemer med øynene ihvertfall. Det er sikkert noe som kom etterhvert. Verdien på tårevesken skal være noe mellom 15 og 20, eller 20 og 25, min har nærmere 0. Så hun er så og si skrapet for tåreveske. Hun er også alt for liten til å opperere de kanalene, så øyedrypping er vel livet ut. Jeg har forsikring, og takk gud for det:) Er bare mange som sier forskjellige ting til meg, noen sier jeg skal få penger igjen, en sa at jeg burde fått en til hun gratis (det hørtes jo elt banalt ut) og dere sier dette. Jeg var bare nysgjerrig på rettigheter ol. Står ingenting på kjøpsavtalen om det er avlhund, selskapshund ol. Takk for svar forresten
Gjest Huffsa Skrevet 4. september 2010 #5 Skrevet 4. september 2010 Du har nok ingen rettigheter da desverre. Jeg vet ikke 100%, men jeg tviler. Noen ganger er det avtale om tilbakebetaling av summen (jeg ville f.eks fått 2000 tilbake av oppdretter dersom begge testiklene til hunden min ikke falt ned). Men hvis det ikke står i kontrakten, så funker det nok ikke. Selv om hunden var frisk når de sjekket den før du kjøpte den, så kan den utvilke (arvelige) sykdommer senere.
Sugerøret Skrevet 4. september 2010 #6 Skrevet 4. september 2010 Du har noen rettigheter jo,men det kommer ann på kontrakten og ikke minst hvor seriøs denne oppdretteren er. Om dere har brukt standard kontrakt fra NKK,ville jeg kontaktet oppdretter igjen og snakket litt. Er usikker om hunden hatt disse øye problemene fra du overtok den eller ei,men om valpen ble levert med slike problemer,kan 3. Latente feil i kjøpekontrakten brukes. Noen feil krever at valpen/hunden blir levert tilbake til oppdretter ,da du ikke kan få både oprinnelig pris +valp/hund .Noen gir avslag i prisen,tilbakebetaler et beløp osv. Jeg reagerte på prisen du betalte. En chi koster mer normalt sett og viss noen skal ha mindre pris =alarmklokker går av. Eller har du overtatt en voksen hund? At foreldrene ikke har øyensykdom eller PL (begge arvelige om jeg husker rett) betyr litt men ikke alt. Sjekk heller besteforeldre,tanter /onkler osv.PL kan hoppe over et ledd ,slik at foreldre kan være fri mens avkom kan få PL.Dessuten er det forsjellige grader av PL.1-4 Høres ut (uten at jeg vet noen ting eller påstår noe) at du har blitt litt lurt og du har ikke gjort leksa di før du kjøpte hund. Om du har forsikring,ville jeg hørt med selskapet om de dekker operasjon pga Patella. Med forebehold om at jeg tar helt feil her. Ville ha sjekket dette ut mer. PL og øyesykdom er alvorlig nok til at du burde få redusert pris synes jeg. Selv har jeg en syk hund og har heldigvis forsikring.Men vet hvor himla dyrt ting kan bli selv med dette. Lykke til med vovva di Ps.Hunder får valper og ikke barn.
Tulling Skrevet 4. september 2010 #7 Skrevet 4. september 2010 Når det gjelder rettighetene dine er det kun det som står i kjøpekontrakt du kan forholde deg til. Ellers går det på diverse forsikringer, enkelte har avlsforsikring som forsikrer hvalpene for skjulte feil i x antall år etter de er solgt. Og samtidig hvis du har egen avlsforsikring på henne kan denne gi deg igjen litt penger i forbindelse med dette "tapet". Men alikevel, nå er jeg ikke så veldig inne på dette med hunder. Men det ikke unormalt i kattemiljøet at opdretter hjelper til eventuelt refunderer deler av kjøpesum dersom det viser seg at katten de uar kjøpt ikke kan brukes til avl, eller generelt har arvelig sykdom. Dette er det ingen lover som sier at de skal gjøre, men du har jo betalt ekstra fordi du skulle bruke henne til avl. Når det gjelder størrelsen hennes ville en erfaren opdretter sett tidlig om dette kom til å bli en stor eller liten hund. I hvertfall på katter er det slik at de som blir født små aldri blir store sammenlignet med resten av kullet. Du skriver at årsaken til at du ikke ønsker å bruke henne i avl er størrelsen. En annen ting er at det er en stor uting å benytte ett dyr med en kjent arvelig feil i avl. Når det gjelder det å få en till hund, det er heller ikke unormalt å få lov å bytte hunden, eventuelt få en til en. For opdretteren er det jo på en belastning å ta denne hunden tilbake da den kommer til å kreve mye ekstraarbeid resten av livet. Men igjen, dette er slikt opdretter velger om han/hun vil gjøre.
Independent_ Skrevet 4. september 2010 #8 Skrevet 4. september 2010 Nei, oppdretter er ikke skyldig deg noen form for erstatning for plager hunden har fått ETTER at du har overtatt omsorgen for dyret. Men så har du noe som heter "skjult feil forsikring". Jeg er ikke helt sikker hva som inngår i den, men det kan hende at disse plagene kan være en del av den forsikringen. Men for at du skal få noe igjen for det må enten oppdretter ha det på hunden du kjøpte, eller du må ha opprettet det på hunden du kjøpte.
Auraya Skrevet 5. september 2010 #9 Skrevet 5. september 2010 Om du har kjøpt henne for bruk av avl skal det stå på kjøpskontrakten. Der skal det også stå pris, dato du kjøpte henne, også skal en dyrlege sjekke henne før hun blir solgt. Er ikke sikker på om det gjelder hunder, men slik var det i hvert fall for katten min. Dette gjelder bare katter, ikke hunder. Avler man på to friske, voksne hunder av samme rase får man stamtavle fra NKK på valpene, uavhengig av godkjenning fra oppdretteren som solgte foreldredyrene.
Malum Skrevet 8. september 2010 #10 Skrevet 8. september 2010 I tillegg til kjøpsavtalen gjelder kjøpsloven. Hvis du har standardkontrakten fra NKK står det ganske greit forklart hvilke rettigheter du som kjøperhar på side 2 der. Det går også an å forhøre seg hos NKK hvis du er i tvil, evt med forsikringsselskapet.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2010 #11 Skrevet 11. september 2010 Jeg er ikke en stor tilhenger av NKK, selv om de sikkert gjør noe bra også men jeg har en følelse av at de eksisterer kun for seg selv og sine interesser. Dvs at de gir blaffen i valpene. I 1978 var det en standardkontrakt som var fra NKK. Den inneholdt at testikkelmangel kunne gi kjøper rett til å levere hunden tilbake til oppretter. Jeg husker dessverre ikke hva ellers de hadde til kjøper. Men uten å få erstatning, tror jeg husker det var halve kjøpesummen men i det miljøet jeg var i (hundekjøring) var det ikke mye snakk om penger, mer om trening og løp, foring og ellers hvilke hunder som fungeret i et spann. Tror en valp vi kjøpte hadde en kontrakt, men jeg leste ikke kontrakten. Hunden var helt fin, helt til vi tok han med på øvelse og flokken han møtte hadde 2. runde med et virus, parvovirus. Det var før vaksinen kom og ble obligatorisk. Det er noen år siden. Han overlevde ikke parvovirus, mens flokken han besøkte klarte seg. De var immune etter første omgang med viruset. Dessverre sa ikke oppretter at det hadde skjedd, men det er fortid. Men han var fin og ok og selv med sine instinkter, visste han at inne i huset kunne han ikke jakte på kaniner... I dag tror jeg det ikke finnes noen standardkontrakt, i så fall har de formulert med at arvemessige lidelser må tas med på kjøpet hvis de forekommer. Osv. Det jeg lurer på, jeg kan ingenting om chihuahua, annet enn at det er verdens minste rase, er om oppretter var bevisst på at du ville avle på valpen? Har bare sett par kull av små hunder, og pga størrelsen avler man på store tisper mens hannene skal få sløyfe på utstilling og helst skal være ekstra små. Men i kullene så man hvilken valp som kunne antas å få den og den størrelsen, det første man ser på er labbene, i alle fall med store hunder. Men jeg har hørt at opprettere generelt er bevisste på hvilken valp de ser en fremtid til avl. Det hender de tar feil, så jeg tror ikke du kommer noen vei hvis det ikke er definert og står i kontrakten. Men uten at jeg skal bry meg, må jeg spørre deg ts. En hund uten tårekjertler og med palp.u. I hvilken grad har hunden din pa? Bare tårekjertelene hadde vært grunnlag for meg til å velge noe annet, men du er trolig glad i hunden og trives hun og er generelt glad, har hun livets rett. Men tror du bare skal prate med oppretter, men før du gjør det må du se deg selv i speilet og innfinne deg i at oppretter overtar hunden din mot en viss sum. Mener ikke være frekk, men jeg husker alle sib.huskys vi hadde, og litt andre raser og par katter og andre rare dyr. Livet var av og til og ganske ofte, brutalt. Jeg er ikke i miljøet mer, men en venninne gråter hver gang mannen tar ut par hunder fordi de ikke egner seg til et langt løp. De omplasseres, men ikke alltid.
Focklop Skrevet 11. september 2010 #12 Skrevet 11. september 2010 Slike "overavlede" rasehunder får veldig lett sykdommer. Mange av de mest populære rasehundene får bare mindre og mindre forventet levealder, og jeg grøsser bare ved tanken... Veldig lurt å kontakte noen som har kjøpt hund fra den oppdretteren før, og høre om hvor fornøyd de er med hunden, og evt. se og hilse på hunden selv. Da kan du muligens se om kanskje din hund vil utvikle sykdommer eller atferdsproblemer.
AnonymBruker Skrevet 11. september 2010 #13 Skrevet 11. september 2010 Når man kjøper en valp må man huske på at man kjøper et levende vesen. Det kan ikke gis noen form for garanti for hva som kan skje i fremtiden. Den eneste garantien man som oppdretter kan gi, er at hunden er frisk når den blir levert. Selvsagt hender det at man får kompensasjon eller en ny valp hvis valpen dør av en arvelig sykdom i løpet av f.eks det første leveåret, men jeg tror neppe noen oppdrettere hadde våget å holde på med den "risikosporten" hundeoppdrett er hvis man måtte påta seg det økonomiske ansvaret sitt oppdretts helse på livstid. Det man må gjør er å informere valpekjøpere om de sykdommer som finnes på rasen, risikoen for at det skal dukke opp på det aktuelle kullet, og være seriøs i sitt valg av avlsdyr. Når man så leverer valpene med helseattest og stamtavle, får man ikke gjort så mye mer. Men jeg henstiller alltid mine valpekjøpere om å forsikre hunden, og jeg har avlsforsikring på kullene for sikkerhets skyld. Når det gjelder å kjøpe en hund man skal bruke til avl, er det heller ikke mulig å gi en garanti for at den valpen man kjøper kan brukes til det. Da må man kjøpe en voksen hund, og prisen vil være en helt annen. Hvis det hadde kommet noen til meg og sagt at de skulle ha en tispe for å avle på, hadde de ikke fått kjøpt valp av meg! Et oppdrett begynner i andre enden, man ser an hunden genetisk, eksteriørmessig og mentalt, og er det et eksemplar som har egenskaper som vil fremme rasen, så kan man avle på den. Etter at den har oppfylt de avlskriteriene som stilles. Hvis ikke, risikerer man virkelig å få problemer med syke hunder! De fleste oppdrettere bruker NKKs standardkontrakt, og i tillegg er det vanlig å ha en oppdretterforsikring. Det gir en viss trygghet både for kjøper og selger. Jeg synes holdningen til det å kjøpe valp har forandret seg veldig i løpet av de årene jeg har holdt på med oppdrett. Før aksepterte man at det ikke var mulig å garantere for at valpen ville holde seg frisk frem til den avgikk ved en naturlig død i en alder av ca 15 år. Nå skal man ha alle mulige garantier, og penger igjen hvis hunden blir syk i løpet av livet. Hva slags holdning er det? Kjøper man fra en seriøs oppdretter, får man i det minste en garanti for at det er tatt hensyn til linjer, arvelighet og kjente sykdommer i rasen. Noen andre garantier kan man ikke få. Er ikke det bra nok, anbefaler jeg å kjøpe en lekehund i stedet!
Alvina Skrevet 11. september 2010 #14 Skrevet 11. september 2010 Slike "overavlede" rasehunder får veldig lett sykdommer. Mange av de mest populære rasehundene får bare mindre og mindre forventet levealder, og jeg grøsser bare ved tanken... Veldig lurt å kontakte noen som har kjøpt hund fra den oppdretteren før, og høre om hvor fornøyd de er med hunden, og evt. se og hilse på hunden selv. Da kan du muligens se om kanskje din hund vil utvikle sykdommer eller atferdsproblemer. Det er trist. Mange raser har blitt utsatt for sykdommer pga innavl godkjent av NKK for å fremme utseendet. Det gjelder også store hunder. Lassie er blitt ødelagt, ett eksempelm men collien ble så populær etter filmen. Når man kjøper en valp må man huske på at man kjøper et levende vesen. Det kan ikke gis noen form for garanti for hva som kan skje i fremtiden. Den eneste garantien man som oppdretter kan gi, er at hunden er frisk når den blir levert. Selvsagt hender det at man får kompensasjon eller en ny valp hvis valpen dør av en arvelig sykdom i løpet av f.eks det første leveåret, men jeg tror neppe noen oppdrettere hadde våget å holde på med den "risikosporten" hundeoppdrett er hvis man måtte påta seg det økonomiske ansvaret sitt oppdretts helse på livstid. Det man må gjør er å informere valpekjøpere om de sykdommer som finnes på rasen, risikoen for at det skal dukke opp på det aktuelle kullet, og være seriøs i sitt valg av avlsdyr. Når man så leverer valpene med helseattest og stamtavle, får man ikke gjort så mye mer. Men jeg henstiller alltid mine valpekjøpere om å forsikre hunden, og jeg har avlsforsikring på kullene for sikkerhets skyld. Når det gjelder å kjøpe en hund man skal bruke til avl, er det heller ikke mulig å gi en garanti for at den valpen man kjøper kan brukes til det. Da må man kjøpe en voksen hund, og prisen vil være en helt annen. Hvis det hadde kommet noen til meg og sagt at de skulle ha en tispe for å avle på, hadde de ikke fått kjøpt valp av meg! Et oppdrett begynner i andre enden, man ser an hunden genetisk, eksteriørmessig og mentalt, og er det et eksemplar som har egenskaper som vil fremme rasen, så kan man avle på den. Etter at den har oppfylt de avlskriteriene som stilles. Hvis ikke, risikerer man virkelig å få problemer med syke hunder! De fleste oppdrettere bruker NKKs standardkontrakt, og i tillegg er det vanlig å ha en oppdretterforsikring. Det gir en viss trygghet både for kjøper og selger. Jeg synes holdningen til det å kjøpe valp har forandret seg veldig i løpet av de årene jeg har holdt på med oppdrett. Før aksepterte man at det ikke var mulig å garantere for at valpen ville holde seg frisk frem til den avgikk ved en naturlig død i en alder av ca 15 år. Nå skal man ha alle mulige garantier, og penger igjen hvis hunden blir syk i løpet av livet. Hva slags holdning er det? Kjøper man fra en seriøs oppdretter, får man i det minste en garanti for at det er tatt hensyn til linjer, arvelighet og kjente sykdommer i rasen. Noen andre garantier kan man ikke få. Er ikke det bra nok, anbefaler jeg å kjøpe en lekehund i stedet! Enig med deg, men jeg tror at kjøpekraft og reklame og at vi har forsikringer på alt i dag, får mange til å innbille seg at det bare er penger som er viktig. Jeg er ikke oppretter, men ville ikke omplassert en tispe til en som så for seg at det skulle bli valper. Mange som setter valper på tispene sine, ser for seg tusenlappene de kan tjene uten å tenke på hvor valpene havner. Kjenner flere med tisper og de nekter sette kull selv om jeg har spurt. Svaret er at de ikke vil ta ansvar for å finne et godt hjem til valpene. Det blir så vanskelig og så mange useriøse kjøpere. Heldigvis er det noen som tenker litt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå