Gå til innhold

Når Nav beregner barnebidrag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min ex-man og jeg har en skriftlig avtale på barnebidraget han skal gi. Dette klarer han ikke å få til, og det er en kamp hver måned for å få det, noen ganger får jeg det, andre ganger ikke. Det er både slitsomt og frusterende for meg. Etter nøye vuderinger( har snakket med min ex om dette også) har jeg kommet frem til at Nav skal kreve inn bidragsforskudd som det heter. De bergener da også barnebidraget på nytt( er ca det samme som ex nå skal gi)Hvis min ex-mann ikke betaler for dette, hva vil da skje? Jeg skjønner at han får problemmer med Nav da, men hva skjer med meg? Vil jeg likevel få bidraget?(bare at Nav sørger for det og at han får evt. gjeld til de?)Tusen takk for hjelp!

Skrevet

Du får utbetalt minstebidraget fra NAV uansett og han får gjeld.

Skrevet

Ok, det var det jeg håpet på. Bedre å få evt noe mindre, enn å ikke få noe i det hele tatt.

Skrevet

Ok, det var det jeg håpet på. Bedre å få evt noe mindre, enn å ikke få noe i det hele tatt.

Ring nav og ne de trekke fra lønna hans ;)

Skrevet

Du kan be NAV kreve inn det bidraget dere har blitt enige om. Dette er adskilt fra selve bidragsberegningen - meningen med reglene er jo at partene selv skal komme fram til en avtale.

Dere har en avtale som da kan legges til grunn for innkrevingen.

NAV kan også beregne bidraget (det krever de gebyr for) i tillegg til å kreve det inn.

Skjønner? Du må altså ikke be om ny beregning av bidraget, du kan bare be om at nav krever det inn.

Skrevet

Som de andre sier må du kreve å få bidraget utbetalt gjennom NAV. Selv om bidragsyter ikke betaler vil minstebidraget bli utbetalt av NAV.

Bidragsyter opparbeider seg gjeld (antagelig også renter). Det kan gå lang tid (opptil flere år), men til syvende og sist blir bidragyter innhentet av systemet og tvangsinndrivning (f.eks. med salg av hus) kan bli resultatet. I slike situasjoner vil du mao få alt bidragsyter skylder som 1 utbetaling. Og desto lengre tid som går desto mer vil du få.

Men noe av bidraget (dvs minstebidraget) vil NAV legge ut for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...