AnonymBruker Skrevet 3. september 2010 #1 Skrevet 3. september 2010 Helt fra jeg var lita jente, har jeg sett en nabo ha en hund stående i bånd ute i all slags vær helt alene uten hundehus å ligge i eller noe særlig til mat. Ikke som det ser ut til, iallefall. Hunden har, etterhvert som den har blitt eldre, bare ligget der apatisk. Om natten tror jeg den får være inne. Nå har jeg sett at den familien har anskaffet seg en ny hund så snart den gamle døde, den også kun for å stå i bånd utendørs, uten verken selskap av eierne sine eller andre mennesker eller noe å leke med. Sist gang jeg gikk forbi dette huset (jeg har for lenge sia flytta men er stadig innom nabolaget på besøk til folk) fikk jeg helt vondt inni meg der jeg så en bitteliten hundevalp stående i bånd og han hoppet viltert opp og ned da han så meg, så glad for å se et menneske! Jeg gikk bort til den og klappa, småprata og koste med den. Syntes så utrolig synd på den, siden jeg vet hva slags liv (eller, ikke-liv) som venter denne søte uskyldige lille krabaten. Der må den stå, dag ut og dag inn totalt alene og isolert, uten noe mål og mening med dagen. Kun til "pynt" i bånd, eller hva nå disse folka har denne hunden for. Den blir ikke gått turer med, og det verste er kanskje at den ikke får særlig til selskap og blir tilslutt kanskje en deprimert, apatisk hund som bare ligger der. Jeg føler at jeg burde gjøre noe. Burde jeg? Og hva? Det kommer ikke på tale å snakke med disse folka. Jeg kjenner de ikke og så tøff er jeg ikke. Jeg tenkte mer på som tips til dyrebeskyttelsen eller noe. Det bare gjør vondt i hjertet å se en så liten og fortsatt glad valp, stå der alene og måtte leve et liv i total ensomhet og meningsløshet... Det er jo ikke sånn det skal være.
Gjest Huffsa Skrevet 4. september 2010 #2 Skrevet 4. september 2010 Det er ikke ulovlig å ha en hund ute så lenge den har ly og vann, og at den får mat. Og lengen må være så og så lang hvis den er ute en stund. Så du får nok ikke gjort så mye. Er det en rase som ikke tåler kulde så mye, er det noe annet, for da kan den kanskje fryse ihjel når vinteren kommer. Og ly trenger ikke være hundehus. Når politiet sjekka hos naboen når vi var bekymret for valpen dems sa de at bordet som sto på terassen telte som ly siden det "bare" var november.
Sugerøret Skrevet 4. september 2010 #3 Skrevet 4. september 2010 Om du er bekymret,så bruk Mattilsynets sine sider : http://www.mattilsynet.no/varsle Desverre ( i mine øyne) er ikke mattilsynet nok ,vi trenger skikkelig dyrepoliti.Det finnes SPCA Norge men de er veldig "små" ennå : http://www.spca-norge.no/
AnonymBruker Skrevet 4. september 2010 #4 Skrevet 4. september 2010 Jeg ville kontaktet mattilsynet som du har link til over her, og bedt de kontakte de som solgte hunden for å vurdere hvor alvorlig dette evt er. De som driver med trekkhunder, har dyrene i flokk selv om de står bundet, men det virker som om denne hunden er alene og selv om det er en trekkhundrase som tåler vær og vind, fortjener den ikke dette.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2010 #5 Skrevet 4. september 2010 Og jeg ville gjort det nå mens den er en valp. Du kan være anonym, men de sjekker da opp forholdene og vurderer deretter. Det er ikke sikkert det nytter, men Mattilsynet har plikt til å sjekke og kontakte valpeformidleren og evt omplassere.
Djungelvrål Skrevet 4. september 2010 #6 Skrevet 4. september 2010 Meld fra så fort som mulig så denne valpen slipper samme skjebne. ÅÅÅÅÅHHH!!!!!! Blir så sint!!!!!!!!!
Gjest Aria. Skrevet 6. september 2010 #7 Skrevet 6. september 2010 Vær så snill å si ifra!!! Jeg ville varslet lokalt politi, mattilsynet, dyrebeskyttelsen og spca. NOEN må kunne gjøre noe. Vet du hva slags rase dette er? Jeg kjenner noen som hadde en slags husky-hund ute hele året, og det var visst helt forsvarlig, den ville ikke være inne, ble kjempestresset og ville bare ut. MEN de hadde den da ikke bundet fast hele dagen da den var VALP!!!! DET er dyremishandling!!!!!!! Blir lei meg av å lese dette. Jeg har en hund som absolutt ikke tåler å stå ute alene, vi har fått streng beskjed av oppdretter om at dette ikke er noen kennel hund, og den mistrives i hundegård alene osv. Så det har litt å si hva slags rase. Jeg syns det KAN være ok for f.eks. flere trekkhunder (sammen!) å leve ute, i en hundegård, med bra størrelse, tilgang til friskt vann og at de blit matet og får mosjon. Men det virker drøyt å ha en stående bundet fast alene dag inn og dag ut Jeg håper du sier ifra
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå