Gå til innhold

Å bli født uten sjel

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå vet jeg at det sikkert er mange her som ikke tror vi har noen sjel, men hva om vi har?

Vi kan jo bli født uten det meste, til og med de som blir født uten hjerne har jeg hlørt.

Men hvis de har en sjel, ville det ikke da bli mulig å bli født uten den? Og hva vil egentlig skje da tror du?

Og hva er egentlig sjela? Må man ha den for å leve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå vet jeg at det sikkert er mange her som ikke tror vi har noen sjel, men hva om vi har?

Vi kan jo bli født uten det meste, til og med de som blir født uten hjerne har jeg hlørt.

Men hvis de har en sjel, ville det ikke da bli mulig å bli født uten den? Og hva vil egentlig skje da tror du?

Jeg tror at sjelen er det samme som kroppen - legemet. Men mange ganger blir den jo brukt som i et slags ordspill. Hvis noen har gjort noe tragisk f.eks: "Har du ingen sjel?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er essensiellt i forklaringen på hvorfor Gud satte mennesket til å råde over alle dyrene. Mennesket har sjel, dyr har ikke det. Blir du født uten sjel, er du et dyr. Her ligger også mye av hemmeligheten som skjuler seg i Åpenbaringsbokens kapittel 13 vers 18.

For og leve trenger du i realiteten bare livsånde, eller ånd, som noen sier. Men for at Guds Ånd skal ta bolig i deg, må du overgi din sjel til Ham. Har du ikke sjel, har du heller ikke noe å bytte imot og få Guds Ånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Bibelen er ordet «sjel» oversatt fra det hebraiske ordet nẹfesj og det greske ordet psykhẹ. Den måten Bibelen bruker ordet «sjel» på, viser at sjelen kan være et menneske eller et dyr eller livet til et menneske eller et dyr, og slik er det hebraiske og det greske ordet også gjengitt i mange bibeloversettelser. Mange oppfatter imidlertid «sjelen» som en immateriell eller åndelig del av mennesket som lever videre når det fysiske legeme dør. Andre oppfatter sjelen som livsprinsippet. Men disse sistnevnte oppfatningene er ikke i samsvar med Bibelen.

Når du undersøker den måten ordet «sjel» blir brukt på i Bibelen, ser du at det i bunn og grunn betyr (1) menneske, (2) dyr og (3) det liv et menneske eller et dyr har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om det er en liten bit i mennesket (vil ikke tale for dyrene her, men de fleste som har hatt et nært forhold til f.eks hund eller katt har på følelsen av at dyr også burde taes med) som kan kalles en sjel, tror jeg ikke den oppstår i det øyeblikket egget blir befruktet.

Hjernevirvlene på et foster blir ikke dannet før fosteret er over 20 uker, og før hjernen er aktiv kan man si at en er bevisst?

En komapasient som ikke viser tegn til hjerneaktivitet pleier man å si er "borte". Fosteret bruker derimot tiden i magen godt og har snart utviklet seg forbi denne maskinaktige delen av fosterstadiet og jeg har sett flere dokumentarer der barn i magen har vist tidlige tegn på grunnleggende personlighet som har holdt seg ved dem etter fødsel også.

Som en liten avsporing syns jeg ikke at fødselen er en magisk port (pun really not intended) mellom liv og ikke-eksistens, sans og søvn - barnet i magen er bevisst lyder før fødselen og det sies de kjenner igjen mors stemme etter fødselen også.

Jeg tror kanskje at sjelen er den delen av personligheten som man ikke kan gjøre så mye med, men som stadig suger til seg alle erfaringene gjennom livet, og som definerer den du er - men når den oppstår vet jeg ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Bibelen er ordet «sjel» oversatt fra det hebraiske ordet nẹfesj og det greske ordet psykhẹ. Den måten Bibelen bruker ordet «sjel» på, viser at sjelen kan være et menneske eller et dyr eller livet til et menneske eller et dyr, og slik er det hebraiske og det greske ordet også gjengitt i mange bibeloversettelser. Mange oppfatter imidlertid «sjelen» som en immateriell eller åndelig del av mennesket som lever videre når det fysiske legeme dør. Andre oppfatter sjelen som livsprinsippet. Men disse sistnevnte oppfatningene er ikke i samsvar med Bibelen.

Når du undersøker den måten ordet «sjel» blir brukt på i Bibelen, ser du at det i bunn og grunn betyr (1) menneske, (2) dyr og (3) det liv et menneske eller et dyr har.

Så "sjel" er altså et av disse fornøyelige ordene som kan bety hva som helst, alt etter hva man behøver at det skal bety?

Omtrent som "slag", kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hjernevirvlene på et foster blir ikke dannet før fosteret er over 20 uker, og før hjernen er aktiv kan man si at en er bevisst?"

Babyer er jo levedyktige i uke 23 om jeg husker rett. Kanskje man får sin sjel når man er levedyktig og da blir bevisst når man "får" sjelen?

Jeg tror at dyr også har sjel. Man merker jo på dyr også at de er mer enn bare en kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror sjelen vår er noe som er i oss, noe vi aldri kan se, men som man kan bruke som en slags "radar" som kan lede oss til å ta de riktige valgene for oss selv.

Jeg tror sjelen er kjærlighet, og alltid vil det beste for oss.

Jeg tror hjelper oss i riktig retning eller forsøker å lede oss i riktig retning i alle valg vi foretar oss. Alt i fra karriærevalg til valg av ektemenn/kvinner.

Jeg tror at hvis man ser det slik at vi har en sjel så har alle en sjel. Den er der fra øyeblikket vi blir skapt, men jeg tror noen kan miste seg sev og ikke høre på sin sjel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan kalle de høyere hjernefunksjonene og bevisstheten hva man vil, og sjel er et like greit ord som noe annet. Har ikke problemer med det. Men når dere begynner å fantasere om at vi har en EVIG sjel som er IMMATERIELL og som skal til HIMMELEN, evt til HELVETE etter døden, så blir det litt verre å være enig. Siden det ikke finnes snev av indikasjon på dette, annet enn et par mosegrodde bøker med et innhold som er så tvilsomt i alle sine andre deler at det ikke er noen grunn til å ta pratet om sjelen på alvor, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hjernevirvlene på et foster blir ikke dannet før fosteret er over 20 uker, og før hjernen er aktiv kan man si at en er bevisst?"

Babyer er jo levedyktige i uke 23 om jeg husker rett. Kanskje man får sin sjel når man er levedyktig og da blir bevisst når man "får" sjelen?

Jeg tror at dyr også har sjel. Man merker jo på dyr også at de er mer enn bare en kropp.

Hmm, men en maur er jo levedyktig - har den sjel? Og som jeg skrev litt ovenfor: en komapasient som ennå puster og som kunne ha levd mye lenger, men som er erklært hjernedød - hvorfor er det da greit å trekke ut pluggen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om maur har sjel? Vet ikke helt hva jeg tror. De er jo av den type dyr som går på automatgir igjennom livet,de har en oppgave i livet og følger det til punkt og prikke. De trenger ikke ta valg eller ta hennsyn til andre.

Når man ser noen som er hjernedød,så merker mann at det bare er kroppen igjen. Er ingenting der som defininerer personen utenom utseende.

Tror sjelen beveger seg videre når kroppen ikke lengre kan "leve".

Som et foster som ikke kan leve om det blir født har ikke enda fått hjerneaktivitet og da heller ikke sjelen. Men når kroppen er klar til å kunne leve hvis den blir født så er hjerneaktiviteten igang og også sinn sjel.

Er jo bare teorier dette,jeg et jo ikke :)

Man må jo kunne diskutere ting som man ikke kan vite svaret på også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er essensiellt i forklaringen på hvorfor Gud satte mennesket til å råde over alle dyrene. Mennesket har sjel, dyr har ikke det. Blir du født uten sjel, er du et dyr. Her ligger også mye av hemmeligheten som skjuler seg i Åpenbaringsbokens kapittel 13 vers 18.

For og leve trenger du i realiteten bare livsånde, eller ånd, som noen sier. Men for at Guds Ånd skal ta bolig i deg, må du overgi din sjel til Ham. Har du ikke sjel, har du heller ikke noe å bytte imot og få Guds Ånd.

Jeg har hatt en katt som ventet på meg hver gang jeg kom hjem fra skolen, koste med meg og trøstet når jeg gråt. Hun hilste hjertelig og snakket som det fosset når jeg ikke hadde sett henne på en lang stund. Hvordan kan en så kjærlig og snill skapning ikke ha en sjel, når mennesker som kriger,baksnakker og kritiserer har en sjel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I biologien eksisterer ikke begrepet. Spør en prest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt en katt som ventet på meg hver gang jeg kom hjem fra skolen, koste med meg og trøstet når jeg gråt. Hun hilste hjertelig og snakket som det fosset når jeg ikke hadde sett henne på en lang stund. Hvordan kan en så kjærlig og snill skapning ikke ha en sjel, når mennesker som kriger,baksnakker og kritiserer har en sjel?

Jada, - jeg har også katt, og den både venter, "snakker", koser og trøster, men den har ikke sjel, slik et menneske har, den har ånd! Det er i kattens ånd og vise en slik oppførsel den gjør overfor sin egen familie/ flokk. Menneskets sjel, kan derimot forderves av kjødet den bor i, og gjøre de tingene du her snakker om, krig, begjær, misunnelse o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, - jeg har også katt, og den både venter, "snakker", koser og trøster, men den har ikke sjel, slik et menneske har, den har ånd! Det er i kattens ånd og vise en slik oppførsel den gjør overfor sin egen familie/ flokk. Menneskets sjel, kan derimot forderves av kjødet den bor i, og gjøre de tingene du her snakker om, krig, begjær, misunnelse o.l.

Så... Det er i kattens "ånd", men ikke i dens "sjel"....? Katter og hunder har da personlighet, antipatier, sympatier, etc, etc? Sjel i betydningen "evig kjerne som kommer til å fortsette og overleve legemets død", det tror jeg ikke på. Men personlighet, det tror jeg definitivt at dyr har, akkurat som mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag skulle vilja säga att själen är hela personen, den man är. Alla har ju en egen personlighet och därmed en egen själ (vilka värderingar man än lägger i ordet "själ"). Alltså "måste" man födas med en själ, även om man kanske bygger upp den mer och mer under en livstid. Jag tänker inte gå in vidare på om själen är något fysiskt eller övernaturligt, då betydelsen av en själ är olika från person till person. För en kan själen vara något gudalikt och för en annan är det bara ett ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Men hvordan blir en sjel til og hvor mange finnes det ?

Om jorden går under hva vil da skje med sjelene ?

Jeg vet ikke hva jeg tror. Hvis man blir født uten sjel er man vel kanskje en av de stakkarne som blir født død kanskje ?

Det er spørsmål som dette som virkelig kan plage en. Hjelper ikke å spørre etter svar noen steder da ingen kan gi oss den.

Men hvem vet, kanskje du sitter med svaret. Kanskje alle bortsett fra meg vet det ? Haha ikke umulig men lite trolig.

Jeg tror ikke vi skal vite dette jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...